3

در روز‌های پیشین نیز مقامات مسوول کشور در اظهارنظر‌های متعددی وضعیت ذخایر ارزی کشور را مناسب خوانده و از عدم وجود مشکل در فرآیند عرضه ارز سخن گفتند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 830 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 35 هزار و 850 تومان رسید. پس از انتشار اوراق سلف سکه در روز سه‌شنبه روند افزایشی نرخ سکه طلا شکسته و کاهشی شد. روند کاهشی مذکور در معاملات روز چهارشنبه نیز تداوم یافت و در آخرین معاملات نقدی این روز قیمت سکه طلا با خروج از کانال 16 میلیون تومانی در سطوح قیمتی انتهای کانال 15 میلیون تومانی معامله شد.

ورود دلار به روند کاهشی

دیروز چهارشنبه 18 آبان ماه روند نرخ دلار در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با کاهش قیمت چشمگیر نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در حوالی مرز 2 کانال 35 و 36 هزار تومانی آغاز کرد. در ادامه معاملات بازار روز گذشته نرخ ارز مذکور کاهش قیمت 150 تومانی دیگری را نیز تجربه کرد تا در نهایت با حدود 830 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 35 هزار و 850 تومان به فعالیت روزانه خود پایان دهد. به عقیده عده کثیری از تحلیلگران بازار ارز تهران، کاهش هیجانات بازار، عامل کاهش نرخ دلار است. این افراد با اشاره به سیاست‌های جدید بانک مرکزی نظیر ایجاد سامانه اینترنتی خرید ارز بر این باورند که بخش قابل توجهی از نیاز‌های خرد جامعه در معاملات توافقی برطرف شده و سطح نا اطمینانی‌ها در جامعه نسبت به مسائل ارزی کاهش یافته است. روز گذشته نیز علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی، در همین رابطه گفت: در روزهای گذشته نوساناتی در بازار ارز بود و امیدواریم با سازوکارهای پیش‌بینی شده، آرامش و ثبات را در بازار ارز داشته باشیم. او همچنین در زمینه دخالت بانک مرکزی در معاملات بازار افزود: ما اقدامات متعددی انجام می‌دهیم و بانک مرکزی در بازارهای مختلف حضور دارد و به عنوان بازارساز در همه بازارهای ارز فعالیت دارد و مداخله می‌کند تا بازار به سمت تعادل پیش برود. با این حال گفت‌وگو‌های ردوبدل شده میان بازیگران بازار حاکی از انتظارات افزایشی این افراد در بازه‌های زمانی بلندمدت است. البته گفتنی است که با ورود نهاد‌های قضایی به معاملات ارزی خیابانی در روز‌های گذشته امنیت فعالان غیر‌رسمی بازار از بین رفته و تعداد این افراد کمتر از سابق شده است.

ملاقات سکه با کانال 15

با مشاهده فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران می‌توان دریافت که قیمت دلار غیر رسمی تاثیر چشمگیری در نرخ این فلز گران‌بها دارد. روز گذشته نیز با کاهش چشمگیر نرخ شاخص ارزی قیمت سکه طلا در معاملات بازار کاهشی شد و از کانال 16 میلیون تومانی خارج شد. البته به عقیده برخی از کارشناسان بازار تهران انتشار اوراق سلف سکه نیز در این کاهش قیمت بی‌تاثیر نبوده است. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 105 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 15 میلیون و 995 هزار تومان رسید.