p12 copy

هندوانه در صدر تورم ماهانه

 بررسی تورم اقلام خوراکی منتخب مرکز آمار نشان می‌‌دهد که بیشترین تورم ماهانه مهر سال جاری مربوط به به هندوانه با تورم1/ 14، خربزه با تورم2/ 13 درصد و تخم‌مرغ ماشینی با 3/ 8درصد بوده است. درباره خربزه و هنداونه می‌‌توان گفت که دلیل افزایش قیمت آنها عبور از فصل فراوانی این اقلام خوراکی است. در ماه مذکور انار و هویج‌فرنگی تورم منفی داشته‌اند. در واقع در این ماه انار با تورم منفی 11درصدی، هویج فرنگی با تورم منفی 3/ 9 و سیب با تورم 5/ 4درصدی کمترین تورم ماهانه را تجربه کرده‌‌اند. درباره انار می‌‌توان گفت که استدلال قبلی به‌صورت معکوس صادق است. در واقع با گذشت زمان عرضه انار در مهرماه بیشتر شده و به همین دلیل قیمت آن نسبت به آخرین ماه تابستان کاهش یافته است.

ردپای حذف ارز ترجیحی در تورم نقطه به نقطه

بررسی تورم نقطه به نقطه اقلام منتخب، بیانگر آن است که روغن مایع با تورم حدود 289درصدی دارای بیشترین تورم نقطه به نقطه کالای خوراکی بوده است. پس از آن روغن نباتی جامد با تورم 4/ 265درصدی و سیب‌زمینی با تورم 2/ 153درصدی در رتبه بعدی قرار دارند. درباره تورم نقطه به نقطه روغن مایع و روغن نباتی می‌‌توان گفت که تورم سه‌رقمی و قابل توجه این کالا همچنان تحت تاثیر تغییر سیاست ارز ترجیحی است. پس از حذف ارز ارجیحی کالاهای اساسی از جمله روغن مایع در اردیبهشت سال جاری، این کالاها در خرداد ماه تورم قابل توجهی را تجربه کردند. به همین دلیل قیمت این کالا در ماه‌های گذشته نسبت به سال گذشته تورم قابل توجهی دارد.

این در حالی است که روغن مایع در مهر ماه تورم منفی را تجربه کرده است. این کالا با وجود آنکه در تورم نقطه به نقطه در صدر کالاها بوده، اما تورم ماهانه منفی 4/ 2درصد را تجربه کرده است. این مساله درباره روغن نباتی جامد نیز صادق است. تورم ماهانه این کالا در مهرماه منفی 9/ 2درصد بوده است. متوسط قیمت یک بطری روغن مایع در مهر سال گذشته حدود 17هزار و 700تومان بوده است. درحالی‌که قیمت این کالا در مهر سال جاری به‌صورت حدودی در بازه 63 تا 78هزارتومان بوده است. در این ماه هویج فرنگی با تورم منفی 35درصدی، هندوانه با تورم منفی 7/ 6درصدی و پرتغال با تورم 17درصدی کمترین تورم نقطه به نقطه را تجربه کرده‌‌اند.

6دسته اقلام خوراکی

مرکز آمار در گزارش خود اقلام خوراکی را در 6 دسته مجزا مورد بررسی قرار داده است. در دسته «نان و غلات» رشته آش با 5/ 4درصد، شیرینی خشک با 8/ 1درصد و برنج خارجی با 2/ 1درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌‌اند. در دسته بعدی یعنی «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها» مرغ ماشینی با 2/ 8درصد، ماهی قزل‌آلا با 1/ 3درصد و گوشت گاو یا گوساله و گوشت گوسفند با 4/ 1درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌‌اند. در دسته«لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به تخم مرغ ماشینی با 3/ 8درصد و شیر خشک با 4درصد است و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به به روغن نباتی جامد با منفی 9/ 2درصد و روغن مایع با منفی 4/ 2درصد بوده است.

در گروه « میوه و خشکبار» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به هندوانه با 1/ 14درصد و خربزه با 2/ 13درصد است. همچنین در این گروه بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به انار با منفی 11درصد است. در دسته« سبزیجات و حبوبات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به قبل مربوط به خیار با 6/ 4درصد، فلفل دلمه‌‌ای و کدو سبز با 4درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به هویج فرنگی با منفی 3/ 9درصد و بادمجان با منفی 4/ 2درصد است. در گروه آخر یعنی « قند و شکر، آشامیدنی‌‌ها و سایر خوراکی‌‌ها» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به نوشابه گازدار با 6/ 3درصد، سس مایونز با 2درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به قند با منفی 7درصد است.

تصویر تورم مهر ماه

بررسی روند تورم در اولین ماه پاییز سال جاری نشان‌دهنده آن است که تورم این ماه برای دومین ماه متوالی صعودی شده است. آمارها نشان‌دهنده آن است که تورم ماهانه در مهرماه 3درصد بوده این در حالی است که تورم ماهانه شهریور 2/ 2درصد بوده است. در مرداد ماه امسال نرخ تورم ماهانه به 2درصد رسیده بود. اما در دوماه گذشته تورم صعودی شد. نکته جالب و قابل توجه آن است که بررسی روند آمارهای پولی در ماه‌های گذشته روند مذکور یا افزایش تورم را پیش‌‌بینی می‌‌کرد. البته با وجود افزایشی بودن تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه کاهشی بوده است. البته اگر تورم ماهانه روند افزایشی خود را طی کند، در ماه‌های آینده تورم نقطه به نقطه نیز افزایشی خواهد شد. تورم نقطه به نقطه در اولین ماه پاییز سال جاری به 9/ 42درصد رسید که نسبت به تورم نقطه به نقطه ماه قبل خود 8/ 0واحد درصد رشد کرده است.