وی درباره تدبیر بانک مرکزی بیان کرد: قیمت ارز در نتیجه تصمیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار آزاد بالا رفت، اما براساس مجوز بانک مرکزی که داد و ستد آن به صرافی براساس توافق صورت گرفت، عرضه و تقاضا در این بازار به تعادل رسید و نرخ ارز صرافی‌‌ها تقریبا تثبیت شد.

این عضو سابق شورای پول و اعتبار درخصوص نرخ ارز آزاد نیز اظهار کرد: نرخ آزاد تابع نرخ ارز صرافی است. بانک مرکزی با سیاست توافقی که اشاره شد، توانست آرامش را بر بازار ارز حاکم کند و به جرات می‌توان گفت که این تدبیر در زمینه تثبیت قیمت ارز بسیار تاثیرگذار بوده است. قیمت ارز آزاد در آغاز به کار آمدن دولت سیزدهم از ۲۸ هزار تومان به حدود ۳۱ هزار تومان رسید و حدود ۱۵ یا ۱۶ درصد افزایش قیمت داشت که البته در شرایط تورمی بالای ۴۰ درصد این اتفاق افتاد.

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: این نکته را هم باید در نظر داشت که سایر ارز‌‌ها حتی همین ۱۵ یا ۱۶ درصد هم افزایش پیدا نکردند و قیمت به شکل همان روز‌‌های گذشته باقی ماند. این مساله نشان از این دارد که تدبیر بانک مرکزی تاثیرگذار و موفق بوده است.

مصباحی‌مقدم درباره تاثیر راه‌اندازی بازار توافقی ارز در این رابطه یادآور شد: راه‌اندازی بازار توافقی ارز کاملا تاثیرگذار بوده و خوشبختانه با در نظر گرفتن این تدابیر از سوی بانک مرکزی نیازی به ارزپاشی هم به وجود نیامد، زیرا در صورتی‌که این کار صورت می‌گرفت، اشتهای نیاز به ارز افزایش پیدا می‌‌کرد.