نرخ بهره روسیه ثابت ماند

 این بانک انتظار دارد که تورم سالانه مصرف‌‌کننده در پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۲ تا ۱۳ درصد برسد سپس در سال ۲۰۲۳ پنج تا هفت درصد کاهش یابد و در سال ۲۰۲۴ حدود چهار درصد تثبیت شود. بانک روسیه در آخرین نشست خود در سپتامبر، نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه کاهش داد و از هشت درصد به ۵/ ۷ درصد رساند، به این معنی که از فوریه تاکنون ۱۲۵۰ واحد پایه یا ۵/ ۱۲ درصد کاهش یافته است. در ماه فوریه، در بحبوحه تحریم‌‌ها به دلیل جنگ روسیه با اوکراین، این بانک در اقدامی چشمگیر نرخ بهره اصلی را از ۵/ ۹ به ۲۰ درصد افزایش داد.

 ‌‌‌‌روند حذف دلار و یورو در روسیه برگشت‌‌ناپذیر است

در خبر دیگری که روز گذشته در مورد شبکه بانکی این کشور بود، اعلام شد که رئیس کل بانک VTB روسیه که یکی از بزرگ‌‌ترین بانک‌‌های روسیه به شمار می‌‌رود، اعلام کرده که روند حذف دلار از مبادلات تجاری و رفتن به سمت ارزهای ملی در مبادلات تجاری با دیگر کشورها برگشت‌‌ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از راشاتودی، آندری کاستین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سخنرانی خود د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مجمع اقتصادی اوراسیایی گفت: روند حذف دلار و یورو آغاز شده و یک رویکرد برگشت‌‌ناپذیر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر روسیه است.

 با توجه به شرایط کنونی شرکای اقتصادی ما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر میان‌‌مدت، چین، کشورهای عضو اتحادیه اوراسیایی، ترکیه، هند، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا خواهند بود. استفاده ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز ارزهای ملی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تجارت با این گروه ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز کشورها اصلی‌‌ترین اولویت ما خواهد بود. این بانکدار روسی تاکید کرد: علاوه بر این تصمیم آمریکا و کشورهای غربی برای مسدود کردن دارایی‌‌های ارزی خارجی روسیه نشان می‌‌دهد که هیچ کشوری د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برابر چنین اقداماتی مصون نیست و این شرایط به احتمال زیاد باعث دور شدن دیگر کشورها ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز ارزهای اصلی خواهد شد.

 کاستین تاکید کرد: هیچ کشوری نمی‌‌تواند د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اقتصاد جهانی تحت سلطه دلار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برابر چنین برخوردهایی به‌‌طور کامل مصون بداند. روسیه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سال ۲۰۱۸ برنامه خود برای حذف دلار ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز اقتصادش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصویب کرد و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر قالب این طرح قرار شد د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر یک بازه ۶ ساله روند اجرای اقدامات مرتبط با فاصله گرفتن ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز دلار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تجارت خارجی این کشور سرعت بگیرد.