غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس سازمان فنی و حرفه‌‌ای کشور داشتن مهارت را بخش مهمی از روند رسیدن به موفقیت در زندگی بیان کرد و افزود: در ۶ماه نخست سال ۴۳۰هزار و ۸۵۴نفر در بخش خصوصی (موسسات کارآموزی آزاد) و ۴۰۲هزار و ۴۴۵نفر در بخش دولتی موفق به کسب مهارت‌‌های فنی و حرفه‌‌ای شده‌‌اند. او رسیدن به بهترین نتایج را منوط به بهترین عملکرد و داشتن بهترین عملکرد را در گرو بهترین مهارت برشمرد و تصریح کرد: سازمان متولی ارائه آموزش‌های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی با ۱۹گروه مخاطب و هدف است و آموزش‌های مهارتی در ۶۴۶مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی (ثابت و شعب شهری)، ۴هزار و ۸۰۳کارگاه آموزشی و ۱۲هزار و ۱۹۴ آموزشگاه فنی و حرفه‌‌ای آزاد فعال در ثبت‌نام کارآموز با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌‌ماهر و گسترش چتر مهارتی ارائه می‌‌شود.

معاون وزیر کار تصریح کرد: سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی است؛ اما اطمینان از داشتن مهارت‌‌های مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک کند نیز بسیار مهم است. او با اشاره به ۱۰۰۹۶عنوان استاندارد در قالب شغل و شایستگی، سند حرفه و ایران مهارت در سازمان اظهار کرد: تعداد ۱۲۹هزار و ۱۵۸نفر زن و ۲۷۳هزار و ۲۸۷نفر مرد در بخش دولتی و ۲۸۸هزار و ۴۱۴نفر زن و ۱۴۲هزار و ۴۴۰نفر مرد در بخش خصوصی، در این آموزش‌ها ثبت‌نام کرده و پس از گذراندن مراحل آموزشی برای سنجش مهارت معرفی شده‌‌اند. حسینی‌نیا با تاکید بر ارتقای منزلت و صلاحیت حرفه‌‌ای مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌ای کشور اذعان کرد: مربیان بازیگران اصلی عرصه مهارت‌آموزی و زمینه‌ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور هستند و ارائه آموزش‌های مهارتی در این سازمان توسط ۲۷هزار و ۹۹۷مربی ماهر انجام می‌‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌ای کشور گفت: مولفه‌های شکل‌گرفته در بازار کسب‌وکار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب‌وکار هستند و افراد به‌عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیت‌‌های جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارت‌‌های مورد نیاز شغل‌‌های جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند. بنابراین استانداردهای شغل و شایستگی در این سازمان، بر اساس این مولفه‌ها تدوین می‌‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار را از دیگر کلان برنامه های موثر سازمان در اشتغال‌‌پذیری و پایداری اشتغال با همکاری اصناف شریف کشور خواند و اظهار کرد: تجربه و مطالعات نشان می‌‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه‌شده از طریق این سازمان به‌صورت تئوری و ۷۰درصد آموزش‌ها به‌صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی می‌شود و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌‌گیرد.

طبق آمار بیش از ۸۰درصد این افراد جذب بازار کار می‌‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره‌‌بری ملی می‌‌شود. او با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار گفت: ما آموزش و ارتقای مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال می‌‌کنیم و ۸۷هزار و ۸۵۷نفر دوره در ۶ماه نخست سال جاری موفق به کسب و ارتقای مهارت‌‌های مورد نیاز در حوزه صنایع، اتحادیه‌ها، اصناف و... شده‌‌اند. حسینی‌نیا بیان کرد: مولفه‌های شکل‌گرفته در بازار کسب‌وکار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب‌وکار هستند و افراد به‌عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیت‌‌های جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارت‌‌های موردنیاز شغل‌‌های جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌ای کشور در پایان اظهار کرد: درست است که در آینده مشاغلی از بین می‌‌رود؛ ولیکن ۷۸میلیون شغل جایگزین می‌‌شود و شغل‌‌های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت‌افزایی هستند و ما باید شغل‌‌های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش‌های مورد نیاز را ارائه کنیم.