رئیس‏‌کل بانک مرکزی:  آرامش در حوزه ارزی برقرار است

علی صالح‌آبادی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: خوشبختانه در حوزه ارزی آرامش خوبی را شاهد هستیم و از ابتدای امسال تا اواخر مهرماه حدود ٢۵ میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه شده تا به خوبی نیازهای واردکنندگان کالاهای مختلف کشور را در این سامانه تامین ارز کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: خوشبختانه منابع ارزی بانک مرکزی، دولت و صادرکنندگان غیرنفتی به گونه‌‌ای است که همان‌طور که آمار هر روز منتشر می‌شود، حجم عرضه‌های ما از تقاضاها فزونی دارد و با مازاد عرضه در بازار نیما روبه‌رو هستیم و این حجم از معاملات قابل توجه است. صالح‌‌آبادی خاطرنشان کرد: در بازار متشکل ارزی که اسکناس ارزی معامله می‌شود شاهد افزایش حجم معاملات اسکناس هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه معاملات توافقی ارز در صرافی‌‌ها عمق خوبی یافته است: اکنون آمار مربوط به این نوع معاملات به صورت روزانه و شفاف در سامانه متشکل ارزی اعلام می‌شود.

او درباره نرخ ارز در صرافی‌‌ها نیز گفت: طی چند هفته اخیر هر صرافی موظف است قیمت عرضه و تقاضای ارز خود را در سامانه بازار متشکل ارزی وارد کند و اکنون‌‌ ‌‌آنها به صورت لحظه‌‌ای این آمار را ارائه می‌‌کنند به‌طوری که حجم معاملات روز سه‌شنبه - ۳ آبان - به ۱۷ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی رسیده است. صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز در بازار متشکل بسیار پایین بوده ‌‌و در بازار آزاد هم نوسانات محدود است، گفت: سامانه نیما هم نوسان محدودی دارد و بازار متعادل است.

 تکلیف مازادی نباید برعهده بانک‌‌ها گذاشته شود

او در ادامه با یادآوری اینکه میزان تکالیفی که برای نظام بانکی وضع می‌شود باید به اندازه‌‌ای باشد که بانک‌‌ها بتوانند پاسخگو باشند، به سخنان سه‌شنبه‌ شب رئیس‌جمهور در شورای عالی اشتغال مبنی بر اینکه «از تعریف تکالیف مالی مالایطاق برای بانک‌ها پرهیز شود» اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی گزارشی درباره میزان پرداخت تسهیلات و میزان توان بانک‌‌ها در پرداخت به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می‌‌کند. رئیس کل بانک مرکزی گفت: حدود ۶۶ درصد تسهیلات بانک‌‌ها به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و خدماتی اختصاص داشته و ۱۵ درصد تسهیلات هم به نیازهای خرد پرداخت شده است. صالح‌آبادی ادامه داد: نیازها به تسهیلات بانکی نامحدود اما توان پرداخت بانک‌‌ها محدود است تکلیف مازادی نباید بر عهده بانک‌‌ها گذاشته شود.  

گفتنی است رئیس‌جمهور سه‌شنبه‌ شب در شورای عالی اشتغال گفت: از تعریف تکالیف مالی مالایطاق برای بانک‌‌ها پرهیز شود. رئیس‌‌جمهور بر پرهیز از تعیین تکالیف مالی فراتر از توان بانک‌‌ها یا تعیین تکالیف متزاحم برای آنها تاکید کرد و گفت: اگر تکلیفی برای بانک‌‌ها تعیین و از طریق رسانه‌ها اعلام شود که بانک‌‌ها نتوانند آنها را اجرا کنند، باعث ترسیم تصویری دوگانه از عملکرد مجموعه دولت و ایجاد حس ناامیدی و یأس در مردم می‌شود؛ باید به‌طور کامل از ایجاد یاس و ناامیدی برای مردم پرهیز کرد.