Untitled-2 copy

تحولات بازارهای جهانی نشان می‌دهد که ین ژاپن به پایین‌ترین سطح خود در سه دهه اخیر در برابر دلار آمریکا رسید. بر این اساس هر دلار آمریکا به بیش از 149 ین ژاپن رسید. به دنبال این موضوع باید گفت سقوط ارزش ین ژاپن از فوریه سال1990 بی‌سابقه بوده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که بانک مرکزی ژاپن باید از عملکرد فدرال‌رزرو در تقویت ارز منطقه خود بهره گیرد. با وجود افزایش نرخ بهره آمریکا، نرخ بهره ژاپن همچنان منفی است.

افت تاریخی ین ژاپن

گزارش بازار ارز از افت ین در برابر دلار در روزهای اخیر حکایت دارد. بر این اساس باید گفت هر دلار آمریکا به بیش از 149 ین ژاپن رسید که این موضوع در 32سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در این میان باید به روند پرنوسان شاخص دلار نیز اشاره کرد. شاخص ارز آمریکایی در روز گذشته با افت 3/ 1درصدی در روزهای اخیر مواجه شد و در ساعاتی از روز حمایت کانال 112واحدی را از دست داد. اما سوال این است که چه عاملی افت شاخص دلار را به همراه داشته است؟ در پاسخ به این سوال باید به ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران و احتمال وقوع رکود شدید‌تر در این منطقه اشاره کرد. برخی از تحلیلگران با توجه به عوامل مذکور افزودند که تنها عامل موثری که از سقوط ارز آمریکایی در پی نوسانات بازارهای جهانی جلوگیری می‌کند، عملکرد فدرال‌رزرو در به‌کارگیری سیاست‌های انقباضی است؛ زیرا هدف این نهاد از افزایش و تداوم سیاست‌های انقباضی، درمان تورم و حفظ ارز آمریکایی بود که به نظر می‌رسد که در اعمال سیاست‌های مذکور نیز موفق بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که این نهاد در نوامبر سال جاری نرخ بهره را 75/ 0واحد درصد دیگر افزایش خواهد داد و از افت شاخص دلار و همچنین افزایش تورم جلوگیری خواهد کرد. اما بر خلاف بانک مرکزی آمریکا که عملکرد مثبتی در مهار تورم و حفظ شاخص دلار داشته، بانک مرکزی ژاپن با ثابت نگه داشتن نرخ بهره در این منطقه، اقدام موثری در حفظ ارزش ین در چند سال اخیر انجام نداده است و نرخ بهره ژاپن همچنان در منفی 1/ 0درصد باقی مانده است. بر این اساس کارشناسان انتظار دارند که این نهاد برای اولین بار از عملکرد مشابه فدرال‌رزرو بهره جوید و با مداخله در بازارها، نرخ بهره را افزایش دهد. اما سوال بعدی این موضوع است که چرا ین در برابر دلار سقوط کرد؟

چرا ین سقوط کرد؟

در پاسخ به این سوال که چرا ین در روز گذشته سقوط 32ساله را تجربه کرده است، باید گفت که افزایش مواد خام و انرژی تاثیر بسزایی در افت این ارز ژاپنی داشته است؛ زیرا شرکت‌های ژاپنی برای واردات از آمریکا نیازمند خرید دلارهای بیشتری در روزهای اخیر بوده‌اند. اما اینکه اقدامی در جهت حفظ ارزش ین توسط بانک مرکزی ژاپن صورت می‌گیرد یا خیر، در روز های آتی مشخص خواهد شد. رشد ضعیف اقتصاد ژاپن و احتمال وقوع رکود در این کشور دست بانک مرکزی را برای افزایش نرخ بهره و حمایت از ین بسته است.