در نیمه اول امسال ۲۳۱هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده است. این مهم در حالی رخ داده که امسال با تصمیم دولت سیزدهم و مصوبه مجلس، مالیات بخش تولید ۵درصد نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است. به تور انداختن فراریان مالیاتی و مقابله با کم‌‌اظهاری مالیاتی برخی مودیان، دلیل اصلی افزایش درآمد مالیاتی دولت در سال جاری است. در کل سال۱۴۰۰ مجموع درآمد مالیاتی محقق‌‌شده کشور ۳۲۵هزار میلیارد تومان و در سال۱۳۹۹ حدود ۲۰۷هزار میلیارد تومان بود. به این ترتیب در نیمه اول سال۱۴۰۱ تحقق درآمدهای مالیاتی معادل ۷۱درصد کل درآمد مالیاتی سال گذشته و بیش از کل درآمد مالیاتی سال۱۳۹۹ بوده است.

«مجتبی امیری» رئیس گروه برنامه‌‌ریزی و آمارهای سازمان مالیاتی کشور روز یکشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: بر اساس قانون بودجه سال۱۴۰۱ تا پایان امسال ۴۵۴هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی تکلیف و پیش‌‌بینی شده است که تاکنون ۲۳۱هزار میلیارد تومان آن وصول شد. این امر نشانگر تحقق ۳/ ۱۰۱درصدی وصول درآمدهای مالیاتی در ۶‌ماه نخست امسال است. او با اشاره به اینکه وصول درآمدهای مالیاتی در نیمه نخست امسال به مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۶۶درصد رشد یافته است، گفت: سال گذشته در این مدت ۱۳۸هزار و ۵۰۰میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده بود.

رئیس گروه برنامه‌‌ریزی و آمارهای سازمان مالیاتی کشور افزود: در شهریورماه امسال ۴۵هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی وصول‌شده که در مقایسه با میزان درآمد وصول شده در شهریورماه سال گذشته (۳۰ هزارمیلیارد تومان درآمد مالیاتی)، حاکی از رشد ۵۰درصدی است. امیری با تاکید بر اینکه امسال رشد درآمد مالیاتی با کاهش فشار به بخش تولید رخ داده است، گفت: شناسایی فرارهای مالیاتی، شناسایی مودیان جدید، افزایش ابراز مودیان و سامان‌دهی کارت‌خوان‌‌ها علت افزایش درآمدهای مالیات است. او خاطرنشان کرد: ساماندهی حدود ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار پذیرنده بانکی و اتصال بیش از ۹میلیون و ۵۰۰هزار پذیرنده به پرونده‌های مالیاتی در راستای اجرای ماده۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از مهم‌ترین اقدامات در این عرصه بوده است.