واکنش طلا به افت دلار جهانی

 بر این اساس طلا که به عنوان سرمایه امن در میان سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود، در هفته گذشته به کف کانال ۱۶۰۰ دلار سقوط کرد، اما در نهایت از ۲۸ سپتامبر روند صعودی به خود گرفت و توانست حمایت خود را در میانه کانال ۱۶۰۰ دلار به دست آورد. بر این اساس این فلز گران‌بها آخرین ساعات معاملاتی خود در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ را نسبت به روند معاملاتی آن در اوایل هفته اخیر در محدوده مثبت به پایان رساند. اما سوال این است که جهش قیمتی بازار طلا متاثر از چه عواملی بوده است؟ در پاسخ به این سوال باید به تقویت دلار در هفته اخیر که سبب کاهش روزافزون بازارهای ریسکی، طلا و بازار سهام‌ آمریکا شده بود، اشاره کرد. با توجه به این موضوع باید گفت که تداوم سبقت دلار از ارزهای جهانی و همچنین افت بازارهای جهانی می‌توانست بازارهای مالی این کشور را به فصل عمیق‌تر رکود هدایت کند.

عملکرد بازار طلا در ماه اخیر

افزایش تورم هسته ماه اوت در آمریکا، همچنین سخنرانی جرمی پاول در گردهمایی جکسون هول مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی تا دستیابی به تورم ۲ درصدی، در نهایت صعود نرخ بهره توسط فدرال رزرو را در ۲۱سپتامبر به همراه داشت. این نهاد با عملکرد ضد تورمی خود سبب شد طلا در هفته منتهی به  ۲۸ سپتامبر با افت حدود ۵/ ۴ درصدی مواجه شود و به کف کانال ۱۶۰۰ دلار برسد. این امر خروج سرمایه‌گذاران از بازار طلا و هجوم به بازارهای ریسکی را نیز به دنبال داشت. در این میان بیت‌کوین با حمایت سرمایه‌گذاران بار دیگر کانال ۲۰ هزار دلاری را مشاهده کرد. برخی از تحلیل‌گران معتقد بودند که با افزایش شاخص دلار، بازار طلا به زیر کانال ۱۶۰۰ دلار سقوط خواهد کرد. اما در این میان با افزایش رکود در بازارهای مالی ایالات‌متحده که ناشی از سقوط شاخص S&P، افت بازار طلا و ریزش بازارهای ریسکی بود، شاخص دلار با افت ۳/ ۲ درصدی خود، عقب‌نشینی کرد. با سقوط شاخص دلار به ۱۱۲ واحد، بازارهای جهانی از جمله طلا و بیت‌کوین جهش کوتاهی را در روز‌های اخیر تجربه کردند. بر این اساس طلا که درحال ریزش به سمت ۱۵۰۰ دلار بود، با عقب‌نشینی دلار، به میانه کانال ۱۶۰۰ دلار رسید. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند با ثابت ماندن شاخص دلار در کانال مذکور و همچنین روند افزایش رکود در ایالات‌متحده، فلز زرد بار دیگر حمایت ۱۷ دلاری را به دست خواهد آورد.

رکورد‌شکنی‌های دلار

در ماه‌های اخیر تعلل سیاست‌گذاران پولی دیگر اقتصادهای بزرگ جهان در برابر سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو موجب شد دلار رکورد‌های قابل توجهی بزند و برای اولین بار بتواند یورو را پشت سر بگذارد. بر این اساس نرخ برابری دلار به یورو توانست برای اولین بار از سطح یک عبور کند. علاوه بر این پوند انگلیس نیز به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا در دو دهه اخیر رسید.