راه‌‌اندازی نخستین مدرسه تابستانه با محوریت اقتصاد

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای بخش‌های مدیریتی نیاز به رشته‌ها و تخصص‌‌های مختلف است، گفت: برای سال نخست مدرسه تابستانه قرار شد که رشته‌های اقتصادی، در اولویت قرار بگیرند. نعمتی اضافه کرد: ایده مدرسه این بود که دانشجویان نخبه با برنامه راهبردی وزارت اقتصاد و حوزه‌هایی که وزارت اقتصاد درگیر است، آشنا شوند. او ادامه داد: بر این اساس، قرار شد که یک دوره آموزشی سه هفته‌‌ای برگزار شود. سپس دانشجویانی که در فضای سیاستگذاری و مسائل روز وزارتخانه و کشور قرار گرفتند، به مدت سه‌هفته در وزارت اقتصاد مستقر شوند و با راهنمایی استاد خود در دانشگاه و با مشورت یک مسوول وزارتخانه (معاون، مشاور یا مدیرعالی در نقش مشاور) دوره کارورزی خود را در وزارت اقتصاد بگذرانند. مشاور وزیر اقتصاد گفت: پس از فراخوان، بیش از ۸۰۰نفر که در مرحله تدوین پایان‌نامه و رساله بودند از همه استان‌ها و دانشگاه‌ها ثبت‌نام کردند که حدود ۲۲درصد متقاضیان از زنان و ۷۸درصد از مردان بودند.

نعمتی ادامه داد: با بررسی رزومه‌ها و سابقه کاری و تحصیلی، ۱۰۰نفر انتخاب شدند و مدرسه به مدت سه هفته به‌طور شبانه‌روزی در تهران برپا شد. او درباره دانشگاه‌های محل تحصیل متقاضیان نیز گفت: از همه دانشگاه‌های مطرح و دانشگاه‌های استانی و محلی از جمله دانشگاه تهران، علامه و بهشتی در این دوره‌ها حضور داشته‌اند. نعمتی خاطرنشان کرد: از اهداف برگزاری این دوره، تمرکززدایی و ایجاد فضای رشد برای جوانان و نخبگان در همه مناطق از جمله مناطق کم‌برخوردار است که در این راستا تلاش شده است که از مشارکت داوطلبان همه دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام‌نور و غیرانتفاعی استفاده شود.

مشاور وزیر اقتصاد افزود: این دوره آموزشی در ۵محور مالیات، مسائل پولی، تامین مالی و بازار سرمایه، حوزه بین‌الملل و حوزه خزانه برگزار شد و همچنین ۵محور فرعی نیز از جمله در حوزه کسب‌وکار، پولشویی و شفافیت برپا شد. نعمتی اضافه کرد: ۹۰ استاد (شامل مدیران عالی وزارتخانه و استادان مطرح دانشگاه‌ها) اقدام به آموزش در این دوره‌ها کردند و وزرا و مقامات سابق اقتصاد نیز در این دوره‌ها به ارائه نظرات و دیدگاه‌ها پرداختند. او افزود: این ۱۰۰نفر به‌صورت شبانه‌روزی تحت آموزش‌های عملیاتی قرار داشتند و مسائل، فرآیندها و چالش‌‌های بخش‌های مختلف اقتصاد برای آنها مطرح شد.

دوره کارورزی

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه در مرحله دوم، بر اساس ارزیابی‌‌های انجام‌شده ۵۰نفر انتخاب شدند که در دوره کارآموزی شرکت کنند، گفت: اگر دانشجویان بتوانند پروپوزال مناسبی را ارائه دهند، قادر خواهند بود که در داخل وزارتخانه، کارهای تحقیقاتی خود را انجام داده و به‌عنوان یک دستیار در کنار مدیران قرار گیرند. نعمتی افزود: در دوره کارورزی با پیشنهاد دانشجو، استاد راهنما و استاد مشاور، پروپوزال پایان‌‌نامه دوره کارشناسی ارشد و دکترا طراحی می‌‌شود.او افزود: در مرحله سوم که دوره تداوم است، این دانشجویان رساله خود را در وزارت اقتصاد و با هدف حل مسایل اقتصادی با مشارکت تیم راهنما و مشاور، تدوین می‌‌کنند و وزارت اقتصاد نیز متعهد به حمایت از آنها می‌‌شود.

پیوند وزارت اقتصاد و دانشگاه

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه مدرسه تابستانه با هدف ارتباط درازمدت وزارت اقتصاد و دانشگاه‌ها ایجاد شده است، گفت: در نظر داریم شرایطی را فراهم کنیم که احساس نیاز در وزارتخانه برای رجوع به دانشگاه‌های مرجع اقتصادی ایجاد شود. به‌طوری‌که هر وزیری که بیاید به دانشگاه‌ها احساس نیاز کند و نتواند دانشگاه‌ها را نادیده بگیرد. نعمتی افزود: البته لازمه تحقق این هدف این است که مرجعیت تخصصی در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و هر دانشگاه در یک زمینه خاص، به مرجع علمی تبدیل شود؛ مثلا یک دانشگاه در زمینه مالیات، مرجع باشد و یک دانشگاه دیگر به مرجع مباحث پولی تبدیل شود. او تصریح کرد: در صورت تبدیل شدن دانشگاه‌ها به مرجع علمی، دیگر آنها قابل حذف شدن از عرصه سیاستگذاری اقتصادی نیستند. مشاور وزیر اقتصاد درباره برگزاری دوره‌ها در سال‌های آتی نیز گفت: مراحل جدید این طرح در سال جاری اجرا شده و برای برگزاری آن در سال‌های آینده نیز برنامه‌ریزی شده است. او خاطرنشان کرد: همچنین دوره‌های مشابه در طول سال و در بخش‌های دیگر با همکاری دستگاه‌های دیگر اجرایی و علمی برگزار می‌‌شود.