مقاومت طلا در کانال 1700 دلاری

نوسانات بازارهای جهانی

پس از سخنرانی جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، در اجلاس جکسون هول که گفته بود آمریکا به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد، بازارهای ریسکی با موج فروشندگان مواجه شده و از طرف دیگر دلار آمریکا، شاهد استقبال خریداران بود. صعود شاخص دلار به کانال ۱۱۰ واحدی موجب شده بود که جذابیت این ارز برای معامله‌گران افزایش یافته و همواره سرمایه‌ها به این سمت حرکت کنند. اما هفته گذشته، افزایش نرخ بهره اروپا موجب شد کمی از فشار بر بازارهای ریسکی کاسته شود. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در هفته گذشته اعلام کرد که نرخ بهره اروپا ۷۵/ ۰واحد درصد دیگر برای دومین بار در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا خواهد کرد. افزایش نرخ بهره در اروپا موجب تقویت یورو شد. با تقویت یورو، دلار آمریکا با فشار فروش مواجه شده و ارزش آن کاهش یافت.

با کاهش شاخص دلار، بخشی از معامله‌گران کوتاه‌مدتی و نوسان‌گیران، سرمایه خود را از این دارایی خارج کرده و به دارایی‌های دیگر وارد کردند. همین موضوع موجب شد راه تنفسی برای بازارهای ریسکی مانند سهام و بیت‌کوین ایجاد شود. اما آیا این افزایش می‌تواند به تقویت روند صعودی بازارهای ریسکی کمک کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که افزایش نرخ بهره همواره موجب می‌شود که ارز و اوراق قرضه کشوری که نرخ بهره خود را افزایش داده برای معامله‌گران جذاب شود و به‌طور کلی این موضوع برای بازارهای ریسکی چندان خبر خوشی نیست.

در نتیجه این رشد اندکی هم که در بازار رمزارزها دیده می‌شود بیشتر حاصل کاهش ارزش شاخص دلار بوده که موجب شده برخی از سرمایه‌گذاران از این ارز خارج شوند. خبر نامناسب اینکه لاگارد اعلام کرده چنانچه نرخ تورم در شش هفته آینده کاهش نداشته باشد، نرخ بهره ناحیه یورو ۷۵/ ۰ واحد درصد دیگر افزایش خواهد یافت که می‌تواند برای بازارهای ریسکی خبر بدی باشد. در نتیجه به نظر نمی‌رسد که شرایط بنیادی بازارهای جهانی به نفع بیت‌کوین حرکت کند.  داده‌های بازار در هفته اخیر نشان می‌دهد که ظاهرا برخی از نوسان‌گیران در تلاشند که از فرصت رشد بیت‌کوین برای فروش دارایی‌های خود استفاده کنند.

بر اساس این داده‌ها از زمان صعود بیت‌کوین از کانال ۱۸ هزار دلار در تاریخ ششم سپتامبر تا یازده سپتامبر حدود ۳۰ هزار بیت‌کوین وارد صرافی‌ها شده است. این افزایش بدان معناست که برخی از معامله‌گران قصد دارند تا با وارد کردن دارایی‌های خود به صرافی‌ها، اقدام به فروش آنها کنند. همچنین آمار ذخیره بیت‌کوین در صرافی‌ها هم از روز پایانی اوت سال جاری تاکنون در روند صعودی قرار داشته است. این دو داده می‌تواند بیانگر آن باشد که احتمال توقف بیت‌کوین در کانال ۲۱ یا ۲۲ هزار دلاری بالا است. از طرف دیگر در همین مدت زمان حدود ۳۰۰میلیون دلار استیبل‌کوین از بازار رمزارزها خارج شده که نشان از کاهش قدرت خرید در این بازار دارد.   اما افزایش قیمت بیت‌کوین در روزهای اخیر برای شرایط کلی این رمزارز بسیار مناسب بود. با برخورد سلطه (دامیننس) بیت‌کوین به کف چهارساله در کانال ۳۸ درصدی، بسیاری معتقد بودند که قدرت بیت‌کوین در بازار به‌شدت کاهش یافته است. اما افزایش قیمت بیت‌کوین موجب شد سلطه آن ۲ واحد درصد رشد کرده و به کانال ۴۰ درصدی برسد.

این موضوع برای بیت‌کوین مانند فرار از لبه پرتگاه عمل کرد. به‌طور کلی رشد ۹ درصدی بیت‌کوین در هفت روز گذشته برای بازار کل رمزارزها هم مفید بود.  

ارزش کل بازار رمزارزها هم طی این مدت حدود یک درصد رشد کرد و به کانال یک تریلیون دلاری بازگشت. اتریوم که در مرز ۱۷۰۰ دلار قرار داشت از ‌این محدوده گریخته و اکنون در تلاش برای ورود به کانال ۱۸۰۰ دلاری است. رمزارز پرحاشیه لونا که برای ثابت نگه‌داشتن ارزش استیبل‌کوین شبکه ترا استفاده می‌شد و پس از فروپاشی این استیبل‌کوین بخش زیادی از ارزش خود را از دست داده بود و اکنون با نام لونا کلاسیک شناخته می‌شود، در این هفته رشد ۸۲ درصدی را تجربه کرد. در پی این رشد، ارزش استیبل‌کوین سابق شبکه ترا هم ۹۷ درصد رشد کرد. رمزارز جدید لونا طی این هفته حدود ۲۳۵ درصد رشد داشته که نشان از جذابیت این شبکه برای معامله‌گران در این هفته دارد.  اما هفته برای رمزارزها هفته سبزی بود به‌طوری‌که ریزش‌های آن به اندازه هفته‌های گذشته چشمگیر نبود.