مکان‌یابی طلا قبل از نشست ماهانه

  رفت‌وبرگشت آغاز هفته طلا

اونس جهانی با آغاز هفته‌‌ جدید، نزولی شد و به پایین‌ترین سطح ۵ ماهه رسید. طلای جهانی که در هفته‌ گذشته افتی ۵۰ دلاری را تجربه کرد، هفته‌‌ خود را در قیمت هزار و ۷۵۵ دلار به پایان رساند. اما شروع هفته و افزایش شاخص دلار آمریکا و رسیدن آن به ۴/ ۹۳ واحد باعث شد طلا ساعاتی را نزولی سپری کند و تا هزار و ۷۴۵ دلار نیز افت کند. این کمترین ارزش دلار در ۵ هفته‌ گذشته به حساب می‌آید. اما در ادامه روز در حالی که شاخص دلار آمریکایی همچنان روندی صعودی را تجربه می‌کرد و بازدهی اوراق قرضه نسبتا ثابت باقی ماند، فلز زرد روند قیمتی روزانه خود را تغییر داد و صعودی شد. در ابتدای معاملات اونس جهانی، فلز زرد توانست تا ساعت ۱۹:۳۰ بعد‌از‌ظهر روز دوشنبه، تا هزار و ۷۶۶ دلار پیشروی کند. اما طلا برای ادامه، چشم به جلسه روز چهارشنبه فدرال دوخته است. اورنت میلمن، کارشناس فلزات گران‌بها در همین راستا گفت: «اکنون تمرکز بازار بر بیانیه فدرال رزرو در روز چهارشنبه است و بازارها به هرگونه جزئیات درباره زمان بهره‌برداری از خرید اوراق توجه می‌کنند.» او گفت: «فدرال رزرو مقدمات تعدیل حمایت‌ها را ایجاد کرده است و همه می‌دانند که شروع آن به زودی اتفاق می‌افتد.» میلمن اضافه کرد: «اگر فدرال رزرو در روز چهارشنبه اقدامی نکند، اما نشان دهد که برنامه‌ای دارد و اقدامات خود را به ماه دسامبر موکول کند، این می‌تواند برای طلا کمی خوب باشد.»

مشکل دیگر طلا در حال حاضر عدم علاقه خریداران جدید است. چرا که هر نشانه‌ای که از پیشی گرفتن و بهبود داده‌های اقتصادی نسبت به پیش‌بینی‌ها خبر می‌دهد، یک سیگنال برای افت ارزش طلا خواهد بود و اکنون سرمایه‌گذاران به این باور رسیده‌اند که فدرال تمام تلاش خود را برای ادامه این روند می‌کند.

رئیس استراتژی جهانی TD Securities اما معتقد است درصورتی که حتی در ادامه همین مسیر، فدرال رزرو تصمیم‌ مهمی بگیرد، باز هم طلای جهانی افت خیلی زیادی را نخواهد داشت. بارت ملک می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم ما در اینجا در معرض فروش شدید قرار داشته باشیم. هنوز این اعتقاد وجود دارد که نرخ‌های بهره واقعا بالاتر نمی‌روند. ما یک بانک مرکزی در ایالات‌متحده داریم که بر اشتغال کامل متمرکز است و تورم اولویت آن نیست. با نگاه کردن به جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو در هفته آینده، ما می‌توانیم نکاتی مهم را دریابیم. مثل اینکه هنوز ناحیه حمایتی هزار و ۷۴۰ دلاری، پشتیبان مناسبی برای طلا خواهد بود.»

 استفان اینس، شریک مدیریت سرمایه SPI، به رویترز گفت که سرمایه‌گذاران شروع به تصور می‌کنند که اعلان کاهش دارایی‌ها قریب‌الوقوع است و ممکن است یک شگفتی در راه باشد. او گفت: «به نظر می‌رسد بازارها با روند اخیر طلا، بسیار نزولی شده‌اند و برخی از سطوح حمایتی حیاتی، از جمله هزار و ۷۸۰ دلار و هزار و ۷۵۰ دلار را از دست داده‌اند. خرس‌ها اکنون در تلاش برای حمله به حمایت هزار و ۷۰۰ دلار هستند.»

  اصلاح مجدد رمزارزها

ارزهای دیجیتال نیز مجددا وارد فاز اصلاحی شدند. بعد از آنکه بیت‌کوین در شکستن مقاومت ۴۸ هزار و ۵۰۰ دلاری ناموفق بود، بازار ارزهای دیجیتالی وارد فاز نزولی شد‌. بیت‌کوین در پی این ریزش در روز گذشته با افتی تقریبا ۸ درصدی همراه شد و به کانال ۴۴ هزار دلاری بازگشت. دومین رمزارز بزرگ بازار، اتریوم نیز با از دست دادن ۹ درصد از ارزش خود و همچنین از دست دادن ناحیه‌‌ مقاومتی ۳ هزار و ۱۵۰ دلاری، تا زمان تهیه‌‌ این گزارش به ۳ هزار و ۸۰ دلار رسید.