به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، اولین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت چندملیتی بولیوی در تهران برگزار شد. علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری، در ابتدای این نشست با قدردانی و خیر مقدم به فردی مامانی ماچالا، معاون وزیر روابط خارجی بولیوی و هیات همراه با اشاره به اینکه ایران و بولیوی دو کشور دوست و یاور همدیگر هستند که می‌‌‌توانند در کنار مسائل سیاسی، به لحاظ اقتصادی و تجاری نیز از ظرفیت‌‌‌های یکدیگر بهره‌‌‌مند شوند، گفت: یکی از راه‌‌‌های گسترش همکاری‌‌‌های دوجانبه به‌ویژه در حوزه‌‌‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی، بهره‌‌‌گیری از ظرفیت‌‌‌های اجلاس‌‌‌ کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های اقتصادی دو کشور است.

بنابراین آمادگی داریم برای انتقال دانش و تجربیات به بولیوی در حوزه‌‌‌های مختلف اقتصادی، به‌خصوص در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی، محصولات دارویی، سلامت، فناوری، نانوتکنولوژی و اجرای پروژه‌‌‌های مختلف با بولیوی همکاری کنیم. رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری، خطاب به معاون وزیر روابط خارجی بولیوی بیان کرد: همکاران ما و جناب‌عالی مذاکرات فشرده‌‌‌ای به‌منظور تدوین سندی در راستای گسترش روابط اقتصادی دوجانبه داشتند که در نهایت به تنظیم یادداشت تفاهم پایانی اجلاس کمیسیون مشترک منجر شد که در سند مذکور زمینه‌‌‌های همکاری‌‌‌ دو کشور در حوزه‌‌‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی، علمی و فناوری ترسیم شده است. او تاکید کرد: این سند چارچوب و بستر مناسبی برای گسترش بیشتر روابط اقتصادی دوجانبه فراهم می‌‌‌آورد.

امیدواریم با پیگیری‌‌‌های مستمر نمایندگان دو کشور، زمینه گسترش روابط اقتصادی و افزایش حجم مبادلات بازرگانی دو کشور فراهم شود. فردی مامانی ماچالا نیز با ابراز تشکر از مهمان‌نوازی ایرانیان، دستاوردهای اولین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بولیوی را قابل‌توجه دانست و افزود: زمینه‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های بسیاری در حوزه همکاری‌‌‌های اقتصادی بین دو کشور ایران و بولیوی به‌ویژه در حوزه‌‌‌های کشاورزی، فناوری، انرژی و ماشین‌آلات و صنایع مختلف وجود دارد. او با اشاره به اقدامات دولت بولیوی برای صنعتی‌کردن بخش کشاورزی در جهت افزایش قدرت اقتصادی این کشور، افزود: با توجه به توانمندی‌‌‌های شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات از جمله تراکتور و قطعات ماشین‌آلات کشاورزی در ایران، تمایل داریم از این ظرفیت استفاده کنیم.

در حال حاضر بخش کشاورزی ما به حضور و حمایت شرکت‌های تولیدکننده ایرانی نیاز مبرم دارد.  وی با اشاره به ظرفیت‌های بولیوی در حوزه‌‌‌های معدنی، این بخش را یکی از مزیت‌های طرف بولیویایی معرفی و پیشنهاد کرد هیاتی کارشناسی برای بررسی زمینه‌های همکاری دوجانبه و سازوکارهای آن از سوی جمهوری اسلامی ایران به بولیوی اعزام شود. طرف بولیویایی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فناوری جمهوری اسلامی ایران از بررسی همکاری‌های دوجانبه در این حوزه استقبال کرد و خواهان انجام اقدامات عملی و اجرایی در این زمینه شد.