او با تاکید بر پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضا افزود: در این شرایط مردم بیشتر فروشنده ارز هستند و این روند باعث کاهشی شدن نرخ‌‌ها شده است.

به گفته سلطانی‌زاده با ادامه جو مثبت روانی در جامعه و اخبار مثبت بین‌المللی و سیاسی و همچنین کاهش انتظارات تورمی، پیش‌بینی می‌شود شاهد تداوم روند کاهشی قیمت ارز در روز‌‌های آتی باشیم. دبیر کل کانون صرافان با اشاره به اقدامات و تصمیمات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در اواخر خردادماه اظهار کرد: بانک مرکزی، پایه و اساس درست در خصوص سیستم عرضه و تقاضا را پایه‌ریزی کرد که در نتیجه این اقدامات، شاهد اثرات درست و مثبت آن در اتفاقات بازار هستیم. او افزود: با رویکرد مذکور، شاهد ایجاد اعتماد در اثر‌‌گذار شدن سیستم درست عرضه و تقاضا و ایجاد جو اعتماد به نرخ‌‌های معاملاتی در صرافی‌‌های رسمی سراسر کشور هستیم.

همچنین دسترسی هموطنان در هر نقطه از کشور به مقادیر استاندارد ارز مورد نیاز هر فرد امکان‌پذیر شده است. به گفته سلطانی زاده، یکی دیگر از نتایج مثبت سیاست جدید ارزی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، کم‌رنگ کردن نقش فعالان غیررسمی است که با به دست گرفتن جریان عرضه و تقاضا در بازار ارز از طریق نرخ توافقی، دیگر خبری از جولان دلالان ارزی نیست.

آرامش در بازار با راه‌‌اندازی معاملات توافقی ارز

این در حالی است که علی صالح‌‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز روند جو بازار ارز را در هفته‌های اخیر آرام و باثبات خوانده است. رئیس‌کل بانک مرکزی ۲۱ مردادماه با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: براساس آمار‌‌ها در پایان تیرماه بیش از ۱۴ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما تامین شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است.

صالح‌آبادی با اشاره به راه‌‌اندازی معاملات توافقی ارز نیز گفت: ارز توافقی یکی از اتفاقات خوبی بود که انجام شد به نحوی که در دو ماه گذشته این امکان را فراهم کردیم که در شبکه صرافی کشور ارز‌‌های مختلف اعم از دلار و یورو و روبل به صورت توافقی و با قیمتی براساس عرضه و تقاضا مبادله شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: خوشبختانه حجم معاملات در این بخش به میزان قابل توجهی افزایش یافت و نشان داد که عمق بازار در حال افزایش است؛ ضمن اینکه بر بازار ارز هم اثرگذار است. به واقع معاملات توافقی ارز باعث آرامش بازار ارز شده است و بانک مرکزی به توسعه این بازار کمک خواهد کرد و به عنوان هدایتگر این بازارها، آرامش حوزه ارزی کشور را به عنوان اولویت اصلی خود دنبال می‌‌کند. او تاکید کرد: بنابراین شرایط ارزی خوبی داریم و در بازار حواله نیز حجم عرضه‌ها و معاملات روزانه به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار می‌‌رسد و عرضه همیشه بیش از تقاضاست.