2

دلایل افت سهام‌های اروپایی

شاخص‌های اصلی سهام‌های اروپا در روز گذشته روند نزولی به خود گرفته‌اند. برخی کارشناسان معتقدند که تقویت یورو در برابر دلار، مهم‌ترین عامل ریزش بازار‌های سهام اروپا است. هفته گذشته تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به روند صعودی شاخص دلار، یورو بیشتر تضعیف خواهد شد، اما گزارش روز سه‌شنبه نشان داد که یورو در برابر دلار تقویت شده است و هر یورو به قیمت 02/ 1 دلار معامله می‌شود. عامل دیگری که سبب تضعیف بازار سهام شده نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست‌های انقباضی پولی است که در نهایت سبب کاهش رشد اقتصادی و ضربه به بازار‌های سهام می‌شود.

عامل دیگری که روند نزولی سهام این منطقه را تشدید می‌کند، احتمال توقف عرضه گاز توسط روسیه به این منطقه است که تحلیل‌گران معتقدند این موضوع در نهایت تولید ناخالص داخلی اروپا را با افت یک درصدی روبه‌رو خواهد کرد و درآمد یک سال آینده این منطقه را 12 درصد کاهش خواهد داد. عوامل مذکور در نهایت به کاهش شاخص‌های بورس انجامید. شاخص یورو استوکس 600 روز گذشته با افت نیم درصدی نسبت به رقم روز دوشنبه به 8/ 417 واحد رسید. برخی کارشناسان معتقدند که احتمال توقف عرضه گاز توسط روسیه افزایش یافته که در نهایت سبب کاهش ارزش بازار سهام‌های اروپایی شده است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ترس اروپا از قطع شدن گاز موجب شد این منطقه منبع جدیدی برای واردات گاز انتخاب کند. در میان این بحبوحه اروپا قصد دارد تا با جمهوری آذر‌بایجان وارد معامله شود و اکنون در حال بررسی قرارداد با آذربایجان است. این کشور نیز متعهد شده که تا سال 2027 گاز اروپا را تامین کند.

احتمال افزایش نرخ بهره در اروپا

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه خود قصد دارند برای مهار تورم، نرخ بهره را 25 تا 50 واحد درصد افزایش دهند. با توجه به گزارش تورم ایالات‌متحده در ماه ژوئن که سطح آن به 1/ 9 واحد رسیده بود انتظار می‌رود نرخ تورم در منطقه یورو و اروپا نیز با روند صعودی مواجه شود. تورم ماه ژوئن در اروپا به 6/ 8 رسید. به دنبال این موضوع سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در هفته‌های گذشته نیز از افزایش 25 واحدی نرخ بهره در این ماه خبر داده بودند. برخی تحلیل‌گران معتقدند که جهش بعدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی در ماه سپتامبر رخ خواهد داد. عوامل مذکور در نهایت سبب افت سهام‌های بورس اروپا در روز گذشته شد.