آرایش جدید سرمایه‌گذاران وال‌استریت

سرمایه‌گذاران پیش از اعلام آمار تورم از بازار سهام خارج شدند، زیرا افزایش قیمت‌ها، افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و کاهش بازدهی خزانه‌داری سبب نگرانی آنها شده بود. با توجه به موارد ذکر شده، وال‌استریت روز سه‌شنبه را با نرخ منفی به پایان رساند. کارشناسان معتقدند که فدرال رزرو با تجدید‌نظر در سیاست‌های تهاجمی خود می‌تواند عملکرد تورم را بهبود بخشد. کارشناسان معتقدند که با عدم کنترل سیاست‌های فدرال رزرو، اقتصاد آمریکا رکودی شبیه به بحران ۲۰۰۸ را تجربه خواهد کرد.

عملکرد فدرال رزرو

در آغاز سال ۲۰۲۰ و با شیوع ویروس کرونا، بانک‌های مرکزی به رهبری فدرال رزرو میلیون‌ها دلار پول به سیستم مالی کشورها وارد کردند تا از بحران‌های مالی جلوگیری کند. اکنون فدرال رزرو قصد دارد تا با افزایش نرخ بهره، ترمز تورم را بکشد تا از افزایش بیشتر تورم جلوگیری کند.

این نهاد در ماه ژوئن نرخ بهره را ۷۵/ ۰ درصد افزایش داد و آن را به محدوده ۵/ ۱ تا ۷۵/ ۱ درصد رساند و بی‌سابقه‌ترین افزایش را از سال ۱۹۹۴ ثبت کرد. کارشناسان بر این باورند که تا اواخر ماه این نهاد نرخ بهره را  ۷۵/ ۰ دیگر افزایش خواهد داد. یکی از هدف‌های فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره، کاهش یا از بین بردن شاخص عقب‌ماندگی است، ولی با توجه به سیاست‌های اشتباهی که این سازمان در پیش گرفته، مهم‌ترین شاخص یعنی شاخص قیمت مصرف‌کننده که یکی از معیارها برای نشان دادن کاهش تورم است را نادیده می‌گیرد.

گروهی از تحلیل‌گران معتقدند که افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو یک سیاست اشتباه است و باید راهکارهایی را برای تغییر این سیاست در پیش گیرد. با حذف نوسانات قیمت غذا و انرژی که آن را تورم هسته نام‌گذاری کرده‌اند، نشان می‌دهد که قیمت‌ها در حال اوج‌گیری هستند و بانک مرکزی آمریکا باید در سیاست‌های پولی خود تجدید نظر کند. با عدم کنترل فدرال رزرو بر این سیاست‌ها، اقتصاد آمریکا به بحران مالی که در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد، نزدیک‌تر می‌شود.

تاثیر فدرال رزرو بر وال‌استریت

وال‌استریت بدترین عملکرد خود را در ۵۰سال اخیر تجربه کرده است و این موضوع  باعث شده سرمایه‌گذاران قبل از انتشار آمار تورم، سهام‌ خود را از این بازار خارج کنند. عامل مهمی که سبب خروج سرمایه‌گذاران از بازار وال‌استریت شده، سیاست‌های فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره است. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو نرخ بهره را همچنان بالا نگه می‌دارد و قصد ندارد به سیاست‌های انقباضی خود پایان دهد و تورم نیز به دلیل افزایش جهانی قیمت‌ها به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.  اما کارشناسان انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا عقب‌نشینی کرده یا در سیاست‌های پولی خود تجدیدنظر کند. مقامات اقتصادی این کشور بر این باورند که بانک مرکزی باید سیگنال‌هایی که سبب کاهش تورم می‌شود را شناسایی و به سرمایه‌گذاران اعلام کند که مشکل تورم فراتر از تصورات فدرال رزرو بوده و این نهاد باید سیاست‌هایی را در پیش گیرد که بتواند جلوی افزایش آن را تا قبل از انتهای سال بگیرد.