اختصاص ۶۰درصد تسهیلات به تولید و صنعت

وی ادامه داد: با توجه به همین رویکرد، بانک سامان توانست در سال۱۴۰۰ با تغییر در ترکیب سبد اعتباری بانک، ۶۰درصد از پرتفوی بانک را به بخش تولید و صنعت اختصاص دهد؛ درحالی‌که این نسبت در سال‌های گذشته حدود ۲۰درصد بود. به عبارتی ۸۰۰هزار میلیارد ریال سبد اعتباری بانک، حدود ۴۵۰هزارمیلیارد ریال به حوزه تولید و صنعت پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک سامان در همین راستا در پاسخ به این پرسش مبنی براین که بانک سامان با توجه به فعالیت تخصصی‌‌اش در حوزه دارو و غذا، چه اقداماتی را دراین حوزه انجام داده است، گفت: یکی از اولویت‌‌های مهم بانک سامان، به ویژه در شرایط تحریم، ارائه خدمات به شرکت‌های غذایی و دارویی بوده است که باتوجه به این همین مهم نیز این بانک توانست حجم زیادی از خدمات ارزی مورد نیاز شرکت‌های دارویی را پاسخ دهد. وی افزود: در حوزه غذا نیز از آنجا که این بخش طیف گسترده‌‌ای را شامل می‌‌شود و سیاست بانک عمدتا ارائه خدمات به کارخانه‌های تولیدی است، تلاش شده تا در حوزه ارزی به کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی نیز خدمات و تسهیلات مناسبی ارائه دهیم.

۷میلیارد دلار، حجم عملیات ارزی بانک سامان

معرفت همچنین تصریح کرد: سال گذشته به‌رغم تمام سختی‌‌ها، بانک سامان توانست در حوزه عملیات بین المللی نیز، بیش از ۷ میلیارد دلار حجم عملیات ارزی داشته باشد که این عدد نسبت به یک دهه اخیر یک روند باثباتی را طی کرده است.

مدیرعامل بانک سامان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه بانک برای بهبود عملکرد و شاخص‌‌ها، از سال ۹۶ برنامه استراتژیک ۴ ساله تدوین کرد که براساس این برنامه سعی شد هم در بخش درآمدزایی هم غیر درآمدزا تمرکز شود و برای هر یک ازاین بخش‌ها، برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت، گفت: به این ترتیب در بخش غیردرآمدزا سعی کردیم اقداماتی را انجام دهیم تا مطالبات معوق و مشکوک وصول بانک را به حداقل برسانیم و جلوی به وجود آمدن مطالبات جدید رابگیریم. همچنین در بخش درآمدزا همزمان با کنترل قیمت تمام‌شده منابع، سعی کردیم نسبت مصارف به منابع بانک را مدیریت کنیم که دراین راستا برنامه‌ریزی‌های متعددی در دستور کار قرار گرفت.

نسبت مطالبات معوق بانک زیر ۳درصد

وی با بیان اینکه نتیجه اقدامات هم این شد که در پایال سال۱۴۰۰ شاهد افزایش درآمد‌‌ و کاهش مطالبات معوق بانک سامان بودیم، یادآور شد: در حال حاضر نسبت مطالبات معوق بانک زیر ۳درصد است؛ درحالی‌که در ۴سال گذشته این نسبت حدود ۲۰درصد بود. مدیرعامل بانک سامان در ادامه با بیان اینکه در حوزه بانکداری دغدغه‌ها زیاد است، دراین راستا یکی از موضوعات مهم را نامتناسب بودن درآمد‌‌های کارمزدی با میزان تورم موجود در اقتصاد، بالا بودن قیمت تمام‌شده پول، تاثیر گذاری سایر بازارها بر تجهیز منابع و... عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی، پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۱۸درصد فارغ از ریسک مشتری و شرایطی که با آن روبه‌رو هستیم، می‌‌تواند برای بانک ایجاد مشکل کند. وی قیمت تمام‌شده پول در بانک سامان پس ازاعمال سپرده قانونی را ۱۵درصد عنوان کرد.

استقبال خوب از بلوبانک

معرفت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه بانکداری الکترونیک گفت: اگرچه بانک سامان در برنامه استراتژی ۴ساله خود، توسعه خدمات بانکداری الکترونیک را هدف قرارداده و این مهم را دنبال می‌کند، اما با توجه به رویکرد‌‌های جهانی که وجود داشت، بانک سامان از دوسال گذشته تلاش کرد تا بتواند گام‌های اساسی‌تری در این راستا بردارد و موضوعی فراتر از بانکداری الکترونیک را دنبال کند که دراین راستا بحث ایجاد نئو‌‌بانک را مطرح کرد. وی در همین زمینه به راه‌اندازی بلوبانک به‌عنوان یک بانک دیجیتالی که تمام خدماتش به‌صورت آنلاین انجام می‌‌شود و متکی به شعب بانکی نیست، اشاره کرد و گفت: امروز بلو بانک، نزدیک به یک سال است که برای عموم در دسترس قرار گرفته و دارندگان این خدمت، تمام خدماتشان را به شکل آنلاین دریافت می‌کنند که این موضوع باعث استقبال خوبی شد.

مدیرعامل بانک سامان با تاکید براینکه، بلوبانک درحال حاضر به لحاظ نحوه ارائه خدمات و تعداد مشتری، توانسته رتبه نخست را در بین نئو بانک‌‌ها کسب کند، افزود: از ابتدای ورود بلوبانک در عرصه بانکداری تا به امروز، ما شاهد رشد تعداد مشتریان این خدمت بوده‌ایم که این روند همچنان ادامه دارد؛ به‌طوری‌که طبق آمارها حدود ۸/ ۱میلیون نفر از این نئو بانک استفاده می‌کنند.