«سرهنگ رامین پاشایی» گفت: در حال حاضر هماهنگی خوبی بین پلیس فتا، قوه قضائیه و بانک مرکزی برای برخورد با سوءاستفاده از حساب‌‌های بانکی ایجاد شده است. او با اشاره به انواع کلاهبرداری‌‌های اینترنتی ادامه داد: ما با پدیده‌‌ای به نام اجاره کارت بانکی روبه‌رو بودیم. بیش از ۹۰درصد کارت‌‌هایی که اجاره داده می‌‌شود برای مقاصد مجرمانه از جمله شرط‌‌بندی و قمار، کلاه‌برداری در حوزه رمز ارز و کلاهبرداری در حوزه خرید و فروش آنلاین است. بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی که اقدام به کلاهبرداری می‌‌کنند اغلب از کارت‌‌های اجاره‌‌ای استفاده می‌‌کنند. معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتای فراجا گفت: با هماهنگی ایجادشده بین دستگاه‌ها به سرعت افراد مجرم شناسایی می‌‌شوند و با هماهنگی مرجع قضایی و پلیس فتا و همکاری بانک مرکزی این حساب‌‌ها مسدود می‌‌شود.

سرهنگ پاشایی خاطرنشان کرد: در برخی از موارد که فرد مبادرت به اجاره کارت بانک کرده است، در صورتی که محرز شود این کار با اطلاع شخص و عمدا صورت گرفته و سرقت حساب انجام نشده است، تمام حساب‌‌های این شخص برای جلوگیری از این اقدام مجرمانه مسدود می‌‌شود. او گفت: نوع دیگری از کلاهبرداری‌‌ها به این صورت است که حجم وسیعی از پرونده‌های کلاهبرداری به ما داده می‌‌شود. با بررسی حساب‌‌ها متوجه شدیم که اطلاعات حساب فرد یا افرادی هک و سرقت شده و مبالغی پول به این حساب وارد و برداشت می‌‌شود. البته ممکن است فرد متوجه این موضوع هم نشود. ما با شکایتی که صورت می‌‌گیرد و شناسایی این حساب‌‌ها بلافاصله حساب را مسدود می‌‌کنیم. معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا با اشاره به کپی کارت‌‌های بانکی تصریح کرد: نوع دیگر از کلاهبرداری‌‌ها به این صورت است که از کارت‌‌های بانکی با دستگاه اسکیمر کپی می‌شود و حساب مورد سوءاستفاده قرار می‌‌گیرد.

با بررسی این پرونده‌ها متوجه شدیم که به‌طور مثال از یک فروشگاه، پمپ بنزین، دست‌فروش و... حجم زیادی از حساب‌‌ها پول برداشت می‌‌شود. با اقدامات فنی که روی این حساب‌‌ها انجام می‌‌شود، فرد متخلف را شناسایی کردیم. این فرد با دستگاه اسکیمر اقدام به کپی کردن کارت‌‌های بانکی مشتریان کرده و از این طریق اقدام به کلاهبرداری کرده است. سرهنگ پاشایی خاطرنشان کرد: با دستگیری این فرد ما مجبور می‌‌شویم برای امنیت کاربران، کارت بانک تمام مشتریان این فروشگاه را در آن بازه زمانی که کلاهبرداری صورت گرفته با هماهنگی بانک غیرفعال کنیم و به صاحبان حساب‌‌ها اطلاع می‌‌دهیم. گاهی اوقات ممکن است در این بازه زمانی که کلاهبرداری انجام شده، بیش از ۵ هزار نفر به‌طور مثال از پمپ بنزین استفاده کرده باشند؛ البته ممکن است از همه حساب‌‌ها سوءاستفاده نشده باشد؛ اما ما برای ایمنی کاربران تمام حساب‌‌ها را غیرفعال می‌‌کنیم و از صاحبان کارت‌‌ها می‌‌خواهیم کارت مجدد دریافت کنند.