کارنامه1401 وام‌‌های ازدواج

به گزارش بانک مرکزی، آمنه نادعلی‌‌زاده، معاون اداره نظام‌‌های پرداخت بانک مرکزی درخصوص اتصال شبکه خودپرداز‌‌ها به سامانه صیاد گفت: بانک مرکزی در راستای تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات سامانه صیاد، علاوه بر تجهیز درگاه‌های بانکی شامل اینترنت بانک‌‌ها و همراه بانک‌‌ها، برنامک‌‌های موبایلی و همچنین زیرساخت‌‌های پیامکی، از بانک‌‌ها درخواست کرده که خودپرداز خود را مجهز به سامانه صیاد کنند و امکان عملیات ثبت چک، تایید چک، انتقال و استعلام چک هم از طریق درگاه‌های خودپرداز درکنار سایر درگاه‌های بانکی برای عموم فراهم شود. نادعلی‌‌زاده افزود: طبق بررسی‌‌های انجام‌شده حدود ۷۵درصد از تراکنش‌‌های ثبت و تایید انتقال و استعلام چک از طریق درگاه‌های بانکی، همراه بانک‌‌ها و اینترنت بانک‌‌ها انجام می‌‌شود و میزان اقبال عمومی به این ابزارها بسیار بالاست.

۲۰درصد از طریق برنامک‌‌های موبایلی صورت می‌‌گیرد و ۱۰درصد تراکنش باقی‌مانده هم از طریق زیرساخت پیامکی، خودپرداز‌‌ها و شعب بانکی انجام می‌‌شود. وی افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی با هدف تسهیل و رفاه عمومی هموطنان درخواست داشته که خودپرداز‌‌ها هم مجهز به این خدمات شوند، برنامه زمان‌‌بندی را به بانک‌‌ها ارائه کرده و از بانک‌‌ها درخواست کرده بود که تا پایان خردادماه بتوانند تمام خودپرداز‌‌های خود را مجهز به خدمات این سامانه کنند و خوشبختانه تاکنون ۹۰درصد بانک‌‌ها توانستند این خدمات را از طریق خودپرداز‌‌ها ارائه کنند و ۸۵درصد از ۶۱هزار خودپرداز فعال کشور این خدمات را به مشتریان ارائه می‌‌کنند.

بانک‌‌های باقی‌‌مانده شامل بانک توسعه تعاون، پست بانک و کار‌‌آفرین هستند که حدود ۴هزار خودپرداز در اختیار دارند و در مراحل ابتدایی تست خود به‌‌ سر می‌‌برند. بانک اقتصاد نوین و کشاورزی نیز مهم‌ترین کارهای مربوط به راه‌‌اندازی را انجام دادند و ۸۰درصد اقدامات فنی انجام گرفته است و به نظر می‌‌رسد که این ۲ بانک نیز به زودی خدمات خود را به مردم ارائه کنند. معاون اداره نظام‌‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد که بانک مرکزی تا اتصال خودپرداز تمامی بانک‌ها به این سامانه پیگیر این امر خواهد بود. از ابتدای سال جاری ثبت چک‌‌های جدید در سامانه صیاد اجباری شد. به‌طور کلی سامانه صیاد برای استعلام و ثبت چک‌های صیادی روی کار آمده است تا افراد صادرکننده چک با ثبت چک در این سامانه، به افرادی که دریافت‌کننده چک هستند، این امکان را بدهند که بتوانند از وضعیت خوش‌حسابی یا بدحسابی فرد صادرکننده چک مطلع شوند و با اطمینان‌خاطر چک صادرشده را دریافت کنند.

رشد ۵/ ۸درصدی تعداد وام‌‌های ازدواج در۱۴۰۱

به گزارش بانک مرکزی، معاون اداره اعتبارات این بانک با اشاره به مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال جاری در خصوص تسهیلات فرزندآوری گفت: بانک مرکزی به‌رغم محدود بودن منابع قرض‌‌الحسنه شبکه بانکی، همواره در مکاتبات و جلسات متعدد برگزارشده بر اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و همچنین لزوم تسریع و تسهیل آن تاکید داشته است. وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا ۳۱خرداد ماه ۱۴۰۱ تعداد ۱۹۰هزار فقره تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج در مجموع به مبلغ ۲۵ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان از سوی شبکه بانکی پرداخت شده است، گفت: با توجه به آمار مدت مشابه سال گذشته که تعداد ۱۷۵هزار فقره تسهیلات و مبلغ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده، رشد بیش از ۷۱درصدی در مبلغ و ۵/ ۸درصدی در تعداد تسهیلات پرداختی را شاهد هستیم.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره تسهیلات فرزندآوری تصریح کرد: بانک مرکزی در موعد مقرر قانونی نسبت به تهیه و ابلاغ دستورالعمل مربوطه و همچنین ایجاد سامانه‌‌ لازم اقدام کرده است که از زمان ابلاغ دستورالعمل و شروع ثبت‌نام در سامانه یاد شده (۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱) تاکنون تعداد ۹۰ هزار فقره تسهیلات جمعا به میزان ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان پرداخت شده است. مقام مسوول بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون طی چندین مرحله با توجه به ابهامات موجود در پرداخت این تسهیلات، جلسات و مکاتباتی برای رفع ابهامات موجود برگزار شد که یکی از دلایل کندی نسبی پرداخت این تسهیلات نسبت به تسهیلات ازدواج، همین ابهامات است، یادآور شد: این ابهامات به مرور در حال رفع شدن است.

کمااینکه تجربه پرداخت تسهیلات ازدواج در ابتدای تکمیل سامانه آن نیز حاکی از کندی روند تسهیلات در آغاز به کار سامانه به‌دلیل ابهامات موجود و رفع آن از سوی بانک مرکزی بوده که بدیهی است با گذشت و مرور زمان، روند پرداخت تسهیلات فرزند‌‌آوری نیز از سرعت قابل قبول مورد نظر بانک مرکزی برخوردار خواهد شد. وی با اشاره به یکی از چالش‌های اصلی در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری تاکید کرد: از سوی دیگر چالش مهم پرداخت تسهیلات فرزندآوری به نسبت تسهیلات ازدواج مراجعه و ثبت‌نام دفعتا واحده والدین فرزندان متولدشده در سال۱۴۰۰ در سامانه (که کل متولدین سال۱۴۰۰ حسب آمارهای موجود بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰هزار نفر است) علاوه بر متولدان سال جاری است که این موضوع در هرحال به‌‌رغم تلاش شبکه بانکی و مسوولیت قانونی و اجتماعی آنها موجب بروز صف طولانی در پرداخت این تسهیلات خواهدشد؛ کمااینکه در حال حاضر تعداد ۶۱۰ هزار نفر در صف دریافت این تسهیلات و طی مراحل ثبت‌نام، تعیین شعبه، تشکیل پرونده و تکمیل مدارک هستند.

به گفته معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی و حسب قانون، تسهیلات یادشده با اعتبارسنجی از متقاضیان و اخذ سفته یا با حداکثر یک ضامن قابل پرداخت است که این موضوع طی مکاتبات متعدد به شبکه بانکی ابلاغ و تاکید شده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: هموطنان می‌‌توانند با مراجعه به «وب‌سایت بانک مرکزی»، «سامانه ارتباطات مردمی» در قسمت «ثبت درخواست»، با انتخاب تسهیلات بانکی به‌عنوان «موضوع اصلی» و تسهیلات قرض‌‌الحسنه فرزندآوری به عنوان موضوع «فرعی» نسبت به درج درخواست اقدام کنند. بانک مرکزی مکلف است از محل صددرصد (۱۰۰%) مانده سپرده‌های قرض‌‌الحسنه و پنجاه درصد (۵۰%) سپرده‌های قرض‌‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست از طریق بانک‌‌های عامل تامین کند.

بانک‌‌ها نیز مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسوولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرا یا تاخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب می‌شود و قابل پیگیری در مراجع ذی‌‌صلاح است. تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از روز اول سال ‌۱۳۹۷‬ بوده، ۱۲۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ساله است. تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج برای زوج‌‌های زیر بیست‌وپنج سال و زوجه‌های زیر بیست‌وسه سال ۱۵۰میلیون تومان است. تمام بانک‌‌ها موظفند به‌صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به‌صورت عمومی اعلام کنند.