کارنامه وام ازدواج‌1401

6

رشد 70درصدی پرداخت وام ازدواج

یکی از موارد تسهیلات‌دهی بانک‌ها که همیشه از سوی خانواده‌ها و سیاستگذاران کشور دنبال می‌شود، تسهیلات پرداختی در راستای وام ازدواج است. به گزارش «ایرنا» مصطفی قمری‌‌وفا، مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی روز سه‌شنبه در این خصوص و در توییتی میزان پرداخت وام ازدواج توسط نظام بانکی را اعلام کرد. به گفته او از ابتدای سال۱۴۰۱ تا امروز ۲۹۰هزار نفر برای وام ازدواج ثبت‌‌نام کرده‌‌اند که ۲۲هزار فقره وام به ارزش ۲هزار و 724میلیارد تومان پرداخت شده است. قمری‌وفا در این خصوص تصریح کرد که به میزان ۷۵ هزار نفر از این متقاضیان نیز در حال عقد قرارداد در بانک و تکمیل مدارک مورد نظر برای دریافت وجه وام ازدواج هستند و مابقی هم با توجه به گذشت زمان کوتاه ثبت‌‌نام در سایت، در انتظار تعیین شعبه هستند. مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی با مقایسه روند پرداخت وام ازدواج در سال گذشته و امسال تاکید کرد که در ۳۷ روز اول سال گذشته به میزان ۱۶۷هزار و ۸۱۱نفر برای وام ازدواج ثبت‌نام کردند و فقط ۱۲هزار و ۹۶۰ فقره وام پرداخت شد که حدود ۴ هزار نفر هم در مرحله عقد قرارداد در بانک بودند. تحلیل این آمارها نشان می‌دهد که آمار ثبت‌نام متقاضیان وام ازدواج با رشد 73درصدی، میزان پرداخت وام به متقاضیان با رشد 70درصدی و تعداد افراد در مرحله عقد قرارداد و تکمیل مدارک برای دریافت وام نیز در حدود 18 برابر افزایش داشته است.

مهلت یک‌ماهه پاسخ‌دهی به متقاضیان تسهیلات

خبر مهم اعتباری دیگر این است که به گزارش «ایبِنا» روز گذشته عمرانی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی در ارتباط تلفنی با بخش خبری صداوسیما، خبر جدیدی در ارتباط با تسهیلات‌دهی بانک‌ها منتشر کرد. به گفته عمرانی، بانک‌ها برای پاسخ دادن به درخواست تسهیلات بنگاه‌ها، مهلت یک‌ماهه دارند. به عبارت دیگر از زمانی که درخواست یک بنگاه ارائه می‌شود، حداکثر باید در یک ماه پاسخ مثبت یا منفی، مستدل، قابل استناد و پیگیری داده شود. این مقام بانکی درباره روش‌های دریافت تسهیلات بانکی افزود که برای دریافت این تسهیلات دو روش وجود دارد؛ روش نخست، از طریق مراجعه مستقیم بنگاه‌های اقتصادی به بانک‌ها و روش دیگر از طریق کارگروه‌های استانی ذیل ستاد تسهیل موانع تولید امکان‌پذیر است. عمرانی تصریح کرد که برای هر دو روش پیش‌‌بینی کردیم بانک‌‌ها و یا موسسات اعتباری باید تا یک ماه به درخواست‌ها پاسخ دهند اگر چنانچه امکان پرداخت تسهیلات باشد باید تا یک ماه انجام شود اگر هم به هر دلیلی امکان پرداخت تسهیلات نباشد باید به هیات خبرگان آن استان اعلام نظر کنند.

 دو شرط جدید دریافت تسهیلات بانکی

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص اینکه چه بنگاه‌هایی مشمول دستورالعمل جدید سیاستگذار می‌شوند، بیان کرد که دستورالعمل اخیر شامل بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود افزود که بانک مرکزی با هدف تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، بهبود وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی کشور و هدایت بهینه منابع مالی موجود نسبت به ابلاغ این دستورالعمل اقدام کرده‌است. بنگاه‌های اقتصادی کوچک به بنگاه‌هایی گفته می‌‌شود که تعداد کارکنانش در یک سال گذشته کمتر از ۵۰ نفر باشند و بنگاه‌های اقتصادی متوسط هم به بنگاه‌هایی گفته می‌‌شود که تعداد کارکنانش در یک سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر

باشند. دومین موردی که از زبان این مقام مسوول بانک مرکزی برای شامل شدن برای دریافت تسهیلات بانکی بیان شد درخصوص نداشتن بدهی یا چک برگشتی صاحبان بنگاه‌ها بود. به گفته عمرانی، بر اساس این دستورالعمل بنگاه‌هایی مشمول تسهیلات هستند که صاحبان آنها بدهی غیرجاری یا چک برگشتی نداشته باشند.

او در این خصوص تاکید کرد که بر اساس قانون موخری که در سال۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اعطای هرگونه تسهیلات بانکی و ایجاد تعهدات برای بنگاه‌هایی که دارای چک برگشتی باشند ممنوع است ولی در تبصره ذیل ماده ۵ قانون اصلاح قانون صدور چک اشاره شده است که با شرایطی و به تشخیص و تصویب شورای تامین هر استان می‌‌توان این ممنوعیت و محدودیت را از بنگاه‌های دارای شرایط برداشت.

این مقام بانکی در پایان این قسمت از صحبت‌های خود بیان کرد که این دستورالعمل در سال‌های گذشته هم اجرا شده است و شبکه بانکی و بنگاه‌های اقتصادی ما نیز با آن آشنا هستند. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌هایی با عنوان «وثایق جدید تسهیلات خرد» و تسهیل «اعتباردهی» با «اعتبارسنجی» به موضوع تسهیلات خرد اشاره کرده بود.