2 copy

خرداد سال جاری ماه مهمی برای نرخ دلار بود. در روز یکشنبه 22 خرداد بود که قیمت دلار در بالاترین قیمت خود در تاریخ معاملات ارزی قرار گرفت، اما در مجموع و با توجه به رشد 27/ 4 درصدی دلار در خرداد ماه می‌توان گفت که به نسبت 2 ماه ابتدایی فصل بهار این ارز در ماهی که گذشت رشد چشمگیری نداشته است. طبق مشاهدات به عمل آمده روند نرخ دلار در خرداد ماه را می‌توان به 3 دوره متفاوت تقسیم کرد. در دوره اول که از ابتدای ماه تا روز‌های 17 و 18 خرداد ادامه داشت، نرخ این ارز روند افزایشی با شیب ملایم را در پیش گرفت و توانست از رقم 30 هزار و 450 تومان به رقم 31 هزار و 850 تومان برسد. دوره دوم نوسانات نرخ دلار در خرداد ماه از روز‌های 17 و 18 خرداد تا 23 خرداد بود که در این دوره قله قیمتی تاریخی دلار شکل گرفت. اما در هفته آخر این ماه نرخ ارز مذکور تغییر قابل توجهی نداشت و در بازه 200 تومانی 31 هزار و 700 تا 31 هزار و 900 تومان به نوسان پرداخت. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز اجرای سیاست‌های تسهیلگرانه بانک مرکزی در روز‌های ابتدایی هفته آخر خرداد ماه نقش بسزایی در کندتر کردن نرخ رشد دلار در ماه پایانی بهار داشت.

دیروز سه‌شنبه 31 خرداد نرخ دلار در معاملات بازار آزاد تهران نسبت به نرخ روز دوشنبه بی‌تغییر ماند. هر برگ اسکناس دلار در معاملات ابتدای روز گذشته در نرخ 31هزار و 800 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. شدت نوسانات نرخ این ارز در روز گذشته چشمگیر نبود و در نهایت در سطح قیمتی روز دوشنبه 30 خرداد یعنی رقم 31 هزار و 750 تومان به کار خود پایان داد.

نرخ رشد ماهانه سکه؛ 2/ 8درصد

روز گذشته قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید با حدود 100 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به سطح قیمتی 15 میلیون و 500 هزار تومان رسید. این در حالی است که طبق محاسبات به عمل آمده نرخ رشد دلار در خرداد ماه در رقمی معادل 24/ 8 درصد ثبت شد.

نرخ دلار در معاملات بازار آزاد از مهم‌ترین پارامتر‌های تعیین‌کننده قیمت سکه طلا است، از همین روی روند قیمت سکه طلا در خرداد ماه شباهت زیادی به نمودار قیمت دلار آزاد در این ماه دارد. روز گذشته نرخ حباب هر قطعه از این فلز گران‌بها نیز که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای تمام شده این کالا را نشان می‌دهد در حدود یک میلیون و 820 تا یک میلیون و 840 هزار تومان محاسبه شد.