به گفته مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، کشورهای T۵ امسال با رویکردی که نسبت به جوانان داشته‌‌اند بر ضرورت انجام سه اقدام تاکید کرده‌‌اند، یادآور شد: یکی از این اقدامات تداوم بهبود نظام‌‌ها و رویه‌های نشان تجاری است که باید این رویه‌ها را شفاف‌‌تر و تعامل را برای همه و به‌ویژه برای جوانان دسترس‌‌پذیرتر کنند. تلاش برای درک اهمیت حفاظت از نشان تجاری به‌ویژه در محیط دیجیتال اقدام دومی است که از آن یاد شده و سومین اقدام هم تداوم همکاری با استفاده از فناوری‌‌های نوآیند و ارائه خدمات با کیفیت است. شاوردی با اشاره به اینکه بر اساس آمار نزدیک به ۸/ ۱میلیارد جوان ۲۴‌ساله در جهان وجود دارد که ۹۰درصد آنان شهروند کشورهای در حال توسعه هستند، گفت: این آماری است که در گزارش امسال به مناسبت روز مالکیت فکری نیز به آن اشاره شده است. ویژگی‌‌ این جمعیت این است که مسیر آینده را بهتر و مطمئن‌‌تر هموار می‌‌کنند. فارغ از خصلت بی‌‌باکی و تهوری که جوانان دارند باید این نکته را یادآور شوم که جوانان امروز نسل بومی‌‌های فضای دیجیتال هستند و از همین حیث نه تنها این فضا را به خوبی می‌‌‎شناسند، بلکه منبع خلاقیت و نوآوری و ابتکار نیز هستند. او در ادامه گفت: نکته بعدی این است که در روز جهانی مالکیت فکری هم جوانان و هم سیاستگذاران را باید در نظر داشته باشیم. تاکید بر نقش جوانان به این دلیل است که آگاهی آنها باعث می‌‌شود بتوانند نوآورانه‌‌تر و خلاقانه‌‌تر عمل کنند و از سوی دیگر سیاستگذاران نیز با تمرکز بر جوانان و توجه بیشتر به این حوزه می‌‌توانند دغدغه‌ها و نیازهای کارآفرینان و مخترعان جوان را بشناسند و سیاستگذاری مناسبی برای این حوزه داشته باشند.

بخش دوم سخنان مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی به تشریح خدمات و دستاوردهای صندوق نوآوری در حوزه مالکیت فکری اختصاص داشت. او در این زمینه خبر از همایشی داد که صندوق نوآوری به همراهی مرکز مالکیت معنوی کشور آن را برگزار خواهد کرد و بناست تا مخترعان جوانی که خود می‌‌خواهند، در این همایش ارزیابی شوند؛ از سوی دیگر مقالاتی نیز در این همایش ارائه خواهد شد. شاوردی در ادامه درباره برنامه‌های میان‌‌مدت و بلندمدت صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه مالکیت فکری به چند برنامه ترویجی و آموزشی اشاره کرد و گفت: دو دوره آموزش بلندمدت بین‌‌المللی طراحی و اجرا شده است. ما این دو دوره را در کنار مرکز مالکیت معنوی ایران و همچنین موسسه مالکیت معنوی فدرال سوئیس برگزار کردیم. این دوره‌های آموزشی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است و تا بهمن ماه امسال ادامه خواهند داشت. او همچنین از برگزاری یک دوره آموزشی تدوین سند پیش‌‌نویس سند اختراع خبر داد و گفت: این دوره با هدف تربیت افرادی با تخصص صرف در تدوین اظهارنامه اختراع طراحی شده است تا بتوانند اظهارنامه‌های باکیفیت‌‌تری ثبت کنند و در نتیجه رتبه ثبت اختراع کشورمان را در جهان بالا ببریم.

بهره‌‌مندی بیش از ۴۲۰ شرکت دانش‌‌بنیان از خدمات صندوق

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه در سه سال و نیم گذشته صندوق نوآوری در حوزه مالکیت فکری به حمایت‌‌های مختلف از شرکت‌های دانش‌‌بنیان همت گماشته است، گفت: تاکنون ۲۵۴ شرکت دانش‌‌بنیان از خدمات صندوق در حوزه مالکیت فکری استفاده کرده‌‌اند و ۲/ ۳ میلیارد تومان نیز حمایت بلاعوض در این حوزه شکل گرفته است. به گفته شاوردی، صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری کارگزاران خود تاکنون به نیازسنجی از ۱۶۶شرکت دانش‌‌بنیان در حوزه مالکیت فکری پرداخته است. وی افزود: ثبت ۳۰ تقاضانامه PCT، ثبت ۲۵ اختراع در داخل کشور و هشت اختراع خارج از کشور، ثبت ۷۱ نشان تجاری در داخل و ۱۲ نشان خارجی در خارج از کشور از دیگر فعالیت‌‌هایی بوده که با حمایت صندوق نوآوری انجام گرفته است.