6

دلار آمریکا در برابر یوآن در روز جمعه پس از آنکه مقاومت روانی 4/ 6 را شکست توانست روند صعودی خود را ادامه دهد و وارد کانال 5/ 6 واحد شود. این افت ارزش یوآن از آگوست سال 2015 که چین به عمد ارزش پول خود را 5/ 2 درصد کاهش داد تاکنون بی‌سابقه بوده است.

این ریزش هرچند موجب شد یوآن ارزش خود را از دست بدهد، ولی در شرایط بحرانی کرونا در چین، برای صادر‌کنندگان کالاها اتفاق مثبتی بود. در شرایط کنونی، میزان تقاضا دوباره به علت شیوع کرونا به‌شدت کاهش یافته و همین موضوع موجب رنج تجار چینی شده بود، حال با افزایش ارزش ارزهای خارجی، درآمد این تجار اندکی افزایش خواهد یافت و فشار روی آنان را کمتر خواهد کرد. به نظر می‌رسد دولت چین هم فعلا قصد ندارد تا جلوی این کاهش ارزش را بگیرد.

به گزارش رویترز به نقل از چندین معامله‌گر ارز در بازار چین، تا پیش از روز دوشنبه هیچ نشانه‌ای از دخالت بانک‌ها که معمولا نمایندگان بانک مرکزی چین هستند، دیده نشد. شاخص سبد تجاری یوآن در محدوده 104 قرار دارد. این شاخص ارزش یوآن چین را در برابر سبدی از ارزهای خارجی می‌سنجد. دولت چین معمولا برای محافظت از تجارت خود تلاش می‌کند تا همواره این شاخص را در محدوده خاصی نگه دارد. اما روز دوشنبه بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که قصد دارد ذخایر ارزی بانک‌ها را کاهش دهد، تصمیمی که در پی جلوگیری از ریزش بیشتر ارزش یوآن گرفته شد.

مقامات چینی قصد دارند که نرخ ذخایر قانونی ارزی بانک‌ها را از 15 ماه مه ‌با کاهش یک درصدی به 8 درصد برساند. پیش از این بانک مرکزی چین برای جلوگیری از افزایش بیش از حد ارزش یوآن، نرخ ذخیره قانونی ارزی بانک‌ها را در دسامبر سال 2021 دو درصد افزایش داده بود. اکنون کاهش نرخ ذخایر قانونی موجب می‌شود که ارز بیشتری در بازار عرضه شده و ارزش یوآن افزایش یابد.

مقامات چینی اظهار کردند که خود را برای سیاست‌های ضدتورمی آمریکا آماده کرده‌اند و برنامه‌های آنها به‌گونه‌ای است که اجازه نخواهد داد افزایش نرخ بهره در آمریکا تاثیر چندانی بر ارزش یوآن چین داشته باشد. تحلیلگران انتظار دارند که دولت چین ارزش یوآن را در محدوده 35/ 6 تا 55/ 6 به ازای هر دلار حفظ کند.

برخی تئوری‌ها نیز این‌گونه بیان می‌کنند که کاهش ارزش اخیر یوآن، توسط خود دولت چین انجام شده تا با برتری مزیت نسبی صادراتی خود، سهم بازار بیشتری را تصاحب کند تا بتواند در درگیری‌های آینده خود با دولت آمریکا از این نفوذ در بازارها استفاده کند.

در شرایط حساس کنونی، حفظ ارزش یوآن در محدوده‌ای خاص از اهمیت فراوانی برخوردار است. این موضوع به آن علت است که زنجیره تامین کالاها در پی جنگ اوکراین به‌شدت آسیب دیده و در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد. کوچک‌ترین تغییری در میزان عرضه و تقاضا می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر اقتصاد جهانی داشته باشد.