25 copy

فصل اول سال 2022 برای بازارهای جهانی پر از اخبار بنیادی بود. از جمله اخبار مهم بازار رمزارزها می‌توان به حمله روسیه به اوکراین، اعلام شش دوره افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و اقدام اتحادیه اروپا برای اعمال قوانین محدودکننده بر معاملات و مبادلات رمزارزها اشاره کرد. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به عملکرد بیت‌کوین در ادوار گذشته، در این دوره بازار واکنش خاصی به‌شدت گذشته نسبت به اخبار نداشته و انتظار می‌رود که در فصل دوم سال، بازار شاهد نوسانات بیشتری باشد.  در هفته منتهی به پایان فصل اول سال 2022، بیت‌کوین توانست با شکستن مقاومت 45 هزار دلار جانی دوباره به بازار رمزارزها دهد. این مقاومت که یکی از مهم‌ترین مقاومت‌های بیت‌کوین بود در پی آن شکسته شد که بنیاد محافظت از LUNA اعلام کرد که جهت پشتیبانی از استیبل‌کوین اکوسیستم Terra (با نماد UST در بازار رمزارزها) که این بنیاد وظیفه محافظت از آن را بر عهده دارد، اقدام به خرید 10 میلیارد دلار بیت‌کوین دیگر خواهد کرد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی وب‌سایت Coindesk، این بنیاد تاکنون حدود 31 هزار بیت‌کوین برای پشتیبانی از استیبل‌کوین خود منتشر کرده است. استیبل‌کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آنها همواره برابر با یک واحد از ارز یک کشور خاص هستند. برای نمونه می‌توان به تتر اشاره کرد که ارزش آن همواره برابر با یک دلار است. برای ثبات ارزش استیبل‌کوین‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. استیبل‌کوین اکوسیستم Terra که با نماد UST شناخته می‌شود نوعی از استیبل‌کوین‌ها است که عرضه آن براساس قیمت ارز دیگری با نماد LUNA مشخص می‌شود. برای فهم راحت‌تر می‌توان این موضوع را این‌گونه بیان‌ کرد که رمزارز LUNA در واقع وثیقه‌ای برای دریافت رمزارز UST است. این بنیاد قصد دارد تا در مواقع نوسانات قیمتی شدید از بیت‌کوین برای ثبات ارزش استیبل‌کوین خود استفاده کند.

اتحادیه اروپا معتقد است که رمزارزها یکی از ابزارهای اصلی جرایم مالی به خصوص فرارهای مالیاتی و تامین مالی تروریسم هستند. این اتحادیه قصد دارد تا با اعمال محدودیت روی معاملات رمزارزها، از میزان جرایم آن بکاهد. اما فعالان این زمینه معتقدند که این محدودیت‌ها می‌تواند میزان کارآیی رمزارزها در امور روزمره را کاهش داده و این امر سرمایه را از این بازار خارج کند. اعمال این قوانین فعلا با مقاومت سخت فعالان حوزه رمزارزها و مخالفت آنان مواجه شده است.

اخبار مثبت و منفی دیگری نیز برای بازار رمزارزها وجود دارد که همه اینها باعث شده تا قیمت در محدوده تنگ 46 تا 48 هزار دلار نوسان کند. درصورت افزایش قدرت خریداران، مقاومت بعدی بیت‌کوین قیمت 53 هزار دلار خواهد بود و درصورت افزاش فشار فروش و از دست رفتن حمایت 45 هزار دلار، به نظر می‌رسد قیمت ابتدا تا 40 هزار دلار و سپس تا 36 هزار دلار سقوط کند. صعود بیت‌کوین می‌تواند موجب جذب سرمایه بیشتر به بازار و صعود قیمت رمزارزها شود.

در کنار نوسانات بازار رمزارزها، بازار طلا نیز نخستین معاملات هفته ابتدایی آوریل را تجربه کرد. طی این معاملات طلا با اقبال خریداران روبه‌رو بود و با حدود 9 دلار رشد، به 1932 دلار رسید. به نظر می‌رسد با توجه به چشم‌انداز اقتصادی در روزهای آینده، درصورتی که خبر خاصی مخابره نشود، در محدوده 1920 تا 1960 نوسان کند.