لمس اونس 2 هزار دلاری

همچنین موضوع قیمت نفت را تا بشکه‌ای ۱۳۰ دلار بالا برده که بیشترین قیمت آن از سال ۲۰۰۸ است و قیمت گاز طبیعی در اروپا را هم به ۳۹۰۰ دلار به ازای هر هزار متر مکعب رساند. افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب شده بسیاری از تحلیلگران اقتصادی اطمینان بیشتری به بقای تورم بالا در سال ۲۰۲۲ پیدا کنند. با شدید‌تر شدن حملات روس‌ها در اوکراین، دولت ایالات‌متحده و دولت‌های اروپایی تصمیم دارند تا تحریم‌های سنگین‌تری را علیه روسیه اعمال کنند. این تحریم‌ها مستقیما نفت و گاز روسیه را هدف می‌گیرد. اقتصاد روسیه به‌شدت به منابع طبیعی این کشور به خصوص نفت و گاز آن وابسته است و بدون فروش این منابع، راه‌های درآمدی چندانی جلوی پای این کشور نخواهد بود. از طرفی هم اروپا بزرگ‌ترین مشتری این کشور بوده است و اقتصاد قاره سبز نیز به‌شدت به منابع طبیعی روسیه وابسته است. حال با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، دولت‌های اروپایی به دنبال جایگزین مناسب برای روسیه هستند.

بسیاری از تحلیلگران بازار انرژی معتقدند که تنها عاملی که می‌تواند ترمز افزایش قیمت نفت را بکشد، مذاکرات ایران و قدرت‌های بزرگ جهان است. مذاکرات ایران بر سر احیای توافقات سال ۲۰۱۵ است و در صورت نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات، ورود نفت ایران به بازارهای جهانی موجب خواهد شد که عرضه در این بازار افزایش یابد و تب تند افزایش قیمت نفت کمی کمتر شود.

اما اظهارات روز یکشنبه دولت روسیه موجب شده مساله توافقات کمی به تعویق بیفتد. روسیه از ایالات‌متحده درخواست کرده که تضمین دهد تحریم‌های اعمالی به موجب درگیری این کشور با اوکراین، به مبادلات میان مسکو و تهران آسیبی نمی‌رساند. به گفته برخی منابع، چین هم شروط جدیدی را اعمال کرده است. این موضوعات موجب شده نتیجه مذاکرات به تعویق افتد و باتوجه به این تعویق، متقاضیان نفت در بازارهای جهانی قیمت‌های بالاتری را برای خرید این طلای سیاه پیشنهاد کرده که موجب افزایش قیمت آن شده است.

با توجه به خروج نسبی روسیه از عرضه نفت در بازارهای جهانی، اکنون باید عرضه‌کنندگان جدیدی وارد میدان شوند. یکی از پر پتانسیل‌ترین عرضه‌کنندگان، ایران است. تحلیلگران اقتصادی به نقش ایران در ایجاد تعادل در بازار نفت اهمیت بالایی داده و امیدوارند که با کمک این کشور بتوان تا حدودی از بحران انرژی جلوگیری کرد.

بحران انرژی درحال حاضر در سطح جهان به یکی از مهم‌ترین مسائل کشورها تبدیل شده است. مدت زمان زیادی از بحران اقتصادی ناشی از کرونا نمی‌گذرد و اقتصادهای جهانی همچنان درحال درگیری با عواقب آن هستند. مهم‌ترین مشکلی که از سیاست‌های اقتصادی دوران کرونا باقی مانده، مساله تورم است. تورمی که ناشی از کمک‌های مالی دولت‌ها طی شیوع این ویروس بود.

حال بحران انرژی درکنار افزایش بی‌رویه نقدینگی می‌تواند به شعله‌های آتش تورم بیفزاید. قیمت حامل‌های انرژی مستقیما بر تولیدات تمامی محصولات اثرگذار است و باعث می‌شود که قیمت نهایی کالاهای تولیدی افزایش یابد. کشورهای اروپایی به علت عدم بهره‌مندی از منابع طبیعی نفت و گاز و وابستگی شدید به روسیه در خط مقدم آسیب‌پذیری قرار دارند. به نظر می‌رسد اگر در ماه‌های آینده راه‌های تامین انرژی جدیدی نیابند، اقتصاد آنها با آسیب شدیدی مواجه شود و تورم در این کشورها به‌شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یابد. بحران تورم در اروپا به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تولید‌کننده کالاهای صنعتی به خصوص در کشورهایی مانند آلمان می‌تواند بر کشورهای دیگر از مصرف‌کنندگان کالاهای این ناحیه‌، تاثیر بسزایی داشته باشد.