برخورد سخت با تورم آمریکا

بر اساس آمار مشاغل آمریکا، در فوریه سال ۲۰۲۲ حدود ۶۷۸‌هزار جایگاه شغلی جدید در این کشور ایجاد شده است. پیش از این تحلیلگران انتظار داشتند که عدد این شاخص در ماه فوریه، ۴۸۱‌هزار شغل جدید باشد؛ اما انتشار آمار مربوط به این شاخص نشان داد که عملکرد اقتصاد آمریکا فراتر از انتظارها بوده و این میزان ایجاد جایگاه‌‌‌های شغلی جدید در طول هفت‌ماه گذشته بی‌‌‌سابقه بوده است.

نرخ بیکاری در ایالات متحده نیز به ۸/ ۳‌درصد کاهش یافت، این در حالی است که در بازار پیش‌بینی می‌‌‌شد این رقم حدود ۹/ ۳‌درصد باشد. تعداد بیکاران نیز به ۳/ ۶میلیون نفر کاهش یافت. در مقایسه با فوریه ۲۰۲۰، قبل از شروع همه‌گیری کرونا، نرخ بیکاری ۵/ ۳‌درصد و تعداد بیکاران ۷/ ۵ میلیون نفر بود.

بر اساس این آمار، بخش پذیرایی و نگه‌‌‌داری با ۱۷۹‌هزار شغل جدید، اولین بخشی که بیشترین جایگاه‌‌‌های شغلی در آن ایجاد شده است. بخش خدمات حرفه‌ای و تجاری با ۹۵‌هزار جایگاه شغلی جدید در جایگاه بعدی قرار گرفته است.

آمار جایگاه‌‌‌های شغلی جدید یکی از شاخص‌‌‌هایی است که میزان رشد اقتصادی را می‌‌‌توان به کمک آن پیش‌بینی کرد. رشد اقتصادی عامل مهمی برای کشورهاست؛ اما در شرایطی می‌‌‌تواند در نهایت به زیان اقتصاد یک کشور تمام شود. در شرایطی که عوامل تورمی اقتصاد کشور را تهدید می‌کنند، رشد مشاغل می‌‌‌تواند موجب افزایش مصرف شود. علت این امر آن است که تعداد نفرات بیشتری در خانوارها درآمد داشته و با افزایش درآمد خانوارها، مصرف آنها نیز افزایش می‌یابد. با افزایش مصرف آنها، تقاضا در بازار برای کالاها بیشتر شده و این موضوع می‌‌‌تواند به یکی از عوامل افزایش قیمت بدل شود.

در حال حاضر با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد جهان، رشد اقتصادی کشورها در دوران پسا‌کرونا تنها عامل دردسرساز برای اقتصاد نیست. جنگ روسیه و اوکراین باعث شده که قیمت سوخت در روند صعودی قرار بگیرد. قیمت هر بشکه نفت‌خام در سطح جهان به‌طور میانگین به ۱۱۳دلار رسیده است. افزایش قیمت حامل‌‌‌های انرژی موجب می‌شود که هزینه تولید کالاها افزایش یابد. همچنین بر مساله حمل‌ونقل کالاها نیز موثر خواهد بود.

از طرف دیگر این جنگ موجب افزایش قیمت مواد خوراکی، به‌ویژه گندم شده است. اوکراین در اصل یکی از اجزای اصلی تامین محصولات کشاورزی در اروپا بوده است. بحران کنونی تاثیر بسزایی بر توانایی اوکراین برای تامین مایحتاج کشاورزی در اروپا داشته و همین موضوع موجب شده که قیمت مواد غذایی روی ریل صعودی قرار گیرد.

با توجه به اینکه درحال حاضر آمار شاغلان آمریکا تنها ۱/ ۲میلیون نفر با سطوح قبل از شیوع کرونا قرار دارد و سطح جهانی قیمت‌ها به‌خصوص قیمت موادغذایی و حامل‌‌‌های انرژی در حال افزایش است، پیش‌بینی می‌شود فدرال‌رزرو به‌‌‌شدت در برابر تورم در لاک دفاعی رفته و با سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌ترین سیاست‌‌‌ها به سراغ مساله تورم برود.

طلا درحال حاضر روی ریل صعودی قرار دارد و با توجه به اینکه سیاست‌‌‌های آتی فدرال‌رزرو مشخص نیست، همچنان می‌‌‌تواند در این مسیر باقی بماند. اما سیاست‌‌‌های فدرال‌رزرو می‌‌‌تواند به‌شدت بر قیمت این فلز ارزشمند موثر باشد. در صورتی که فدرال‌رزرو سیاست‌‌‌های سختگیرانه‌‌‌ای اعمال کند، احتمالا بخشی از سرمایه از طلا خارج شده و به سمت اوراق بدهی دولت آمریکا حرکت می‌کند.