Untitled-2

 با توجه به افزایش تنش‌ها در تعطیلات آخرهفته به خصوص انفجار یکی از لوله‌های انتقال گاز روسیه به اوکراین و باقی‌ ماندن نیروهای ارتش روسیه در بلاروس، انتظار می‌رود هفته آینده نیز شرایط ‌مانند هفته گذشته پیش رفته و همچنان شرایط بازار دارایی‌های امن پررونق بوده و بازارهای ریسکی هم با فشار فروش بیشتری روبه‌رو شوند.

در هفته گذشته طلا پس از تلاش‌های فراوان با رشد 2 درصدی بالاخره به کانال 1900 دلار رسید و پیش‌بینی‌ها برای رسیدن قیمت طلا به 2 هزار دلار، یک گام به واقعیت نزدیک‌تر شده‌اند. در زمانی که یک ریسک سیاسی قدرتمند، مانند جنگ، در بازارها وجود دارد، معمولا مهم‌ترین گزینه پیش‌روی معامله‌گران، پناه بردن به بازار دارایی‌های امن است تا بتوانند سرمایه خود را از آسیب‌های ناشی از وقایع سیاسی در امان نگه دارند. از زمان بالاگرفتن آتش جنگ میان روسیه و اوکراین، بهای اونس جهانی طلا حدود 6 درصد رشد داشته و از 1790 دلار به 1900 دلار رسیده است. اما دارایی‌های امن دیگر چندان مانند طلا جذاب نبودند. بازار اوراق بدهی آمریکا به علت ترس از بقای تورم نتوانست جذابیت خود را به عنوان یک دارایی امن حفظ کند و در نهایت حدود 3/ 1 درصد افت ارزش را تجربه کرد.

 این درحالی است که پیش‌بینی می‌شد با توجه به تورم 7 درصدی سال 2021 و تورم 5/ 7 درصدی آمریکا در ماه ژانویه 2022، سیاست‌های ضد تورمی فدرال رزرو، سرمایه‌های معامله‌گران را به سمت بازار اوراق بدهی دولت آمریکا حرکت دهد. اما ریسک‌ جنگ در نهایت منجر شد که سرمایه‌ها به سمت پناهگاه قدیمی خود یعنی طلا روانه شوند.

بر خلاف بازار طلا، دیگر بازارهای ریسکی چندان خوش‌شانس نبودند و موفق به جذب سرمایه سرمایه‌گذاران نشدند. بازار سهام آمریکا به مسیر نزولی خود ادامه داد و شاخص S&P 500 با 5/ 1 درصد ریزش در 4349 واحد ایستاد. شاخص نزدک نیز ‌مانند شاخص S&P 500 تقریبا 5/ 1 درصد ریزش داشت. شاخص NIKKIE ژاپن هم چندان در جذب سرمایه موفق نبود و هفته خود را با 3 درصد ریزش به پایان رساند. در اروپا نیز با توجه به ریسک افزایش شدید بهای حامل‌های انرژی، بازار سهام این ناحیه شاهد خروج سرمایه بود و شاخص STOXX با ریزش 2/ 1 درصدی روبه‌رو شد.

درحالی که هفته گذشته اخباری مبنی بر خروج نیروهای روسیه از بلاروس منتشر شده بود، ژنرال ولوفوویچ، رئیس شورای امنیت بلاروس اعلام کرد که برنامه‌ای برای خروج کامل نیروهای روسیه از بلاروس وجود ندارد و تا زمانی که فرماندهان کل قوای روسیه و بلاروس (ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو) برنامه‌ای برای خروج کامل نیروهای روسیه از بلاروس نداشته باشند، این اتفاق نخواهد افتاد.

این درحالی است که هفته گذشته وزارت امور خارجه بلاروس اعلام کرده بود که با پایان رزمایش عظیم متفقین (رزمایش مشترک نیروهای نظامی بلاروس و روسیه) در 20 فوریه تمامی نیروهای روس از این کشور خارج خواهند شد.

باقی ماندن نیروهای نظامی روسیه در بلاروس در کنار تشدید تنش‌ها میان اوکراین و جدایی‌طلبان لوهانسک، دونتسک و دونباس که خود را روس‌تبار می‌دانند، گویای این مساله است که درگیری‌های سیاسی در هفته آینده ادامه‌دار خواهد بود و صدای ناقوس جنگ هر لحظه بلندتر می‌شود.

در نتیجه بازارهای ریسکی به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و احتمالا طلا بتواند خود را در کانال 1900 دلار تثبیت کند. البته لازم به ذکر است که فشار فروش در 1900 دلار بسیار بالا است و کار طلا برای عبور از این مقاومت چندان آسان نیست.