4 copy

نکته قابل‌توجه آنجاست درحالی‌که مرکز آمار ایران تورم ماهانه دی‌ماه را 4/ 2‌درصد اعلام کرده بود، رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام کاهش نیم‌درصدی این شاخص، نرخ تورم ماهانه دی‌ماه را 3/ 1‌درصد اعلام کرد.

علی صالح‌‌‌‌‌‌‌‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی در برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ای رادیویی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره رشد نقدینگی و سیستم هدایت اعتبار، گفت: خواسته ایشان از بانک مرکزی این است که هدایت اعتبارات باید به سمت تولید و فعالیت‌های مولد اقتصادی باشد. او در توضیح چگونگی تحقق این کار توضیح داد که این امر نیازمند نظارت هوشمند بر مصرف صحیح تسهیلات است؛ یعنی از طریق ابزارهای در دسترس و با رصد جریان وجوه، تلاش خواهد شد تا تسهیلات به سمت بخش‌های تولیدی برود و از سوق پیدا کردن آن به سمت فعالیت‌های نامولد جلوگیری به‌عمل آید. صالح‌آبادی نقش کلیدی ارتباط میان سازمان مالیاتی و بانک مرکزی را نیز مطرح کرد و در این زمینه افزود که در صورت وجود چنین ارتباطی و در صورتی‌که فردی تسهیلات دریافتی را به سمت فعالیت‌های نامولد ببرد، مشمول مالیات خاص خود می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این نکته که این اتفاق نیازمند قانون مجلس نیز هست، بر اهمیت همکاری مجلس و سیاستگذار پولی تاکید کرد.

 اظهارات رئیس‌کل

علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی، در پی سخنان رهبر انقلاب درباره نظام بانکی کشور و هدایت اعتبار به سمت تولید، از برنامه‌های بانک مرکزی برای هدایت اعتبار به سمت فعالیت‌های مولد و جلوگیری از ورود تسهیلات به فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌های نامولد رونمایی کرد. براساس گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، علی صالح‌آبادی با حضور در یکی از برنامه‌های «رادیو اقتصاد» برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانک مرکزی برای تحقق اهداف مشخص شده از سوی رهبر انقلاب را تشریح کرد. صالح‌آبادی در ابتدای این صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌ها گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که رشد نقدینگی و تورم در یک دهه اخیر افزایش قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌‌ای داشته درحالی‌که بخش واقعی تولید و رشد تولید ناخالص داخلی و تشکیل سرمایه ثابت داخلی به تناسب رشد نکرده است که باعث تورم در اقتصاد شده است. برهمین اساس از بانک مرکز خواستند و فرمودند که هدایت اعتبارات باید به سمت تولید و فعالیت‌های مولد اقتصادی باشد. بر همین اساس رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌کل بانک مرکزی با اشاره به امکانات موجود و الزامات قانونی موردنیاز برای اجرایی‌کردن موارد یاد شده به تشریح جزئیات برنامه هدایت اعتبار این بانک پرداخت. او در ادامه با ارائه آماری از تورم و نرخ ارز از افزایش ثبات فضای اقتصاد کلان کشور سخن گفت و در نهایت از در دستور کار قرار داشتن اصلاح نظام بانکی کشور خبر داد.

 هدایت اعتبارات به سمت تولید

صالح‌آبادی در صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌های روز گذشته، درباره چگونگی تحقق هدایت اعتبار به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی توضیحاتی را ارائه کرد. او گفت: بخشی از این کار مربوط به بانک مرکزی است که با نظارت هوشمند بر مصرف صحیح تسهیلات محقق می‌شود؛ یعنی از طریق سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که داریم و همچنین رصد جریان وجوه به‌گونه‌ای عمل خواهیم کرد که هدایت اعتبار به سمت بخش واقعی تولید سوق پیدا کند و سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های غیرمولد نرود. او بخش دیگری از تحقق هدایت اعتبارات به سمت فعالیت‌های تولیدی را منوط به اقدامات سازمان امور مالیاتی دانست؛ به‌طوری که سامانه بانکی باید به سامانه مالیاتی متصل باشد تا اگر فردی اعتبار و تسهیلات بانکی را به سمت فعالیت‌های غیرمولد برد، مشمول مالیات‌‌‌‌‌‌‌‌های خاص خود شود.

صالح‌آبادی افزود: البته تحقق این موضوع نیازمند قانون نیز هست و در حال‌حاضر، در کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع مالیات بر عایدی سرمایه مطرح است که در صورت تصویب موثر خواهد بود؛ چراکه در لایحه بودجه 1401 پیش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی شده است که مالیات حوزه تولید از 25‌درصد به 20‌درصد کاهش پیدا کند و با تصویب لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر فعالیت‌های سفته‌بازانه افزایش پیدا خواهد کرد.

 روند نزولی تورم از زبان رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌کل

صالح‌آبادی در ادامه سخنانش آماری را از تورم ماهانه از نگاه بانک مرکزی ارائه کرد. با اینکه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران دو مرجع اعلام جزئیات شاخص بهای مصرف‌کننده در کشور هستند، بانک مرکزی مدت‌‌‌‌‌‌‌‌هاست گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را منتشر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌کند و کارشناسان تنها از طریق اظهارات مسوولان این نهاد به‌طور جزئی از آمارهای بانک مرکزی درباره شاخص قیمت‌ها اطلاع پیدا می‌کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه تورم ماهانه در آذرماه 8/ 1 درصد، در آبان‌ماه 4/ 2 درصد، در مهر‌ماه 1/ 3‌درصد و در شهریور‌ماه نیز 3/ 3‌درصد بود، از روند کاهشی نرخ تورم خبر داد و گفت: خوشبختانه رشد نقدینگی و نرخ تورم در ‌ماه‌های اخیر کنترل و کاهشی شده است، به نحوی که نرخ تورم ماهانه از 3/ 3‌درصد ماه‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته به 3/ 1‌درصد در دی‌ماه رسیده است.

تورم ماهانه دی‌‌‌‌‌‌‌‌ماه در حالی از سوی صالح‌آبادی 3/ 1‌درصد اعلام شد که مرکز آمار ایران در گزارش مربوط به تورم دی، این عدد را 4/ 2‌درصد اعلام کرده بود که با آمار بانک مرکزی اختلافی 1/ 1‌درصدی دارد و عدد قابل‌توجهی به‌شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌رود. این عدد از آنجا حائزاهمیت است که بر اساس گزارش مرکز آمار روند کاهش تورم ماهانه در دی‌ماه قطع شده و تورم بار دیگر در آغاز زمستان روندی صعودی به خود گرفته است که این مساله با صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌های رئیس بانک‌مرکزی مبنی‌بر ادامه کاهش نرخ تورم ماهانه در دی‌‌‌‌‌‌‌‌ماه همخوانی ندارد. رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌هایش درباره نرخ ارز افزود: تعادل بازار ارز و روند باثبات سامانه نیما و روند کاهشی قیمت‌ها در بازار متشکل ارز کمک خوبی به کاهش و کنترل نرخ تورم داشته است. روندهایی که طی می‌شود امیدبخش است و امیدواریم این روند مثبت در اقتصاد ما تداوم داشته باشد. او افزود: «یک بخش از کنترل ارزش پول ملی به بازار ارز و تعادل در این بازار مربوط می‌شود و اینکه نرخ ارز در یک دامنه مشخصی نوسان داشته باشد، بنابراین تعادل در این بازار می‌تواند به حفظ ارزش پول ملی کمک زیادی کند. بخش دوم نیز مربوط به تورم است که همان‌گونه که اشاره شد کنترل رشد تورم در‌ ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است.‌»

 اصلاح نظام بانکی در دستورکار

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه زمینه حفظ ارزش پول ملی اصلاح نظام بانکی است،  تصریح کرد: مساله اصلاح نظام بانکی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. وی افزود: اصلاح در نظام بانکی به این معناست که بانک‌ها باید انضباط بیشتری داشته باشند، در واقع نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها هوشمند و سیستمی و اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی کنترل خواهد شد، بنابراین قانون بانک مرکزی که در حال‌حاضر در مجلس مطرح است را نیز به‌طور جدی دنبال می‌کنیم که تصویب شود. صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: اصلاح نظام بانکی یکی از محورهای کاهش تورم خواهد بود تا اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی کنترل و در نهایت یکی از ریشه‌های رشد پایه پولی مهار شود. همچنین موضوع اصلاح رابطه مالی دولت و بانک مرکزی نیز بسیار مهم است، یعنی اضافه برداشت دولت از بانک مرکزی هم یکی از ریشه‌های دیگر تورم است که به‌دنبال اصلاح آن هستیم.