ایرج ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس در شورای پول و اعتبار درباره ارائه تسهیلات بانکی بر اساس اعتبارسنجی گفت: اهلیت به‌طور طبیعی و اعتبار از موضوعات اصلی روابط پولی و بانکی به حساب می‌‌آید. به تعبیر دیگر، تمام مجموعه‌های پولی و بانکی یا ارزی و ریالی تابعی از عناصری مانند اهلیت و توانایی و اعتبار هستند. او در ادامه اضافه کرد: موضوع اصلی در دادوستد، بازگشت پول است تا منابع پولی و بانکی از بین نرود. بنابراین طبیعتا مساله اعتبارسنجی یا به‌عنوان دیگر شناسنامه ثروت باید مطرح باشد تا در ازای آن خدمات افزایش پیدا کند. به تعبیر دیگر منابعی که بانک به‌عنوان عامل واسطه در اختیار دارد با این روش به هدر نخواهد رفت. روش جدید برای اعتبارسنجی ارائه تسهیلات هم همین معنا را می‌‌دهد؛ زمانی که فردی از شرایط آن برخوردار است، تسهیلات‌‌دهی هم به او راحت‌‌تر خواهد بود و این شرایط جدید گرچه با ریسک همراه است، اما کار مردم را سریع‌‌تر به نتیجه می‌‌رساند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص وجود ریسک در این شیوه از کار بیان کرد: معنای ریسک این است که با یک مانع پیش‌بینی‌نشده‌‌ای روبه‌رو شویم. اخذ وثیقه یا ضامن که پیش از این مورد توجه بود و البته هنوز هم دور از نظر نیست، برای همین مساله به‌کار می‌‌رود و این راهکار یکی از مواردی به حساب می‌آید تا درصورت عدم برگشت منبع مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا این احتمال وجود دارد که به‌دلیلی موجه یا غیر موجه برگشت پول صورت نگیرد. این بخشی از ذات اخذ وام به حساب می‌‌آید؛ آن هم در کشوری مانند ایران که با نوسانات بر اثر عوامل شناخته‌شده یا ناشناخته مانند ارزش بورس یا رکود فعالیت یا تورم و...روبه‌رو است. بنابراین به‌دلیل فروکش کردن این مساله یکی از مهم‌ترین موضوعات اعتبارسنجی گیرندگان است که به ازای آنچه دریافت می‌‌کنند، اعتبارسنجی انجام گیرد.

عضو سابق شورای پول و اعتبار درباره مزایای شیوه جدید از اعتبارسنجی اظهار کرد: اصل مساله معلوم است. بنابراین باید متناسب با آن امکان‌‌سنجی هم وجود داشته باشد و این امکان هم متناسب با آن به تعریف درآید و در نهایت هم بانک با مشتری به تفاهم برسد که در هر حال به خروجی برگشت منابع بینجامد یعنی مساله مهم بانک این است که با چه روشی اصل منابع خود را برگرداند.