سقوط آزاد بیت‏‌کوین

در حال حاضر در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ گاوها و خرس‌‌ها در تمامی بازارهای مالی باهمدیگر درگیر هستند. اصطلاح گاو به خریداران و اصطلاح خرس به فروشندگان در یک بازار گفته می‌شود. برداشت این‌چنینی از این کلمات به حرکات طبیعی این حیوانات بازمی‌‌گردد. گاوهای وحشی هنگام حمله سر خود را از پایین به سمت بالا حرکت می‌دهند تا به دشمن خود آسیب رسانند. خرس‌ها نیز هنگام حمله پنجه خود را از بالا بر سر دشمن می‌‌کوبند. در ادبیات بازارهای مالی نیز از این دو واژه برای نشان‌‌دادن خریداران و فروشندگان استفاده می‌کنند. از آنجاکه خریداران بازار را از قسمت‌‌های پایین به سمت قسمت‌‌های بالاتر می‌‌برند به آنها گاو و  به فروشندگان نیز که با فروش خود موجب افت قیمت از سمت قسمت‌‌های بالایی به سمت قسمت‌‌های پایینی می‌شوند خرس می‌گویند. به همین جهت به بازار صعودی بازار گاوی و به بازار نزولی بازار خرسی گفته می‌شود.

بازار طلا نیز که به تازگی از مقاومت ۱۸۰۰ دلار عبور کرده بود و بسیاری بر این عقیده بودند که این مقاومت شکسته شده، در نهایت در برابر مقاومت ۱۸۲۰ تسلیم و از ساعت ۱۶ روز سه‌‌شنبه با فشار فروش زیادی مواجه شد. بسیاری از افراد امیدوارند روند میان‌‌مدت طلا تا زمانی که برنامه خرید دارایی‌‌های فدرال رزرو آمریکا در جریان است همچنان صعودی بماند. فدرال رزرو در آخرین جلسه خود اعلام کرد برنامه بازخرید دارایی‌‌های خود را سرعت خواهد بخشید تا سیاست‌های تورمی زودتر به پایان رسیده و بتواند برنامه ضدتورمی خود را آغاز کند. بر اساس اعلام این سازمان برنامه بازخرید دارایی‌‌ها در ماه مارس سال آینده به پایان خواهد رسید. پس از آن نیز نرخ بهره طی سه دوره افزایش خواهد یافت.

در بازار رمزارزها، اگرچه بیت‌‌کوین از ماه نوامبر نزولی بوده و همان‌طور که پیش‌‌تر اشاره شد با افت ۲۰ هزار دلاری از ۶۹ به ۴۹ هزار دلار رسیده است، ولی سرمایه‌‌گذاران بلندمدتی اقدام خاصی برای فروش نداشته‌‌اند. بر اساس داده‌های شبکه بلاک‌چین بیت‌‌کوین، مقدار دارایی‌‌های سرمایه‌‌گذاران بلندمدتی بیت‌‌کوین از ماه نوامبر تاکنون تنها۱/ ۰ میلیون کاهش داشته و از ۴/ ۱۳ میلیون بیت‌‌کوین به ۳/ ۱۳ میلیون بیت‌‌کوین رسیده است. بر اساس گفته تحلیلگران سایت‌Glassnode، چنین رفتاری در بازارهای خرسی کوتاه‌‌مدت بیت‌‌کوین دیده می‌شود.

در این حالت سرمایه‌‌گذاران بلندمدت فروش چندانی نخواهند داشت و افت قیمت در این برهه ناشی از فروش فروشندگان ترسیده به خریدارانی است که قابل اتکاتر بوده و افق بلندمدت‌‌تری را برای خود ترسیم می‌کنند. وب‌سایت Glassnode سرمایه‌‌گذارانی را که دارایی‌‌های خود را بیشتر از ۱۵۵ روز نگهداری می‌کنند، سرمایه‌‌گذاران بلندمدتی می‌‌داند.

داده‌های شبکه همچنین نشان می‌دهد طی ریزش‌‌های اخیر سرمایه‌‌گذاران بلندمدتی حدود ۸/ ۱ میلیون بیت‌‌کوین دیگر به دارایی‌‌های خود اضافه کرده‌‌اند. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد ۲۳ درصد از عرضه کل ۲۱ میلیونی بیت‌‌کوین به مدت ۵ سال است که حرکتی نداشته و در کیف‌‌پول‌‌های سرمایه‌‌گذاران بلندمدتی دست‌‌‌نخورده مانده است.