لیل یا جرمی، کدام بهتر است؟

حوالی ساعت ۱۸ روز دوشنبه به وقت تهران بود که جو بایدن، جرمی پاول را به عنوان رئیس فدرال رزرو انتخاب کرد تا وی ۴ سال دیگر نیز در جایگاه ریاست این نهاد مالی باقی بماند.

پس از انتشار این خبر بود که قیمت طلا با افت حدودا ۵/ ۲ درصدی مواجه شد و از قیمت ۱۸۳۸ تا ۱۸۰۳ دلار افت کرد.

پس از این ریزش شدید در قیمت طلا، شاخص دلار رشد چشمگیری داشت و در کنار آن، تقاضا برای خرید اسناد خزانه ۱۰ ساله آمریکا و اوراق بدهی ۳۰ ساله آمریکا افزایش یافت. اما چرا انتشار این خبر، چنین تاثیری بر بازارهای مالی داشته است؟

بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند که جو بایدن، لیل برینارد، معاون جرمی پاول را به عنوان رئیس جدید فدرال رزرو انتخاب کند. لیل برینارد معتقد بود که باید سیاست‌های تورمی بیشتری را به جهت حمایت از صنایع داخلی آمریکا در پیش گرفت، بنابراین انتخاب وی می‌توانست به رشد بازار طلا و دارایی‌های ضد تورمی کمک کند. ولی چرا انتخاب پاول با وجود سیاست‌های تورمی که در پیش دارد بر بازار تاثیر مثبت نداشت؟ پاسخ این است که پاول در اتخاذ سیاست‌های تورمی نسبت به برینارد سختگیرانه‌تر عمل می‌کند، ولی در نهایت هر دو فرد معتقدند که برای خروج آمریکا از شرایط کنونی باید سیاست‌های تورمی را در پیش گیرند. هنوز برای قضاوت شدت سیاست‌های تورمی زود است، چراکه سه جایگاه دیگر از هفت جایگاه هیات‌مدیره فدرال رزرو وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود بایدن در اوایل دسامبر سال جاری کاندیداهای خود برای تکیه بر این صندلی‌ها را اعلام کند. حال با توجه به چنین انتخابی، روند قیمت طلا چگونه خواهد بود؟

برای بررسی این موضوع می‌توانیم کمی شرایط عرضه و تقاضا را بررسی کنیم. بر اساس آمار و داده‌ها پیش‌بینی می‌شود فروش جواهرات به سبب وجود انتظارات تورمی از سقف ۱۲ ساله خود عبور کند.

علت این امر آن است که با وجود تورم، در افراد کم‌درآمد جامعه میل به مصرف جواهرات به عنوان یک کالای لوکس که توانایی حفظ ارزش دارایی را نیز دارد، افزایش یابد و به سبب همین موضوع، تقاضا و در نتیجه قیمت طلا افزایش خواهد یافت.

مساله دیگر، کاهش عرضه طلا توسط معادن است. با توجه به داده‌ها، در ربع سوم سال جاری، استخراج طلا و توزیع طلا توسط ۱۰ معدن طلای برتر جهان حدود ۵ درصد کاهش داشته است.

کاهش عرضه توسط معادن نیز می‌تواند از دلایل گاوی بودن روند قیمتی طلا باشد.

با توجه به نکات گفته شده به نظر می‌رسد که ریزش قیمتی حاصل از انتخاب دوباره پاول به عنوان رئیس فدرال رزرو صرفا بهانه‌ای برای معامله‌گران کوتاه‌مدتی طلا بود تا سود محقق کرده و برای ادامه روند صعودی بازار، خریدهای تازه‌ای را انجام دهند.

حضور طرفداران ایجاد تورم بر مسند قانون‌گذاری اقتصادی در ایالات‌متحده تاثیر مثبتی بر دارایی‌های ضدتورمی مانند طلا و بیت‌کوین دارد و در بلندمدت تقاضا برای این دارایی‌ها را افزایش می‌دهد.