در این‌باره، داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره جزئیات سامانه پل با اشاره به اینکه این سامانه یکی از سیستم‌هایی است که مبتنی بر حساب کار می‌کند، اظهار کرد: این خدمت جدید، از منظر کارکردی و همچنین از منظر مشتری، خیلی شبیه به انتقال وجه کارت به کارت است. منتهی مبدأ و مقصد تراکنش‌ها در این سامانه، حساب به جای شماره کارت است. وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد مشتری روی این موضوع حساسیتی نداشته باشد، به ابعاد مثبت این سامانه پرداخت و گفت: سیستم جدید برای انتقال وجه، مشکلات کارت به کارت را ندارد؛ زیرا شماره‌حساب محدودیت‌های شماره کارت را ندارد. (درحقیقت شماره‌کارت جزو اقلام اطلاعاتی حساس است؛ ولی شماره‌حساب را برای نقل و انتقال وجه به راحتی می‌توان در اختیار یکدیگر قرار داد).

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: از منظر کارمزدی هم تلاش شده است رقم کارمزد نسبت به سازوکار کارت به کارت، بسیار کمتر (نصف رقم کارمزد تراکنش کارت به کارت) باشد تا مشتری برای استفاده از این سامانه ترغیب شود. وی افزود: از بُعد بانک‌ها هم با توجه به اینکه تسویه این تراکنش‌ها به‌صورت روزانه انجام خواهد شد، برای بانک‌ها نیز این سامانه و خدمت، مقرون به صرفه است؛ چون با توجه به بدهکار و بستانکار، منابع بین‌بانکی در همان روز تراکنش جابه‌جا می‌شود.

محمدبیگی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که انتقال وجه از طریق این خدمت بانکی، به صورت کاملا آنی است. یعنی هر زمانی که شما تراکنش را از طریق سامانه پل انجام دهید، همان لحظه پول به حساب دریافت‌کننده وجه منتقل می‌شود. همچنین نسبت به تراکنش کارت به کارت، یکسری امکانات درخصوص پیگیری و رهگیری تراکنش دارد. یعنی اینکه ارائه‌دهنده خدمت، به لحظه می‌تواند متوجه شود که آیا پول به حساب منتقل شده است یا خیر. وی خاطرنشان کرد: در این خدمت تاییدیه‌هایی که در بحث انتقال تراکنش داده می‌شود مثل تراکنش کارت به کارت نیست؛ زیرا بعضا در تراکنش کارت به کارت، ممکن است پول منتقل شود؛ ولی تراکنش ناموفق باشد و دوباره پول به حساب برگردد. بنابراین تلاش کردیم این مشکلات را در این خدمت جدید، رفع کنیم. در نتیجه هم از بُعد بانکی و هم از بُعد خدمت و کارکرد مشتری، مزایایی را نسبت به تراکنش کارت به کارت دارد. این مقام مسوول در بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این سامانه راه‌اندازی می‌شود هم اظهار کرد: حدود ۱۲ بانک در حال حاضر آماده هستند و بنا داریم در آذرماه طی یک مراسم رونمایی این کار را با همان بانک‌ها شروع کنیم و درخصوص بقیه بانک‌ها هم در تلاش هستیم تا سریع‌تر به این سیستم بپیوندند. به گفته محمدبیگی، در نهایت چون حساب مبدأ و مقصد کاملا شناسایی می‌شود، تلاش شده است تا یکسری مشکلاتی که در بحث تراکنش‌های کارتی همچون کارت‌های اجاره‌ای داریم را در این خدمت جدید نداشته باشیم، تا کسانی که احتمالا قصد سوءاستفاده از این سیستم را دارند، پیشگیری‌های لازم را داشته باشیم. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در ادامه اظهار کرد: این خدمت جدید در حوزه تراکنش‌های ریزمقدار و خرد قرار می‌گیرد؛ یعنی سقف آن رقم ۱۵میلیون تومان است. واقعیت این است که تا به امروز، برای انتقال وجه حساب به حساب، بستر ساتنا را برای این انتقال داریم که به‌صورت تقریبا آنی (زیر یک‌ساعت) انجام می‌شود. همچنین پایا را برای مبالغ کمتر از ۵۰میلیون تومان داریم که تسویه‌های آن به‌صورت دوره‌ای است. بنابراین سامانه پل یک خدمت جدید محسوب می‌شود که از بُعد بانکی بسیار شبیه خدمت ساتنا و پایاست؛ ولی از منظر مشتری خیلی شبیه به خدمت کارت به کارت است. محمدبیگی افزود: عملا در حال حاضر اگر یک مشتری بخواهد مبلغی کمتر از ۱۵میلیون تومان را از یک حساب به حساب دیگری منتقل کند به غیر از پایا و کارت به کارت راه‌حل دیگری ندارد. الان این خدمت، امکان جدیدی است که مشتریان از آن می‌توانند بهره‌مند شوند. اگرچه باید تاکید کرد که کماکان خدمت کارت به کارت را داریم و این انتخاب مشتری است که از این خدمت استفاده می‌کند یا خیر. منتها با توجه به مزایای گفته‌شده و احتمالا تبلیغاتی که بانک‌ها شروع خواهند کرد، به نظر می‌رسد در آینده جایگزین مناسبی برای خدمت کارت به کارت باشد.

وی با بیان اینکه ساتنا، پایا و کارت به کارت کماکان به شکل کنونی، فعال هستند و مشتری می‌تواند از آنها نیز استفاده کند، تاکید کرد: در کل از ُبعد مردم و مشتری‌ها، یک خدمت جدید در کنار خدمات دیگر بانکی است و مشتری می‌تواند بین این خدمات، انتخاب کند. محمدبیگی درباره اینکه برای استفاده از این سامانه چه سازوکاری وجود دارد نیز گفت: الان در حاضر بانک‌هایی که به این سیستم پیوسته‌اند، از طریق سه کانال می‌توانند این خدمت را به مشتری ارائه کنند یا از طریق کانال شعبه به‌صورت مراجعه حضوری (که خیلی پسندیده نیست)، یا کانال اینترنت‌بانک یا از طریق موبایل‌بانک. وی افزود: منتها این امکان وجود دارد که همچون خدمت کارت به کارت، از طریق بانک‌ها این خدمت در اختیار فین‌تک‌ها نیز قرار بگیرد تا ضریب نفوذ را بالا ببرد. البته فعلا در فاز اولیه، روی این موضوع که خدمت جدید را خارج از شبکه بانکی نیز ارائه کنیم، تمرکز نکرده‌ایم. بنابراین الان از طریق همراه‌بانک، اینترنت‌بانک و مراجعه حضوری در شعبه، این خدمت جدید ارائه خواهد شد و در فازهای آتی می‌توانیم این خدمت را از طریق بانک‌ها در اختیار فین‌تک‌ها نیز قرار دهیم. وی تاکید کرد: در حقیقت با اجرای این خدمت جدید، کل پکیج تراکنش‌های حساب به حساب در شبکه بانکی، کامل می‌شود. یعنی از یک ریال تا سقف غیرحضوری یعنی یک میلیارد ریال (از طریق ساتنا)، پوشش داده خواهد شد. بنابراین با سامانه پل، بخش صفر تا ۱۵ میلیون تومان را پوشش خواهیم داد. محمدبیگی خاطرنشان کرد: طبیعتا اگر مشتری بخواهد به‌صورت غیرحضوری از این خدمت استفاده کند، بر اساس سازوکار استفاده از خدمات اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک، یک کد پیامکی برای اخذ تاییدیه از مشتری ارسال خواهد شد. وی همچنین یادآور شد برای استفاده از سامانه و خدمت جدید، محدودیتی درباره شماره حساب و بانک‌ها وجود ندارد و به با حساب بانکی مشروط بر اینکه حساب مبدأ و مقصد مشکلی از بابت انتقال وجه همچون مسدود نبودن حساب، نداشته باشند، می‌توان تراکنش را انجام داد.