‌دست‌انداز قیمتی پاول برای طلا

اما شوک حاصل از صحبت‌های جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده در کنفرانسی آنلاین به میزبانی بانک مرکزی آفریقای جنوبی، باعث شد طلا ۳۰ دلار عقب‌نشینی کند و به زیر هزار  و۷۹۰ دلار بازگردد. اما در ادامه با تلاش گاوهای بازار، اونس جهانی توانست ارزش خود را ۵ دلار بهبود بخشد و هفته را با قیمت هزار و ۷۹۲ دلار در هر اونس به پایان برساند.  بیت‌کوین نیز که توانسته بود بعد از آغاز فعالیت نخستین صندوق قابل‌ معامله خود رکورد جدیدی را ثبت کند، با رسیدن اخباری از یک نقص فنی در الگوریتم معاملاتی شعبه آمریکای صرافی بایننس و افت چند لحظه‌ای ارزش آن به ۸ هزار دلار، در فاز اصلاح قرار گرفت و تا زمان تهیه این گزارش در کانال ۶۰ هزار دلاری در حال معامله بود. آلت‌کوین‌ها نیز با اختلافی چند روزه نسبت به این خبر واکنش نشان دادند و بسیاری از آنها در روز یکشنبه بخشی از ارزش خود را از دست دادند.

   واکنش ۳۰  دلاری طلا به پاول

فلز زرد که روند صعودی خود را از ابتدای ماه اکتبر آغاز کرده است و توانسته خود را از کانال هزار و ۷۲۵ دلاری بالا بکشد، در روز جمعه توانست برای نخستین بار از اواسط ماه سپتامبر به بالای کانال هزار و ۸۰۰ دلاری برسد. تحلیل‌گران معتقدند که روند کلی صعودی طلا با ترس و انتظارات تورمی اقتصاد ایالات متحده پشتیبانی می‌شود. به همین دلیل بعد از گزارش ضعیف اشتغال و تورم ماه سپتامبر آمریکا این روند شدت گرفت. تا جایی که در روز جمعه طلا توانست تا هزار و ۸۱۰ دلار نیز پیشروی کند. اما کنفرانس جروم پاول که به میزبانی بانک مرکزی آفریقای جنوبی برگزار شد، آب سردی را بر روند داغ طلا ریخت. پاول در این نشست بیان کرد که با وجود عدم تحقق اشتغال کامل، آمریکا قصد دارد چشم‌انداز کاهش خرید اوراق قرضه را تا پایان سال تحقق بخشد. او در این صحبت‌ها اعلام کرد که پرونده خریدهای ماهانه اوراق توسط فدرال رزرو تا اواسط سال ۲۰۲۲ به پایان خواهد رسید. پاول گفت خطراتی وجود دارد که کاهش عرضه جهانی می‌تواند تورم را تا سال ۲۰۲۲ بالا نگه‌‌دارد. با این حال، او افزود که دغدغه اصلی بانک مرکزی این است که تنگناهای عرضه حل شود و تورم به ۲ درصد کاهش یابد. پاول همچنین افزود که با وجود عدم اطمینان، بازار کار در مسیر رسیدن به حداکثر اشتغال در سال آینده است. بازار طلای جهانی نظرات جروم پاول را شنید و تقریبا ۳۰ دلار از بالاترین از سطح روزانه خود فاصله گرفت. اما در نهایت توانست با جبران بخشی از این افت، هفته را با قیمت هزار و ۷۹۲ دلار به پایان برساند.

   شوک بایننس به بیت‌کوین

بیت‌کوین بعد از آغاز فعالیت صندوق قابل‌معامله (ETF) بیت‌کوین توانست رکوردی جدید را به ثبت برساند و برای نخستین بار به ۶۷ هزاردلار برسد. برخی تحلیل‌گران اما معتقد بودند که بیت‌کوین برای ادامه روند خود در کانال صعودی، نیازمند اصلاح قیمتی است. اتفاقی که با خبری از شعبه ایالات متحده صرافی بایننس استارت خورد. روز پنج‌شنبه به دلیل بروز نقض فنی در الگوریتم معاملاتی این صرافی، طی لحظاتی بیت‌کوین از ۶۵ هزار دلار به ۸ هزار و ۷۰۰ دلار رسید و افت موقت ۸۷ درصدی را تجربه کرد. هرچند این اتفاق تنها یک اشتباه به حساب می‌آید، اما باعث شد فعالان بازار برای فرار از ریسک، شروع به فروش بیت‌کوین کنند. در پی این افزایش عرضه، قیمت بیت‌کوین طی ۴ روز افتی ۹ درصدی را تجربه کرد و در مرز ۶۰ هزار دلار قرار گرفت.