برنامه  برای رهبری کشورهای عربی در اقتصاد دیجیتال

دولت قطر فعالیت‌های وسیعی را در زمینه اقتصاد دیجیتال شروع کرده است؛ به طوری که دولت قطر «سند ملی قطر ۲۰۳۰» را با تکیه بر توسعه پایدار این کشور در اکتبر ۲۰۰۸ منتشر کرد. دال مرکزی این سند در حوزه اقتصاد، تبدیل شدن به یک اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر اقتصاد دیجیتال بود. پس از ۲۰۰۸ قطر سعی کرد تا حوزه‌های اقتصاد دیجیتال به سیاست‌های مشخصی برسد. این کشور همچنین در سال ۲۰۱۲ اقدام به انتشار سند ملی استراتژی ملی تحقیقات قطر کرد که بخشی از این سند به توسعه تحقیقات در زمینه علوم کامپیوتر مرتبط بود. بخشی از این سند مستقیما با فناوری‌های پردازش زبان عربی مرتبط بود که بعدا در مراکز تحقیقاتی این کشور پیگیری شدند.  این کشور در سال ۲۰۱۴ سند ملی استراتژی امنیت سایبری را برای پوشش ریسک‌ها و تهدیدهای سایبری علیه شهروندان این کشور منتشر کرد. در همین سال سند دولت الکترونیک این کشور نیز منتشر شد. در ژانویه ۲۰۱۹، مرکز هوش مصنوعی قطر به عنوان بخشی از مرکز تحقیقات رایانش قطر از زیرمجموعه‌های بنیاد قطر به عنوان متولی آموزش، تحقیقات و فناوری مدرن در این کشور اقدام به انتشار طرح اولیه استراتژی ملی هوش مصنوعی برای قطر کرد.

 ماموریت قطر در توسعه اقتصاد دیجیتال

طبق این اسناد، دولت قطر ماموریت دارد با کاربرد فراگیر هوش مصنوعی در تمام ابعاد زندگی، کسب‌و‌کارها، امنیت اقتصاد، آینده استراتژیک قطر، اقتصاد قطر را از یک اقتصاد مبتنی بر سوخت‌های فسیلی به اقتصادی مبتنی بر دانش دیجیتال تبدیل کند. همچنین آماده‌سازی جامعه برای پذیرش فناوری هوش مصنوعی مطابق با نیازها و سنت‌های بومی و نیز ایفای نقش قطر به عنوان تولید‌کننده برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در رده جهانی و ایجاد یک محیط تجاری بر اساس هوش مصنوعی و نوآوری از جمله فعالیت‌های دیگر قطر برای توسعه اقتصاد دیجیتال است.

 ارزش‌های اخلاقی حاکم بر اقتصاد دیجیتال قطر

توسعه اقتصاد دیجیتال در قطر مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی است که از جمله این ارزش‌ها می‌توان به بومی‌سازی نظام اخلاقی و حاکمیت هوش مصنوعی، تطابق با هنجارهای بین‌المللی توسعه نظام اخلاق پاسخگو و متناسب با به کار‌گیری هوش مصنوعی در مناطق حساس جامعه مانند دادگاه‌ها، بهداشت، سلامت و... محافظت از شهروندان در برابر حملات سایبری، حفظ حریم خصوصی، اشتراک‌گذاری داده‌ها مطابق با فرهنگ و سنت کشور قطر ‌اشاره کرد.

  برنامه قطر برای رهبری کشورهای عربی در اقتصاد دیجیتال

قطری‌ها برای دستیابی به رتبه ممتاز در اقتصاد دیجیتال در دنیا و رهبری کشورهای عربی در اقتصاد دیجیتال، برنامه‌ریزی وسیعی انجام دادهاند که از جمله برنامه‌های راهبری آنان در این راستا می‌توان به ایجاد سیستم قانونی و قضایی جذاب و کارآمد در کسب‌وکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، ایجاد زیرساخت‌های محاسباتی و ابری قدرتمند با انعطاف‌پذیری بالا در رده جهانی برای رهبری کشورهای عربی در ساخت برنامه‌های کاربردی پردازش زبان عربی مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کرد. همچنین سایر برنامه‌ها و اهداف این کشور به قرار زیر است:

- توسعه هوش مصنوعی در پزشکی دقیق و بیولوژی سیستم‌ها همزمان با افزایش داده‌های پزشکی و سلامت در قطر

- ارتقای صنایع حمل‌ونقل و لجستیک هوایی و ریلی با توجه به فرصتهای موجود در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲

- ارتقای امنیت غذایی و آبی با کمک هوش مصنوعی در پیشبرد کشاورزی دقیق و طبقاتی و...

-توسعه هر چه بیشتر صنایع بالغ نفت و گاز در قطر به‌خصوص در زمینه پیش‌بینی تعمیرات تجهیزات و کاهش زمان از کارافتادگی تاسیسات

- جذب استعدادهای هوش مصنوعی از سراسر دنیا در بخش‌های آموزش، تحقیقات و کارآفرینی‌

- ایجاد یک اکو سیستم جذاب پرورش استعدادها جهت توسعه و ارتقای استعدادها بومی هوش مصنوعی و جذب استعدادهای بین‌المللی و معرفی دوحه به عنوان یک مرکز جهانی برای جـذب استعدادهـای هـوش  مصنوعی‌

- آموزش به رهبران کسب‌و‌کارها در حـوزه مدیریت، همچنیـن آموزش اجرایی بر اساس ضروریات هوش مصنوعی‌

الگوی‌برداری قطر از مقررات حفاظت از داده عمومی اتحادیه اروپا برای محافظت از شهروندان؛ به کار‌گیری هوش مصنوعی توسط دولت در بخش خدمات عمومی به‌خصوص در بخش‌های دولت الکترونیک.