رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه تاکنون در دولت‌های گذشته وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای مدیریت گردش مالی این رمزارز‌ها برنامه مشخصی نداشتند، برای اینکه امکان نظارت بر این حوزه فراهم شود، باید در این زمینه ساماندهی جدی صورت گیرد و تکالیف هرکدام از دستگاه‌ها مشخص شود.

پورابراهیمی افزود: بانک مرکزی به‌واسطه صدور مجوز‌های سامانه پرداخت یا پی‌اس‌پی امکان نظارت بر فرآیند تراکنش‌های مالی را دارد و می‌تواند این موضوع را عملیاتی کند. همچنین وزارت اقتصاد به‌دلیل ماموریت‌های ذاتی خود می‌تواند به این حوزه ورود کند. او گفت: رمزارز‌ها به‌جای اینکه همواره به‌عنوان فرصت در کنار مدیریت برای نظام اقتصادی عملکرد مثبتی داشته باشد، به‌دلیل عدم مدیریت در دولت دوازدهم و عدم برنامه‌ریزی برای ساماندهی آنها به تهدید برای نظام اقتصادی کشور تبدیل شده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بر اساس گزارش‌های میدانی، روزانه ۱۰هزار میلیارد تومان گردش رمزارز‌های مبادلاتی کشور است. پورابراهیمی گفت: پس از ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی درباره رمزارز‌ها که هفته گذشته در صحن علنی صورت گرفت، این کمیسیون با هدف شفاف‌سازی، اطلاعات رمزارزها، طرح اولویت‌دار ساماندهی رمزارز‌ها در اقتصاد ملی را در دستور کار خود قرار داده است که پس از بررسی و تصویب آن در کمیسیون در صحن علنی به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد. او اعلام کرد: به‌زودی قانون ساماندهی بازار رمزارز‌ها در کشور با هدف شفاف‌سازی اطلاعات، درآمدزایی مدیریت و نظارت بر گردش منابع مالی کشور و نیز کمک به ساماندهی صنعت استخراج رمزارز‌ها در داخل کشور با رویکرد استفاده از انرژی‌های پاک در مجلس به تصویب می‌رسد و اجرایی خواهد شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این طرح ما تکالیفی را برای دستگاه‌های مختلف برای انجام بهینه در نظر گرفته‌ایم که در آن به وزارت صنعت درباره مجوز‌های مزارع استخراجی رمزارز‌ها به وزارت نیرو درباره نحوه تامین برق با اولویت انرژی‌های پاک تکالیفی در نظر گرفته شده است.

پورابراهیمی افزود: همچنین وزارت ارتباطات ملزم به ارائه بستر مناسب فضای مجازی در زمینه استفاده از رمزارز‌ها خواهد شد و وزارت اقتصاد نیز تکالیفی درباره رویکرد نظارت بر موضوع پولشویی و تعریف مالیاتی مرتبط با عملیات آنها خواهد داشت.

او در پایان گفت: در طرح مجلس درباره رمزارز‌ها تکالیفی درباره حکمرانی و مدیریت جامع رمزارز‌ها با هدف استفاده از منابع خارجی استخراج رمزارز‌ها و همچنین تعریف صرافی‌های دیجیتالی از رمزارز‌ها و نظارت بر گردش و تراکنش عملیاتی آنها به بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.