وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: رفاه کارگران بخشی از موضوعات کلان کشور است، ما مدافع حقوق کارگران هستیم، اگر تورم را مدیریت کنیم، کارگران ‌دغدغه دستمزد و مسائل معیشتی را نخواهند داشت و از سوی دیگر تولیدکننده نیز به مشکل برنمی‌خورد. عبدالملکی از همه تشکل‌ها درخواست کرد گزارشی از مشکلات صنفی و راه‌حل‌های پیشنهادی ارائه کنند تا این مسائل در کمیته‌های تخصصی مسکن، دستمزد و قراردادهای کارگری دسته‌بندی، مطرح و پیگیری شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: بخشی از مشکلات، خارج از اختیار این وزارتخانه است و باید در دولت پیگیری شود که در این باره قول قطعی خواهم داد. او مسائل جامعه کارگری را از دغدغه‌های آیت‌الله رئیسی دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی نیز مجلس انقلابی و پای کار است که امیدواریم کارها جلو برود و گره‌ مشکلات حل شود.

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار نیز گزارشی از وضعیت تشکل‌های کارگری در کشور ارائه داد و گفت: ۱۳هزار و ۸۴۷ تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱هزار و ۶۸ تشکل به تشکل‌های کارگری مربوط است و ۲هزار و ۷۷۹ تشکل نیز جزو تشکل‌های کارفرمایی هستند. او افزود: هم‌اکنون بر اساس قانون، چهار تشکل کارگری اصلی در کشور فعالیت دارد که شامل شورای اسلامی کار جامعه اسلامی کارگران، انجمن‌های صنفی کارگری و کانون کارگران بازنشسته می‌شود. شاکرمی تصریح کرد: کانون کارگران بازنشسته در سطوح مختلف شهرستان، استان و ملی فعالیت می‌کنند.

معاون روابط کار ادامه داد: هم اکنون ۲۲۰۰ شورای اسلامی کار با حدود ۱۱هزار منتخب به‌عنوان اعضای اصلی شورا و ۷۰۰۰ نماینده کارگران واحد وجود دارد و هزار و ۴۹۶ انجمن صنفی کارگران در کشور حدود ۷هزار  و ۴۸۰ اعضای هیات‌مدیره این انجمن فعالیت دارند. شاکرمی بیان کرد: همچنین ۳۵۳ کانون بازنشستگان در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و ملی فعالیت دارند.

  مشکلات اصلی کارگران؛ امنیت شغلی، معیشت کارگران و تشکل‌یابی

علی خدایی، نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نیز در این نشست به‌عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار سه دسته از مشکلات اصلی کارگران را امنیت شغلی، معیشت کارگران و تشکل‌یابی عنوان کرد. خدایی همچنین گفت: امروز دستمزد دریافتی کارگران حداکثر ۳۶درصد از هزینه یک خانوار معمولی کارگران را پوشش می‌دهد. به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، درخواست کارگران این است هرچه سریع‌تر نشست شورای عالی کار درباره رسیدگی به وضع معیشت کارگران و بررسی راهکار ترمیم قدرت خرید کارگران تشکیل شود. وی همچنین خواستار جلوگیری از نفوذ جریان‌های سیاسی در حوزه تخصصی تشکل‌های کارگری شد.

ابوالفضل اشرف‌منصوری، نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور درباره مطالبات کارگران به اختصار گفت: تحقق اهداف کار شایسته و پیگیری و اجرای مصوبه دولت در زمینه کار شایسته، عدالت آموزشی در کارهای هم‌ارزش و اجرای مقاوله‌نامه بین‌المللی کار شماره ۱۰۰، برقراری عدالت در حوزه اشتغال و حقوق زنان و اجرای همسان‌سازی معیشت بازنشستگان مسکن کارگران، تضمین حقوق کارگران از طریق الحاق به مقاوله‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان بین‌المللی کار، اصلاح شورای عالی کار برای تقویت سه‌جانبه‌گرایی، ایجاد نظام فراگیر بیمه‌های اجتماعی و رفع موانع بیمه کارگران ساختمانی، ایجاد خدمات بیمهای در کارگران، ارتقای جایگاه مسوولان ایمنی، اصلاح آیین‌نامه مربوط به حضور مسوولان ایمنی و بهداشت، اصلاح قانون بیمه بیکاری، جلوگیری از قراردادهای موقت و مردمی کردن اقتصاد از طریق تعاونی‌های کارگری، مهم‌ترین مطالبات جامعه کارگری از دولت به‌ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

محمد اسدی، نماینده کانون عالی کارگران بازنشسته کشور گفت: باید به خواسته‌ تشکل‌های کارگری جامه عمل بپوشانید و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود. وی افزود: موضوع دیگر قانون الزام سازمان تامین اجتماعی به تامین هزینه درمان کارگران بازنشسته است؛ اما چون این قانون رعایت نمی‌شود بازنشستگان مجبورند از بیمه‌های تکمیلی استفاده کنند. به گفته اسدی، سال‌های قبل برای بیمه تکمیلی ۳هزار تومان پرداخت می‌شد، در دوره قبل این رقم به ۲۱هزار تومان افزایش یافت که انتظار داریم ۵۰درصد از حق بیمه تکمیلی را تامین اجتماعی تقبل کند.

نماینده کانون عالی بازنشستگان کشور بیان کرد: با توجه به اینکه حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به مصوبات شورای عالی کار گره خورده است، درخواست می‌کنیم نماینده تشکل‌های ما در جلسات شورای عالی کار حضور داشته باشد. همچنین درخواست حضور نماینده بازنشستگان را در هیات امنای تامین اجتماعی داریم.

ستار حاتم‌نژاد، مسوول جامعه اسلامی کارگران گفت: جامعه کارگری و کارفرمایی باید در ساختار حاکمیتی شستا حضور داشته باشند؛ چون اموال شستا و تامین اجتماعی متعلق به جامعه کارگری و کارفرمایی است؛ درحالی‌که هیچ‌یک از نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در سازمان تامین اجتماعی و شستا دخالتی ندارند. او بیان کرد: ما در کشور یک میلیون کارگاه داریم، ۱۳هزار تشکل کارگری وجود دارد و یکی از دلایل عدم توسعه تشکل‌های کارگری بی‌انگیزه بودن آنها است، باید برای کارگران دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شود. نماینده جامعه اسلامی کارگران ادامه داد: تشکل‌های کارگری نباید خانه خلوت احزاب باشند. وی افزود: برخی از نمایندگان کارگران در شورای حل اختلاف ۲۰ سال در رأس تشکیلات حضور دارند که این حضور بیش از حد باعث فساد می‌شود، باید بخشنامه‌ای تدوین شود که هر نماینده کارگری یا کارفرما حداکثر دو دوره یا به‌طور متناوب سه دوره در شورای حل اختلاف باشد. همچنین در شورای عالی کار مدت‌ زمان از دو به سه سال افزایش یابد. برای توسعه کمی و کیفی تشکل‌ها نیز لازم است که اقدامات لازم صورت گیرد که دوره‌های آموزشی نیز در این زمینه ضروری است.