سال گذشته به علت بسته‌های تشویقی دولت آمریکا در شرایط کرونا، تعداد افرادی که هیچ مالیات بر درآمدی بدهکار نبوده یا از دولت اعتبار مالیاتی دریافت کرده‌اند رشد کرد. طبق داده‌های مرکز سیاست‌گذاری مالیاتی آمریکا ۱۰۷ میلیون خانوار در سال ۲۰۲۰ هیچ مالیاتی بدهکار نبودند که این رقم در سال ۲۰۱۹ برابر با ۷۶ میلیون خانوار بود.

هاوارد گلکمن، اقتصاددان ارشد مرکز سیاست‌گذاری مالیاتی آمریکا می‌گوید: این رقم خیلی بزرگ است اما این موقتی و زودگذر خواهد بود. او گفت: عامل اصلی رشد عدم پرداخت مالیات بر درآمد در سال ۲۰۲۰ بیکاری بالا و چک‌های حمایت مالی بزرگ دولت با معافیت مالیاتی بود که این وضعیت تا سال ۲۰۲۲ از بین خواهد رفت. بنابراین انتظار می‌رود جمعیت افرادی که مالیات نمی‌پردازند به زودی کاهش یابد.

طبق تخمین‌های مرکز سیاست‌گذاری مالیاتی، انتظار می‌رود سهم آمریکایی‌هایی که هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نمی‌کنند امسال همچنان بالا باشد و حدود ۵۷ درصد شود. انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۴۲ درصد بازگردد و تا سال ۲۰۲۵ حول ۴۱ تا ۴۲ درصد باقی بماند.

در سال گذشته ۲۰ درصد ثروتمند مالیات‌دهندگان آمریکایی ۷۸ درصد کل مالیات دریافت شده توسط دولت را پرداخت کرده‌اند. یک درصد ثروتمندترین مالیات‌دهندگان ۲۸ درصد کل مالیات را به عهده داشته‌اند. این ارقام در سال ۲۰۱۹ به ترتیب برابر با ۶۸ درصد و ۲۵ درصد بوده است.