رمزارزها در مرز صعود

 تلاش بیت‌کوین برای عبور از مقاومت ۴۲ هزار

رفتار بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران جذاب شده است. چهارشنبه سیاه ماه می ‌باعث شد بیت‌کوین حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. بعد از آن برش زمانی تا به حال، رشد قیمتی اخیر بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران امیدوارکننده‌ترین روند آن بوده است. هفته گذشته، بعد از اعلام خبر پذیرش بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت توسط شرکت آمازون، بازار روند رشد خود را آغاز کرد. این غول خرده‌فروشی که اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ نیز رمزارز خود را به بازار ارائه کند، در نظر دارد فعالیت خود را در سایر ارزهای دیجیتال و حوزه بلاک‌چین افزایش دهد. اما آغاز این روند قیمت تنها از این اتفاق متاثر نبود. دانیل کیم، سرپرست بازار سرمایه در گروه سرمایه‌گذاری میپل در همین راستا می‌گوید: این روند قیمت با آنچه در هفته گذشته شاهد بودیم، کاملا همخوانی دارد. افزایش چشمگیر تقاضا برای توکن قیمت ثابت دلار آمریکا (USDC) یکی از این اتفاقات بود. با افزایش تقاضا برای استیبل‌کوین‌‌ها در بازار، با توجه به نقش واسطه‌ای که در معاملات ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند، قدرت خرید در بازار افزایش می‌یابد. این سیگنالی است که نشان می‌دهد معامله‌گران با آماده‌کردن سرمایه‌ خود منتظر فرصتی مناسب برای خرید خواهند بود. با توجه به ویژگی‌های بنیادی و معاملاتی بیت‌کوین، این رمزارز برای بیشتر معامله‌گران نخستین گزینه برای سرمایه‌گذاری است.

سمت عرضه نیز برای بیت‌کوین بعد از محدودیت‌گذاری‌های دولت چین برای استخراج و معاملات، دچار شکاف شد که هنوز به‌طور کامل بهبود نیافته است. این اتفاقات موجب شد تا پادشاه رمزارزها بتواند طی ۱۱ روز رشدی ۴۰ درصدی را ثبت کند و با شتاب از کانال ۲۹ هزاردلاری به کانال ۴۱ هزاردلاری کوچ کند.

سایر رمزارزها نیز بعد از این اتفاقات به قطار رشد بازار پیوستند. اتریوم که دومین رمزارز بزرگ بازار نامیده می‌شود، توانست با ۱۱ روز رشد متوالی، ۴۵ درصد سود را ثبت کند. اتریوم همچنین با رسیدن به قیمت ۲ هزار و ۶۰۰ دلار توانست بالاترین قیمت خود را در ۴۰ روز گذشته لمس کند. اکنون این رمزارز در تلاش است تا با ادامه روند صعودی خود بتواند مقاومت ۲ هزار و ۶۲۵ دلاری خود را بشکند تا بتواند به سمت هدف بعدی خود یعنی ۲ هزار و ۹۰۰ دلار حرکت کند. اتریوم همچنین برنامه «هاردفورک لندن» را پیش‌روی خود دارد. این برنامه که یازدهمین به‌روزرسانی‌ شبکه اتریوم است بنا دارد پنج پیشنهاد را برای بهبود عملکرد اتریوم اجرایی کند. در صورت اجرایی‌شدن این به‌روزرسانی که شامل محدودکردن رشد تدریجی عرضه کل آن نیز می‌شود، این رمزارز می‌تواند روند صعودی پیش‌روی خود را هموارتر ببیند. سایر رمزارزها نیز با در پیش‌گرفتن همین روند، اکثرا رشدهای ۲۰ درصدی هفتگی را ثبت کردند. ارزش بازار ارزهای دیجیتال نیز در اثر افزایش قیمت‌های اخیر در بازار، ۳۶ درصد رشد کرد و با تقریبا ۴۲۰ میلیارددلار افزایش طی ۱۱ روز به ۱۶۴۰ میلیارددلار رسید. برخی از تحلیلگران نیز به ادامه این روند، حداقل در بلندمدت خوش‌بین هستند. جردن بلفورت، معامله‌گر بازارهای مالی و مشهور به گرگ وال‌استریت بیان کرد قیمت بیت‌کوین و اتریوم می‌تواند تا پایان سال میلادی با جهش همراه شود. به گفته او، قانون‌گذاری‌های اخیر دولت‌ها می‌تواند امکان پذیرش بیشتر رمزارزها و به طور کلی بلاک‌چین را برای عموم مردم فراهم کند و این اتفاق می‌تواند به گردش مالی هرچه بیشتر در این بازار کمک شایانی کند.