تتر؛ حلقه رابط رمزارزها

بلومبرگ در گزارش تازه خود ادعا کرده است که در ایالات متحده تحقیقاتی درباره استیبل‌کوین (رمزارز ثابت) تتر آغاز شده است. وزارت دادگستری ایالات متحده در حال بررسی این موضوع است که آیا مدیران شرکت تتر از طریق ارز دیجیتال خود، کلاهبرداری بانکی انجام داده‌اند یا خیر. این یک پرونده قضایی بالقوه است که می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای بازار ارزهای دیجیتال به همراه داشته‌باشد. مدیران شرکت تتر نیز بعد از انتشار این خبر طی بیانیه‌ای، این اتهامات را رد کردند.

نقش محوری تتر در اکوسیستم رمزنگاری اکنون کاملا شناخته شده است؛ زیرا این توکن به‌طور گسترده‌ای برای تجارت بیت‌کوین و سایر رمزارزها استفاده می‌شود. اما تحقیقات وزارت دادگستری معطوف به رفتاری است که سال‌ها پیش رخ داده است؛ زمانی که تتر در مراحل تازه رشد خود بود. به‌طور خاص، دادستان‌های فدرال در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تتر معاملات مرتبط با رمزنگاری را از بانک‌ها پنهان کرده است. اتهامات کیفری یکی از مهم‌ترین تحولات در برخورد با ارزهای دیجیتالی توسط دولت ایالات متحده است. این به این دلیل است که تتر محبوب‎ترین استیبل‌کوین بازار است. تتر، توکنی است که برای در امان‌ماندن از نوسانات شدید قیمتی طراحی شده است و خرید و فروش ارزهای دیگر با استفاده از آن ایده‌آل می‌شود. اهمیت این رمزارز برای بازار کاملا مشخص است: چرخه مالی‌ای که تتر ایجاد کرده است به حدود ۶۲میلیارددلار می‌رسد و همچنین نیمی از معاملات بیت‌کوین را نیز پشتیبانی می‌کند. ساختار شرکتی آن متشکل از یک شبکه درهم پیچیده از نهادها است که در جزایر ویرجین انگلیس و هنگ‌کنگ مستقر هستند. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شرکت تتر به‌عنوان بخشی از تعهد ما به همکاری و شفافیت، به‌طور معمول با سازمان‌های اجرای قانون، از جمله وزارت دادگستری، گفت‌وگوی آزاد دارد. » وزارت دادگستری اما از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. دادستان‌های فدرال حداقل از سال ۲۰۱۸ دور تتر حلقه زده‌اند.این تحقیقات در حال رسیدن به نقطه اوج خود است.وزارت خزانه‌داری ایالات متحده و فدرال رزرو از جمله نهاد‌هایی هستند که احتمال دارد ثبات مالی‎‌شان توسط تتر مورد تهدید قرار بگیرد.تتر همچنین می‌تواند معاملات مرتبط با پولشویی و سایر سوءرفتارها را پنهان کند، زیرا به مجرمان اجازه می‌دهد بدون گذر از سیستم بانکی تنظیم‌شده، پرداخت‌های خود را انجام دهند.وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، جانت یلن هفته گذشته در نشستی گفت که ناظران باید «در بررسی قوانین جدید برای استیبل‌کوین‌ها» سریع‌تر عمل کنند.

مشخصه تتر این است که سازندگان آن اعلام کرده‌اند که هر رمزارز با یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، یا از طریق پول واقعی یا دارایی‌هایی که شامل کاغذهای تجاری، اوراق قرضه شرکتی و فلزات گرانبها است.این موضوع نگرانی‌ها را برانگیخته است که اگر بسیاری از معامله‌گران بطور هماهنگ مقادیری از استیبل‌کوین‌ها را بفروشند، ممکن است باعث ایجاد مشکل در معاملات برخی دیگر از رمزارزها شود.چنین سناریویی می‌تواند بازارهای اعتباری کوتاه‌مدت را بی‌ثبات کند.تتر برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان راه‌حلی برای مشکل گریبان‌گیر بازار رمزارزها صادر شد: بانک‌ها نمی‌خواستند برای مبادلات ارزهای دجیتالی حساب باز کنند؛ زیرا آنها از دست‌زدن به وجوه مرتبط با قاچاق مواد مخدر، حملات سایبری و تروریسم ترس داشتند. با پذیرش تتر، صرافی‌ها توانستند به معامله‌گران راهی نشان دهند که سود خود را بدون قرار گرفتن در معرض نوسانات قیمتی بیت‌کوین، حفظ کنند. در این دادخواست، شرکت تتر و بیت‌فینکس گفتند که ولز فارگو، شرکت چندملیتی خدمات مالی، که طرف معامله آنها بوده است، می‌دانست یا باید می‌دانست که این معاملات برای به‌دست آوردن دلار آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مشتریان بتوانند توکن‌های دیجیتال خریداری کنند.