به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، روند صعودی رشد تولید در بخش صنعت در خرداد ادامه پیدا کرد و شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در این ماه ۶/ ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته‌است. در حالی که نرخ رشد این شاخص در اردیبهشت‌ ۸/ ۶ درصد بوده‌است. البته هنوز شاخص تولید شرکت‌های بورسی در خردادماه حدود ۵ درصد کمتر از شاخص انتهای سال ۱۳۹۶‌ است. با این حال شاخص خرداد‌ماه بیشترین عدد شاخص از اردیبهشت ۱۳۹۷ تاکنون بوده ‌است.

مقایسه شاخص تولید خرداد ۱۴۰۰ و خرداد ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که میزان تولید صنایع خودروسازی و قطعات، دستگاه‌های برقی و ‌محصولات غذایی در خرداد ۱۴۰۰ به‌طور قابل توجهی کمتر از خرداد ۱۳۹۷ بوده‌است. همچنین بررسی رشد صنایع نشان می‌دهد که رشد تولید صنعت خودروسازی بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل داشته‌است. البته بخش عمده افزایش تولید این صنعت در خرداد‌ماه به موجودی انبار تبدیل شده‌است. به‌علاوه به‌رغم افزایش فروش در صنعت محصولات شیمیایی رشد تولید در این صنعت منفی و نزدیک صفر بوده است.

بررسی سودآوری شرکت‌های بورسی در دوازده‌ ماهه ۱۳۹۹ نشان می‌‌دهد که سود اسمی این شرکت‌ها بیش از ۱۳۳ درصد افزایش داشته که عمدتا ناشی از افزایش سود صنایع صادرات‌محور (فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی)‌ بوده‌است. این افزایش سود عمدتا ناشی از رشد نرخ ارز و افزایش قیمت محصولات صادراتی بوده است.