ورود آرام دلار به کانال جدید

براساس صحبت‌های فعالان، به‌نظر می‌رسد که بخشی از این رشد تقاضا تحت‌تاثیر عوامل سیاسی قرار داشته باشد و بخش دیگری نیز از افزایش فعالیت تجار و واردکنندگان نشات می‌گیرد.  هم‌زمان با افزایش قیمت دلار، سکه امامی نیز راه صعودی را در پیش گرفته است. فلز گرانبهای داخلی، دیروز ۸۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید. با وجود رشد روز سه‌شنبه، ماندن پشت‌خط مقاومت ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی موجب شد که انتظارات صعودی سکه‌بازان کاهش پیدا کند. آنها اعتقاد دارند، سکه بدون شکستن این خط نمی‌تواند با ورود تقاضای معنادار جدیدی مواجه شود. یکی دیگر از عواملی که سکه‌بازان را تا حدی دچار تردید برای قرار‌گرفتن در موقعیت خرید کرد، نزول بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. اونس طلا تا ساعت ۳ بعدازظهر دیروز نه‌تنها توان افزایش قیمت را از خود نشان نداد که تا محدوده هزار و ۷۶۰ دلاری عقب‌نشینی کرد.

برخی از بازیگران بازار سکه باور دارند که این فلز گرانبها برای صعود کم‌ریسک‌تر نیاز دارد که شاهد افزایش قیمت طلا به بالای مرز هزار و ۸۰۰ دلاری باشد. در مقابل شمار دیگری از معامله‌گران اعتقاد دارند که سکه بیشتر از اونس طلا به روند قیمتی دلار دقت دارد. از نگاه این گروه، عبور اسکناس آمریکایی از محدوده ۲۵هزار و ۲۰۰ تومانی موجب خواهد شد که سکه نیز از محدوده مقاومتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰هزار تومان عبور کند.

نقش عوامل سیاسی در رشد دلار

به باور برخی از فعالان، رفتار و گفتارهای روزهای اخیر آمریکایی‌ها موجب شده است که برخی از معامله‌گران تصور کنند، احیای برجام دشوارتر شده باشد. حمله آمریکا به برخی شبه‌نظامیان عراقی و اظهارات بایدن درباره حمایت از اسرائیل و برخورد با ایران، از جمله عواملی بودند که دیروز توسط معامله‌گران برجسته شدند.  آنها سعی داشتند با جوسازی پیرامون اخبار رسیده، خریداران بیشتری را برای ورود به بازار ترغیب کنند. اظهارات مقامات ایرانی و آمریکایی نیز اخیرا درباره مذاکرات هسته‌ای چندان امیدبخش نبوده است و این عامل نیز به‌صورت هیجانی بر روی افزایش تقاضای دلار اثر دارد.

عامل حواله‌ای رشد قیمت دلار

به گفته برخی فعالان، تقاضای تجار و واردکنندگان برای خرید ارز در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. از نگاه برخی از آنها، شماری از واردکنندگان، تصمیم داشتند که تا زمان انتخابات اقدام به خرید نکنند، ولی پس از انتخابات، به‌تدریج وارد بازار شده و قیمت‌های حواله‌ای را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند.

یکی از نشانه‌های افزایش فعالیت تجار، بالا رفتن ارزش حواله درهم بوده است. روز گذشته نرخ حواله درهم تا آستانه محدوده ۶ هزار و ۹۰۰ تومانی رشد کرد و انتظارات صعودی در بازار داخلی را بسیار تحت‌تاثیر قرار داد. برخی از فعالان باور دارند در صورتی‌که درهم به بالای خط ۷‌هزار تومانی برگردد، خریداران جدیدی نیز به بازار اضافه خواهند شد.  در این میان عده‌ای از فعالان نیز باور دارند که درهم در آستانه مرز مقاومتی ۷ هزار تومانی با رشد فروش‌ها مواجه می‌شود و ضربه‌گیر ادامه رشد دلار خواهد شد.