رکوردهای شاخص‌های بازار سهام یکی پس از دیگری در حال شکسته‌شدن است. در میان اخبار واکسیناسیون و زنده‌شدن امید به بازگشت روال عادی زندگی و شروع مجدد فعالیت مشاغل و صنایع، زمزمه افزایش انتظارات تورمی دیده می‌شود. خروج از رکود و افزایش تقاضا و همچنین اختلال در زنجیره تامین و عرضه می‌تواند موجب تورم باشد. تورم‌های ۶/ ۲ درصدی در ایالات‌متحده  و ۲ درصدی در منطقه یورو که از چندین سال گذشته بی‌سابقه بوده است، خبر از سالی همراه با تورم برای جهان دارد.

آغاز ریزش به دلیل پاندمی کرونا

گسترش ویروس کرونا در جهان برای همه غافلگیر‌کننده بود. وقتی خبر اولین مورد مبتلا در ووهان چین شناسایی شد احتمالا هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این ویروس به این شکل می‌تواند بر جهان اثرگذار باشد. این اثرگذاری در زمینه‌های مختلف بسیار فراگیر بود؛ از سبک زندگی گرفته تا اقتصادها. اثر پاندمی این ویروس بر بازار سهام اما اتفاقی کم‌سابقه را رقم زد. در فوریه ۲۰۲۰ با فراگیرشدن ویروس شاخص SPX۵۰۰ طی یک ماه افتی ۳۵ درصدی را تجربه کرد. این سقوط بازار سهام، سریع‌ترین سقوط ارزش در تاریخ مالی بازار سهام جهان بود. ایجاد حباب بدهی شرکت‌ها، بحران نقدشوندگی و کاهش تقاضای داخلی برای کشورها موجب این سقوط تاریخی شدند که همه این‌ها نشانه‌های رکودی جهانی بودند. با شروع ماه آوریل اما بازار دوباره شروع به احیای خود کرد.

این کانال صعودی با قدرت توانست بازار سهام را احیا کند. با گسترش واکسیناسیون در کشورهای اروپایی و نزدیک‌شدن بازارها به حالت قبل از پاندمی، امید به پایان محدودیت‌ها و خروج از رکود در حال تقویت است. اتمام محدودیت‌ها به معنی بازگشایی بازارها و بازگشت حجم عظیمی از تقاضا است. این اتفاق موجب از بین رفتن رکود می‌شود، اما در همین حال انتظارات تورمی شدیدا در حال افزایش است. این انتظارات تورمی و خارج شدن برخی از صنایع از رکود موجب شد تا بازار سهام زیر ذره‌بین سرمایه‌گذاران قرار گیرد. این بخت‌یاری صنایع موجب شد تا شاخص‌های بازار سهام رکورد تاریخی خود را رد کنند. شاخص‌ SPX۵۰۰ عدد ۴۲۰۰ و شاخص NASDAQ  عدد ۱۶۷ را برای اولین بار به خود دیدند.

رکورد تاریخی، چرا در این دوره؟

با پایان یافتن محدودیت‌ها در ایالات‌متحده و سایر بازارهای مهم و وجود نگرانی از افزایش تورم، برخی بازارها رشدهای خوبی را ثبت کردند. بهبودی حاصل از واکسیناسیون در بسیاری از نقاط جهان همچنان ناچیز است. در نتیجه آن بخشی از صادرات احیا‌شده اما فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌تر هنوز هم با اقدامات قرنطینه‌ای بهبود نیافته‌ است. اتفاق اصلی این هفته در این راستا، مشخص شدن اشتغال‌زایی در ماه گذشته در ایالات‌متحده است. براساس آمار منتشرشده در ماه می‌۶۵۰ هزار شغل در ایالات‌متحده ایجاد شده است. این به معنی نزدیک‌شدن به دوران رونق است و همیشه در کنار نام رونق، نام تورم نیز شنیده می‌شود. تورم منطقه یورو نیز بعد از رفع محدودیت‌های پاندمی و افزایش تقاضا و کمبود عرضه، به بالاترین حد خود در دو سال گذشته یعنی ۲ درصد رسیده ‌است.

بازار رمزارزها همچنان درگیر آثار سقوط سه هفته پیش است. چهارشنبه سیاه آینده بازار را برای سرمایه‌گذاران  رمزارزها با تردید روبه‌رو کرد. اما اخباری که موجب این افت شدید در سه هفته گذشته شد، برای استخراج‌کنندگان غیرچینی رمزارزها خوش‌یمن بود. با وضع محدودیت‌هایی در زمینه استخراج رمزارز توسط دولت چین، بسیاری از ماینرها کار خود را متوقف کردند. این مساله باعث شده است تا سختی استخراج ۱۶ درصد کاهش پیدا کند. به گزارش دیکریپت، سختی استخراج بیت‌کوین روز یکشنبه حدود ۱۶ درصد کاهش یافت که شدیدترین کاهش در سال جاری است. این اصلاح نشان می‌دهد که ماینرهای چینی پیش از اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی دولت، استخراج را متوقف کرده‌اند. سختی استخراج بیت‌کوین میزان قدرت پردازش موردنیاز برای تولید بیت‌کوین جدید را اندازه‌گیری می‌کند. شبکه میزان سختی را هر دو هفته یک بار تنظیم می‌کند تا سطح رقابت بین استخراج‌کنندگان متعادل شود. سختی استخراج کمتر، نشان‌دهنده رقابت کمتر است.