طلا، با رشد 7 درصدی خود در ماه می نگاه سرمایه‌گذاران را بیش از پیش به خود جلب کرد. طلا در دو روز ابتدایی کاری سال میلادی رشد کم‌سابقه 3 درصدی را به خود دید، اما بعد از آن به مدت سه ماه افتی 250 دلاری را تجربه کرد. با این حال اما روزهای خوش سرمایه‌گذاران طلای جهانی به پایان نرسیده‌بود. بعد از گذشت پنج ماه از ابتدای سال، طلا در ماه می دوباره توانست به کانال هزار و 900 دلاری ابتدای سال برگردد. شواهد و تحلیل‌ها نیز احتمال ادامه این روند را دور از انتظار نمی‌دانند.

سال پرفراز و فرود طلا

فلز زرد که در تابستان گذشته به سقف تاریخی خود یعنی قیمت 2 هزار و 74 دلار در هر اونس رسیده‌بود، نتوانست مسیر خود را در این کانال ادامه دهد و سال را در قیمت هزار و 900 دلار به پایان رساند. اما کمی پس آغاز سال جدید میلادی بازار طلای جهانی با افتی سه ماهه همراه شد. این اتفاق منجر شد طی تقریبا 8 ماه، طلا افتی 400 دلاری را تجربه کند. این افت قیمتی در بازار طلای جهانی موجب خروج بخشی از سرمایه و جهت‌گیری آن به سمت بازار رمزارزها شد که در دوران پاندمی کرونا رونق یافت. اما آغاز ماه مارس، آغاز روزهای خوش سرمایه‌گذاران بازار طلا بود. شروع فعالیت کانال صعودی موجب شد تا طلا بتواند بعد از پنج ماه به کانال هزار و 900 دلاری خود بازگردد. اما با توجه به خروج بخشی از سرمایه و حرکت آن به سمت بازارهای جانشین، چه اتفاقاتی موجب شد که کانال نزولی 8 ماهه طلا شکسته شود؟

پناهگاه امن بلندمدت سرمایه‌گذاران

همان‌طور که نوسانات آشفته قیمت دنیای رمزارزها سرمایه‌گذاران را به سمت طلا و نقره سوق می‌دهد، فلزات گرانبها شروع به جنب و جوش می‌کنند. در تحرک بازار طلا، کاتالیزور مهمی ایفای نقش کرد. بالا گرفتن رقابت چین و ایالات‌متحده به‌عنوان دو غول اقتصادی دنیا و وجود مزیت نسبی چین در تولید برخی کالاها موجب کاهش ارزش دلار شد که این را می‌توان یکی از دلایل رشد قیمت طلا دانست. همچنین پافشاری فدرال رزرو بر عدم افزایش نرخ بهره در حال دامن‌زدن به انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران است. با ثبات این موارد می‌توان در آینده انتظار قیمت‌های بالاتری را برای طلا داشت. به گزارش کیتکو، اسکات مینرد، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری جهانی گروه گوگنهایم، هدف پیش‌روی قیمت طلا را 5 هزار تا 10 هزار دلار می‌بیند. مینرد در این مصاحبه گفت: «همان‌طور که پول از بازار رمزارزها خارج می‌شود و مردم به دنبال فرار از تورم هستند، طلا و نقره بازار بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.» او ادامه داد: به‌دلیل گستردگی بازار طلا، رسیدن به این اهداف مدتی طول خواهد‌کشید، اما این فلز گرانبها در نهایت وارد یک «مرحله نمایی صعودی» می‌شود.

علاقه بانک‌های مرکزی به طلا

به گفته تحلیلگران سامرزبانک، بعد از آغاز سال جدید میلادی، بانک‌های مرکزی به طلا علاقه‌مند شدند که این می‌تواند موجب بالاتر رفتن تقاضا برای طلا و یک حمایت اساسی برای قیمت‌ها باشد. این بانک آلمانی به نقل از صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان کرد که بانک مرکزی تایلند در ماه آوریل 5/ 43 تن طلا خریداری کرده‌است. از دیگر بانک‌‎های مرکزی که ماه گذشته به ذخایر طلای خود افزودند، ازبکستان بود که 4/ 8 تن طلا خریداری کرد. قزاقستان نیز ذخایر طلای خود را از ابتدای سال به میزان 4/ 4 تن افزایش داد. این بانک همچنین اعلام کرد در ماه مارس، بانک مرکزی هند 8/ 6 تن طلا و بانک مرکزی کامبوج 5 تن از این فلز گرانبها را خریداری کردند. با اینکه میزان خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 23 درصد کمتر است اما انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی در ادامه سال جاری از خریداران طلا باشند.