طلا در قله 5 ماهه

هفته ۵۰ دلاری طلا

هفته‌ای که گذشت برای طلا با صعودی قابل قبول برای فعالان سرمایه همراه بود. از ابتدای هفته گذشته تا  جمعه، فلز زرد توانست با افزایش قیمت تقریبا ۵۰ دلاری در هر اونس هفته خود را به پایان ببرد. همراه شدن این روند و نزدیک شدن به کانال هزار و ۸۹۰ دلاری طلا برای اولین بار در پنج ماه گذشته، پایان هفته خوبی را برای سرمایه‌گذاران طلا رقم زد. به طور کلی قیمت طلا در کل هفته کاری پیش بالاتر از میانگین ۲۰۰ روزه قرار داشت. طبق نظر کارشناسان، وجود عواملی باعث می‌شود که طلا برای دیدن قیمت‌ هزار و ۹۰۰ دلار در هر اونس  بسیار خوش‌بین باشد. در نظرسنجی اخیری که کیتکو در همین راستا انجام داده‌است تقریبا ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان روند پیش‌رو را برای طلا شدیدا صعودی می‌دیدند. آدریان دی، رئیس کمپانی مدیریت دارایی آدریان دی نیز بیان کرد که سرمایه‌گذاران در حال روی برگرداندن به طلا می‌باشند؛ که احتمالا دلیل صحبت او می‌تواند به خاطر ریز‌ش‌های اخیر بازار رمزارزها باشد.

پافشاری فدرال به ثبات نرخ بهره

نشانه‌های تورم و نگرانی‌های ناشی از آن سرمایه‌گذاران را هرچه بیشتر به سرمایه‌گذاری در کامودیتی‌ها ترغیب می‌کند.  براساس گزارش اکونوفکت، تورم در آوریل ۲۰۲۱، ۲/ ۴ درصد بود. اینکه آیا این تورم در ادامه نیز ادامه خواهدداشت، به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌تواند باعث افزایش عمومی قیمت‌ها شود. Econofact طی مقاله‌ای که در ۱۸ می‌منتشر شد ادامه داد: «نگرانی در مورد افزایش تورم و حتی شاید تسریع شدن آن ناشی از محرک بزرگ مالی ایالات متحده، تعهد فدرال رزرو برای پایین نگه داشتن نرخ بهره برای یک دوره طولانی و کاهش میزان تقاضا مصرف طی پاندمی کرونا در حال افزایش است. آخرین دوره‌ای که تورم‌های بالای این‌چنینی تجربه شد در دهه ۷۰ بود که با ایجاد رکود اقتصادی توسط فدرال رزرو در اوایل دهه ۱۹۸۰ خاتمه یافت. در آغاز بحران در سال ۱۹۷۳ شاهد رشد دو برابری قیمت طلا بودیم. این رشد تا جایی ادامه پیدا کرد که قیمت طلا در سال ۱۹۸۰ که مصادف با پایان این بحران بود تا ۱۰ برابر رشد کرد. اما با این‌حال فدرال رزرو موضع خود را حفظ می‌کند که سطح فعلی تورم فقط موقتی است.

نگرانی برای ادامه اصلاح رمزارزها

رمزارزها روز شنبه را نیز قرمز شروع کردند. تا بعد از ظهر روز شنبه غالب آلت‌کوین‌ها با افت روزانه ۱۵ درصدی همراه شدند. در عین حال بیت‌کوین با وجود افتی ۹ درصدی توانست تا حدی در مقابل ریزش بیشتر بازار مقابله کند. طی اصلاح چندروز اخیر اکثر آلت‌کوین‌ها حتی اصلاح‌های ۵۰ درصدی را نیز تجربه کردند اما بیت‌کوین به‌عنوان بزرگ بازار رمزارزها تنها ۲۲ درصد کاهش قیمت داشت. چند روز پس از تشدید تحریم بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت ارائه خدمات مرتبط با رمزنگاری توسط سه نهاد صنعت چین، بیانیه‌ای مبنی‌بر تشدید فشار این کشور برای جلوگیری از سوداگری و کلاهبرداری در ارزهای مجازی صادر شد. این اولین بار است که دولتی صریحا استخراج رمزارزها را هدف قرار می‌دهد. آخرین تیر چینی‌ها بر پیکر رمزارزها نیز پس از درخواست وزارت خرانه‌داری ایالات متحده مبنی‌بر وضع قوانینی جهت ایجاد التزام برای انتقال‌‎های بزرگ رمزارزها گزارش داده‌ شود‌ و فدرال رزرو خطرات رمزارزها را برای ایجاد ثبات مالی نشان دهد. نتیجه این تصمیمات قیمت ۳ سنتی دوج‌کوین، رمزارز محبوب ایلان ماسک و افت بی‌سابقه اتریوم به قیمت‌های ۲ هزار و ۹۰۰ دلاری شد.