به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تا‌مین اجتماعی، سیستم رفتاری کارکنان، تلاشی نظام‌مند برای تعریف و تعیین رفتار کارکنان سازمان، مبتنی بر کد رفتاری است. کد رفتاری یک راهنما و الگو است که مصادیق مشخص و عملی برای تمامی کارکنان تعیین می‌کند؛ راهنمایی که به‌طورکلی با اخلاق عمومی و حرفه‌ای هم‌راستا بوده و به‌طور خاص در چارچوب اهداف، ارزش‌ها و مقررات سازمانی تدوین شده است.

در دستور اداری صادر شده ضمن ابلاغ کتابچه کدهای رفتاری سازمان، «تشکیل کمیته کدهای رفتاری» با وظیفه اجتماعی‌سازیِ کدها و ارزیابی و پایش آن در دستور کار قرار گرفته است. معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تا‌مین اجتماعی با همکاری نمایندگان سایر معاونت‌ها در بخش اجتماعی‌سازی کدها، سه بخش فرهنگ‌سازی، آموزش و انگیزش را پیگیری می‌کند و همچنین ارزیابی و پایش را از طریق طراحی سیستم پایش و ارزیابی اثربخشی، شناسایی موانع و چالش‌ها و تحلیل بازخوردها و بازنگری در کدها مورد توجه قرار می‌دهد.

شروین مشایخی، مشاور معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تا‌مین اجتماعی، در خصوص ابلاغ دستور اداری کدهای رفتاری کارکنان این سازمان گفت: سال‌ها است که مدیریت و ارکان سازمان می‌کوشند به‌طورهمزمان رضایت کارکنان و رضایت خدمت‌گیرندگان را ارتقا دهند. مشایخی افزود: کدهای رفتاری، آخرین سطحی است که در آن شکاف میان سیاست‌های سازمان و رفتار عملی روزمره سازمانی از میان می‌رود. سال‌ها است که کارکنان در بازخوردهایی که به سطوح بالا داشته‌اند، از این شکایت دارند که انتظاراتی که در ارتباط با اخلاق‌حرفه‌ای از کارکنان وجود دارد به «قواعد رفتاری مشخص و عملی» ترجمه نشده اما این کار واقعا کار راحتی نبوده است.

او ادامه داد: اکنون، انباشت تجربه‌های پیشین، پژوهش علمی و پیگیری معاونت منابع انسانی و حمایت قاطع دکتر سالاری، مدیرعامل این سازمان موجب شده‌ است تا‌ به این مطالبه کارکنان بیشتر نزدیک شویم. این کار از دو لحاظ نوآور و پیشگام است. مشایخی گفت: یکی اینکه اگرچه کدهای رفتاری (code of conduct) در جهان شناخته‌شده است و سازمان‌های اقتصادی و اجتماعیِ بسیاری از آن بهره می‌برند، در ایران، سازمان تا‌مین اجتماعی از پیشگامانِ این امر محسوب خواهد شد. دیگری اینکه طی اجرای این کدها، کارکنان خواهند دانست که در هر موقعیت خاص، سازمان دقیقا انتظار چه رفتاری را از آنها دارد و آنها می‌توانند چه انتظاری از یکدیگر داشته باشند. همچنین، ذی‌نفعان سازمان به‌طور دقیق و مشخص خواهند دانست که حق دارند انتظار چه رفتارهایی را از کارکنان این سازمان داشته باشند.

مشاور معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تا‌مین اجتماعی اظهار کرد: این کدها، با اینکه همواره قابل اصلاح است، اما نسخه ابلاغی آن شفاف‌کننده سیاست‌های سازمان درخصوص اخلاق‌حرفه‌ای است. به‌دلیل ماهیت به‌شدت عملیاتی کدها، فاصله بین متن هر کد و اجرایی‌شدن آن، یک اقدام از سوی کارکنان است.