اسکناس آمریکایی در دومین ماه بهار بیش از 4 درصد از ارزش خود را از دست داد. دلار در فروردین‌ماه نیز حدود 5/ 3 درصد افت قیمت را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، بازار در ماه گذشته بیشتر تحت تاثیر خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای قرار داشت. هر زمان بازار احساس کرد که شانس احیای برجام بالا رفته است، میزان فروش‌های دلار افزایش یافت. این در حالی است که اخبار منفی موجب می‌شد میزان خریدها بالا برود. شدت نوسان در اردیبهشت‌ماه تحت تاثیر اخبار سیاسی چنان بالا رفت که قیمت دلار در مقطعی حتی تا نقطه 20 هزار و 500 تومانی نیز پایین رفت.

در حالی که در ماه اردیبهشت، دلار حدود 1/ 4درصد از ارزش خود را از دست داد، در بازار سکه، فضای بازار آرام‌تر بود و این فلز گرانبها حدود 3 دهم درصد افت قیمت را به ثبت رساند. سکه در آخرین روز اردیبهشت‌ماه 170 هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و با عبور از مرز 10 میلیون تومانی به محدوده 10 میلیون و 70 هزار تومانی رسید. با این حال، این افزایش نیز شد راه ثبت بازدهی ماهانه منفی در بازار سکه نشد.

دو عامل حفاظتی در بازار سکه

به گفته فعالان دو عامل موجب شد که قیمت سکه در اردیبهشت‌ماه در مقایسه با دلار افت چندانی را تجربه نکند. اولین مساله از نگاه فعالان، امید سکه‌بازان به افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی بود. طلا در هفته‌های اخیر توانست سد هزار و 800 دلاری را از پیش رو بردارد و پس از آن در روزهای اخیر نوسان بالای محدوده هزار و 880 دلار را تجربه کرد. معامله‌گران سکه امیدوارند که طلا کانال هزار و 900 و 2 هزار دلاری را نیز از پیش رو بردارد. همین امید به افزایش قیمت طلا موجب شد که سکه‌بازان با احتیاط بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند.

در کنار این، سکه در فروردین‌ماه با سرعت بسیاری زیادی در مقایسه با دلار کاهش قیمت را تجربه کرده بود. فلز گرانبهای داخلی در اولین ماه سال بیش از 8 درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی بود که در فروردین‌ماه، دلار حدود 5/ 3 درصد افت قیمت را به ثبت رسانده بود. به این ترتیب می‌توان گفت سکه بخشی از افت خود را در ماه اول سال پیش‌خور کرده بود و به همین دلیل در ماه دوم سال، متناسب با نزول دلار کاهش پیدا نکرد.

نگاه تحلیلگران فنی به آینده دو بازار

تحلیلگران فنی اعتقاد دارند، اگر دلار می‌خواهد بار دیگر در مسیر نزولی قرار بگیرد، باید محدوده 22 هزار و 800 تومانی را از دست بدهد. اسکناس آمریکایی در هفته گذشته عمدتا بین دو کانال 22 و 23 هزار تومانی در رفت و آمد بود ولی نتوانست زیر محدوده 22 هزار و 800 تومانی برای دو روز متوالی نوسان کند. در کنار این، افزایشی‌های بازار نتوانستند قیمت را به بالای محدوده 23 هزار و 300 تومانی هدایت کنند. در صورتی که اسکناس آمریکایی به بالای محدوده 23 هزار و 300 تومانی برود، میزان خریدها در بازار ارز بیشتر خواهد شد.

در بازار سکه، خط 10 میلیون تومانی برای معامله‌گران اهمیت زیادی دارد. کاهشی‌ها باور دارند، برای اینکه سکه در مسیر صعودی قرار بگیرد، باید بالای محدوده 10 میلیون و 200 هزار تومان تثبیت شود. فلز گرانبهای داخلی برای اینکه با امواج فروش مواجه شود، زیر محدوده 9 میلیون و 800 هزار تومان تثبیت شود. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند در صورتی که دلار بتواند بالای محدوده 23 هزار تومانی تثبیت شود، سکه نیز بالای محدوده 10 میلیون و 200 هزار تومان خواهد رفت.