سید کمال سیدعلی در گفت‌وگو با «ایبِنا» اظهار کرد:‌ توالی زمان‌ها در دوره کاهش نرخ ارزها کوتاه و به طور معمول ۵ تا ۱۰ روزه است، به همین دلیل بازار که با انباشتی از خریدها رو‌به‌رو است منتظر می‌ماند تا قیمت‌های جدید تحویلی تولیدات کارخانجات اعلام شود بنابراین تا زمانی که اجناس جدید نرسند، موجودی انبارها را براساس نرخ‌های جدید ارز ارائه نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه بازار منتظر می‌ماند تا بداند نوسان نرخ ارز به شرایط با ثبات می‌رسد یا مجددا افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: بازار به میزان کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت کالاها و خدمات نخواهد بود، از سوی دیگر مدت زمانی که کالا یا مواد اولیه به کشور وارد می‌شود، یک دوره زمانی سه تا چهارماهه به ثبت‌سفارش نیاز دارد؛ به‌ویژه با ثبت‌سفارش‌ها و ترخیص کند در گمرکات، پیش‌بینی تجار و واردکنندگان با احتیاط بیشتری صورت می‌گیرد. معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: چسبندگی قیمت‌ها رو به بالا همواره در اقتصاد ایران بوده است، به همین دلیل علامت‌هایی که برای تقویت ریال مطرح است باید بسته‌های اقتصادی باشد نه اینکه انتظارات تورمی یا عوامل دیگر آن را کاهش دهد.

وی افزود: پدیده‌های اقتصادی باید علائمی را به فعالان اقتصادی ارائه بدهند که آنها را در پیش‌بینی آینده بازار به اطمینان برساند؛ به طور مثال کسری بودجه، نرخ تورم، میزان نقدینگی یا افزایش تولید موجب تقویت ریال می‌شوند نه اینکه نرخ ارزها در یک محدوده زمانی کوتاه بالا یا پایین شود.

سیدعلی تاکید کرد: طبیعی است که در بحث کاهش قیمت‌ها بازار با ملاحظاتی مواجه است که از جمله آنها شرایط اقتصادی کشور از جمله وضعیت تولید، میزان نقدینگی یا احتمال کسری بودجه و عدم تحقق درآمدها است.