حذف نفت‏‏‏‏‌و‏‏‏‏‌گاز یا گذار معقول؟

 موسسه مهندسان نفت نیجـــریه (NiPeTE) با همکاری اتاق بازرگانی و صنعت لاگوس، از طراحان اصلی این راهبرد هستند. به گزارش تارنمای دسان‌‌‌‌‌نیجریه، در این مراسم، کارشناسان انرژی تاکید کردند که کاهش انتشار کربن همان‌طور که بعضا مطرح می‌شود، به ‌‌‌‌‌هیچ‌‌‌‌‌وجه به‌معنای کنار گذاشتن منابع نفت و گاز نیست. آنها استدلال می‌کنند که یک انتخاب و اجرای رویکردی ملایم‌‌‌‌‌تر بر صنعت نفت و گاز، با تمرکز بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، می‌تواند از اقتصاد جهانی محافظت‌کرده و در عین‌حال اصل‌پایداری زیست‌محیطی را حمایت کند.

نقش نفت و گاز در ‌برابر صنعت

دکتر نوهوحبیب، کمیسر اجرایی سابق توسعه و تولید در کمیسیون تنظیم مقررات بالادستی نفت نیجریه (NUPRC)، تاکید دارد؛ اگرچه تولید نفت و گاز به انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای کمک می‌کند اما منبع اصلی انتشار، سوخت‌های فسیلی نیست. حبیب تصریح‌کرد: نفت و گاز مسوول تقریبا ۱۵‌درصد از حجم انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای صنعتی هستند. این در حالیست که به باور کارشناسان، سوخت‌های فسیلی به‌ویژه نفت و گاز، حداقل تا ۵۰سال ‌آینده برای اقتصاد جهانی نقش محوری خواهند داشت. حبیب گفت: «حذف و چشم‌‌‌‌‌پوشی از منابع نفت و گاز راه‌حل پایداری نیست.» چالش واقعی به عقیده او، پرداختن به انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای با منشأ طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های صنعتی بوده و نه تولید سوخت‌های فسیلی که منع تولید نفت و گاز می‌تواند عواقب اقتصادی غیرقابل‌جبرانی درپی داشته‌باشد.

عهدشکنی توسعه‌‌‌‌‌یافته‌‌‌‌‌های متمول

حبیب همچنین در مورد تعهدات مالی ناکافی کشورهای توسعه‌‌‌‌‌یافته تحت‌توافق‌نامه پاریس، به‌ویژه درخصوص کمک به کشورهای آفریقایی برای کاهش مضرات تغییرات آب‌و‌هوایی، ابراز نگرانی کرد. او خواستار همکاری بین‌المللی اساسی‌‌‌‌‌تر و ایفای واقعی تعهدات مالی برای کمک به کشورهای درحال‌توسعه برای انتقال به انرژی‌های پاک‌‌‌‌‌تر شد. لازم به ذکر است، گابریل‌‌‌‌‌آیداهوسا؛ رئیس شورای LCCI، نگرانی‌‌‌‌‌ عمیق خود را در مورد سهم قابل‌‌‌‌‌توجه کشور‌های آفریقایی مانند نیجریه در انتشار کربن، به‌ویژه از طریق سوزاندن گاز و سایر فعالیت‌های نفتی، ابراز کرد. آیداهوسا بر نیاز به اتخاذ استراتژی‌های نوآورانه در مسیر کربن‌‌‌‌‌زدایی و در عین‌حال حفظ رشد و ثبات اقتصادی با تکیه بر منابع موجود نفت و گاز‌ تاکید کرد. آیداهوسا خاطرنشان کرد: صنعت نفت و گاز نیجریه همچنان بخش مهمی از اقتصاد این کشور بوده و حدود ۹۰‌درصد از درآمدهای صادراتی و تقریبا ۶۰‌درصد درآمد دولت را به خود اختصاص می‌دهد. او همچنین اعلام کرد؛ انتشار گاز دی‌‌‌‌‌اکسیدکربن نیجریه در سال‌۲۰۲۳ میلادی به حدود ۱۲۰‌میلیون ‌تن رسید ‌که نشان‌دهنده نیاز به اقدام فوری برای رسیدگی به پیامدهای زیست‌محیطی فعالیت‌های بخش انرژی این کشور است.

مبارزه با گازهای مخرب

آیداهوسا ضمن تایید گام‌های مثبتی که با اجرای قانون صنعت نفت (PIA) در این کشور برداشته شده‌است، از اقدامات تکمیلی مانند قیمت‌گذاری کربن، مشوق‌‌‌‌‌های مالیاتی برای فناوری‌های پاک‌‌‌‌‌تر و وضع مقررات زیست‌محیطی سختگیرانه‌‌‌‌‌تر برای تشویق صنایع به اتخاذ شیوه‌‌‌‌‌های پایدار، حمایت کرد. وی خاطرنشان کرد؛ انتخاب این مکانیزم‌‌‌‌‌ها به ایجاد محیطی مناسب برای صنعت نفت و گاز برای انتقال به سمت پایداری و در عین‌حال حفظ ثبات اقتصادی کمک می‌کند. در همین چارچوب، پریسکا‌‌‌‌‌کانبی، رئیس شرکت NiPeTE نیز نقطه‌‌‌‌‌نظرات همکارانش را تکرار و بر اهمیت همگام‌‌‌‌‌سازی اهداف کاهش گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای جهانی با افق توسعه صنعتی آفریقا تاکید کرد. او گفت: «ما نمی‌توانیم نقش نفت و گاز را در توسعه‌ملی کشورها نادیده بگیریم، اما در عین‌حال چاره‌‌‌‌‌ای نداریم جز آنکه راهی معقول برای همسو‌کردن سیاست‌های انرژی خود با اهداف پایداری جهانی پیدا کنیم.» کانبی همچنین بر نیاز به سرمایه‌گذاری مستمر در تحقیق و توسعه برای یافتن راه‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌های نوآورانه که به قاره آفریقا اجازه می‌دهد به اهداف توسعه‌‌‌‌‌ای و زیست‌محیطی خود دست‌یابد، تاکیدکرد.

لزوم رو‌‌‌‌‌آوری به انرژی‌های پاک

محمد ملامی؛ مسوول برنامه‌‌‌‌‌ریزی و تحقیقات تجاری در شرکت خدمات سرمایه‌گذاری گاز و نیروی نیجریه نیز بر اهمیت ادغام فناوری‌های کم‌‌‌‌‌کربن در بخش نفت و گاز این کشور تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد؛ بهبود بهره‌‌‌‌‌وری عملیاتی و استقرار استراتژیک فناوری‌های پاک می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای بدون نیاز به حذف کامل تولید نفت و گاز کمک شایانی کند. ملامی خواستار حمایت و همکاری نزدیک‌تر بین دولت و بازیگران صنعت برای تسهیل این انتقال شد. دستیابی به آینده متعادل در حوزه انرژی، نیازمند اتخاذ یک رویکرد جامع است. چارچوب‌های سیاستی باید هم از پذیرش فناوری‌های پاک‌‌‌‌‌تر و هم از ارتباط مستمر با صنعت نفت و گاز در تامین نیازهای انرژی، حمایت کنند. کارشناسان‌بار دیگر تاکید کردند که در این مسیر، تمرکز جهانی نباید بر حذف نفت و گاز باشد، بلکه باید بر روی ترویج شیوه‌‌‌‌‌های پایداری که با اهداف آب‌و‌هوایی جهانی همسو هستند، تمرکز کرد. آنها خواستار تلاش‌های هماهنگ از سوی دولت‌ها و بخش‌خصوصی برای ایجاد آینده انرژی پاک‌‌‌‌‌ و پایدارتر البته در عین تضمین حفظ منافع اقتصادی کشورها شدند. با سیاستگذاری مناسب و تلاش‌های مشترک، بخش نفت و گاز می‌تواند به رشد خود ادامه داده و در عین‌حال به توسعه اقتصادی کمک کند، ضمن آنکه در این مسیر، ردپای زیست‌محیطی فعالیت‌های نفتی نیز به حداقل می‌رسد.