گاز طبیعی در افق 2025

با نگاهی به منحنی پیش‌بینی میزان رشد عرضه در سال‌۲۰۲۵ میلادی برای متعادل نگه‌داشتن بازار در مقایسه با سطوح سال‌قبل می‌توان دریافت که مولفه‌‌‌‌‌‌هایی تاثیرگذار مانند آب و هوا، تقاضای برق مسکونی، تجاری و صنعتی با استفاده از میانگین دماهای ۱۰‌ساله پیش‌بینی شده‌اند.  بر این‌اساس، متوجه می‌شویم که رشد تقاضای سال‌به‌سال ‌ممکن است در نیمه اول سال‌آینده میلادی، به‌ویژه سه‌ماهه اول، ضعیف و حتی منفی باشد البته پیش از آنکه در نیمه دوم سال‌روند افزایشی در پیش بگیرد. اعداد کمتر تقاضای سال‌به سال‌در نیمه اول عمدتا به دلیل کاهش پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌شده تقاضای گاز طبیعی در بخش برق است که ممکن است بسیاری از مردم از آن شگفت‌‌‌‌‌‌زده شده یا با آن مخالف باشند. 

کاهش تقاضای گاز ناشی از افزایش مستمر بهره‌‌‌‌‌‌برداری از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند بادی و خورشیدی است. برای این منظور در جریان تحقیق موسسه تحقیقات انرژی ریستاد، اعداد EIA برای انرژی‌های تجدیدپذیر در حال ساخت در نظر گرفته شد، ضریب ظرفیت نیز اعمال و به Bcf/d تبدیل شد. رشد تقاضای LNG در نهایت رشد تقاضا در نیمه دوم سال‌۲۰۲۵ را موجب می‌شود، نقطه‌ای که در آن تعادل طبیعی عرضه و تقاضای آب و هوا تغییر می‌کند. طی چند ماه گذشته به دلیل تاخیر در پروژه‌های LNG، ورودی گاز طبیعی مایع به عقب رانده شده‌است که آخرین آن تاخیر تحویل LNG گلدن‌‌‌‌‌‌پس، تا پایان سال‌۲۰۲۵ میلادی است.

نقطه‌‌‌‌‌‌عطف جنبش آب‌و‌هوایی آمریکا

لازم به ذکر است حامیان محیط‌زیست در ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده، راهبرد توقف صادرات گاز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طبیعی را برای دولت مستقر، یک دستاورد قابل‌‌‌‌‌‌اعتنا می‌دانند، با این همه، شاهد آن بودیم که در مقام عمل، اجرای این سیاست تنها پس از گذشت ۶ماه متوقف شد.زمانی‌که دولت بایدن هرگونه صادرات جدید گاز طبیعی مایع را در ژانویه گذشته متوقف کرد، حامیان محیط‌زیست این کشور از این تصمیم به‌عنوان نقطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عطفی برای جنبش آب‌وهوایی یاد کردند.  متعاقب تحرکات فعالان اقلیمی، وزارت انرژی ایالات‌‌‌‌‌‌متحده نهایتا اعلام کرد؛ در اجرای پروژه‌های عظیم صادراتی که گاز شکسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده را در قالب مایعی فوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خنک به‌‌‌‌‌‌نام LNG متراکم می‌کند، تجدیدنظر خواهد کرد.

بازار هدف این محصول البته اروپا و آسیا عنوان ‌‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌‌است. در این میان، دولت بایدن متعهد شد که پروژه‌های LNG در انتظار تصویب را معلق نگه‌‌‌‌‌‌داشته و از حذف کامل و دفعی آنها جلوگیری کند. این تصمیم جدید پس از دیدار مقامات ارشد دولت بایدن با فعالان جوان زیست‌محیطی که مخالف صادرات LNG بودند، اتخاذ شد و حکایت از تغییر اساسی در مسیر صنعتی داشت که از حمایت همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جانبه دولت‌های پیشین برخوردار بوده‌‌‌‌‌‌است. لازم به ذکر است که تصمیم جدید دولت، بر روند احداث چند پایانه نفتی بزرگی که قبلا تاییدیه دریافت کرده‌اند یا در حال ساخت هستند، تاثیری نداشته ضمن آنکه مجموع ظرفیت صادرات نفت و گاز ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده تا دو‌‌‌‌‌‌برابر نیز افزایش خواهد یافت.

در همین‌ارتباط، استیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مایلز کارشناس گاز طبیعی در دانشگاه رایس، گفت: «اینکه گمان شود صادرات LNG به نفع عموم مردم است، یک اشتباه محاسباتی است. البته همه‌‌‌‌‌‌چیز به نتایج انتخابات ریاست‌‌‌‌‌‌جمهوری آمریکا بستگی خواهد داشت.»  هنگامی که سازمان انرژی ایالات‌‌‌‌‌‌متحده در ژانویه سیاست جدید خود را اعلام کرد؛ وزیر انرژی این کشور این راهبرد را در جهت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روزرسانی معیارهای دولت در مسیر ارزیابی پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ صادراتی که در امتداد خلیج‌‌‌‌‌‌مکزیک ایجاد شده‌اند، ارزیابی کرد. تحت‌شرایط کنونی، ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده به بزرگ‌‌‌‌‌‌ترین صادرکننده گازطبیعی مایع در جهان تبدیل شده‌‌‌‌‌‌است، مقامات این کشور اما، هنوز مطمئن نیستند که رشد صادرات انرژی چگونه بازار جهانی انرژی را تحت‌‌‌‌‌‌الشعاع قرار خواهد داد.

جمهوری‌خواهان و مدیران صنعت نفت و گاز از توقف پروژه‌های جدید به‌شدت انتقاد کردند چراکه باور دارند این تصمیم توانایی کشور در رساندن سوخت به متحدان خارجی را به‌‌‌‌‌‌خطر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازد. لازم به ذکر است گروهی متشکل از شانزده ایالت تحت‌‌‌‌‌‌رهبری جمهوری‌خواهان، از دولت بایدن به دلیل توقف برخی طرح‌های حوزه انرژی شکایت کردند. بر اساس مدل‌‌‌‌‌‌سازی صورت‌‌‌‌‌‌پذیرفته از تراز عرضه و تقاضا جهانی در سال‌۲۰۲۵ میلادی، چشم‌انداز برای نیمه اول سال‌کاهشی است یا حداقل بازار ریزش قیمت شدیدتری را تجربه خواهد کرد. در نیمه دوم سال‌ممکن است قیمت‌ها بیشتر مورد حمایت قرار گیرند، اما ریزش قیمتی در ابتدای سال‌می‌تواند قیمت‌ها را پیش از بهبود پایه قیمت، تحت‌تاثیر جدی قرار دهد.