بنزین ارزان؛ برگ برنده دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا؟

کاهش قیمت سوخت و پیامدهای سیاسی

برای بسیاری از آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها، کاهش قیمت سوخت یک مُسکن خوشایند است؛ چراکه قیمت بالای این سوخت استراتژیک در دو سال‌گذشته تورم را تشدید کرده‌است. براساس داده‌های انجمن اتومبیل‌سواران آمریکا، میانگین قیمت بنزین معمولی تا روز چهارشنبه مورخ ۱۱سپتامبر ۷۹‌سنت در هر لیتر بود، ۱۹‌سنت کمتر از یک ماه پیش و ۵۸‌سنت کمتر از سال‌گذشته در همین زمان. قیمت‌های پایین‌تر بنزین می‌تواند برای معاون رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور کامالا هریس و دیگر دموکرات‌هایی که با انتقادهای شدید جمهوری‌خواهان بر سر هزینه‌های زندگی، به‌ویژه در پمپ‌‌‌‌‌‌های بنزین‌  روبه‌رو شده‌اند، یک برگ برنده باشد. پاتریک دهان افزود: «آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها قیمت‌هایی که در هنگام رانندگی به‌سوی محل‌‌‌‌‌‌های رأی‌‌‌‌‌‌گیری می‌بینند را به یاد خواهند داشت. این قطعا خبر خوبی برای هریس علیه دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواه است.»

مطالعات متعددی از جمله توسط موسسه سرمایه‌گذاری ولز فارگو، نشان می‌دهند که رتبه تایید رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور اغلب با افزایش قیمت بنزین کاهش می‌‌‌‌‌‌یابد. برعکس، افت فعلی قیمت‌ها می‌تواند چشم‌‌‌‌‌‌انداز دموکرات‌ها را در انتخابات ۵نوامبر تقویت کند. در سال‌۲۰۲۲، همزمان با افزایش تقاضای جهانی به دلیل کاهش محدودیت‌های دوران کرونا، قیمت بنزین به دلیل شوک‌های عرضه پس از حمله روسیه به اوکراین به بیش از ۱۳۵‌سنت در هر لیتر رسید، اما امسال عرضه بیشتر و تقاضای کمتر باعث کاهش قیمت‌ها شده‌است. بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده (EIA)، انتظار می‌رود تقاضای بنزین آمریکا در سال‌۲۰۲۴ به‌طور متوسط به ۸.۹۲میلیون بشکه در روز برسد؛ کمی کمتر از سال‌گذشته.

تاثیر ایالت‌‌‌‌‌‌های حساس

با کاهش قیمت بنزین، ایالت‌‌‌‌‌‌های حساس مانند کارولینای شمالی می‌توانند نقش مهمی در نتیجه انتخابات داشته باشند. میانگین قیمت کارولینای‌شمالی در حال‌حاضر به زیر ۸۰‌سنت در هر لیتر رسیده و سایر ایالت‌‌‌‌‌‌های حساس نیز روند مشابهی دارند. تام کلوزا، رئیس تحلیل انرژی در سرویس بین‌المللی قیمت نفت، گفت: «تاثیر کاهش قیمت بنزین بیشتر در ایالت‌‌‌‌‌‌هایی احساس خواهد شد که در نهایت نتیجه انتخابات را تعیین می‌کنند.»

قیمت‌های دیزل و تاثیرات اقتصادی

روند نزولی فقط به بنزین محدود نمی‌شود؛ قیمت‌های دیزل نیز در حال کاهش است. میانگین قیمت دیزل در اوایل سپتامبر به ۸۰‌سنت در هر لیتر کاهش‌یافت که پایین‌ترین سطح از اکتبر ۲۰۲۱ است. از آنجا که دیزل برای تولید و حمل‌ونقل کالاها حیاتی است، کاهش آن نیز می‌تواند فشارهای تورمی را کاهش دهد.

موضوع کلیدی برای رأی‌‌‌‌‌‌دهندگان

سال گذشته، قیمت‌های مصرف‌کننده فقط ۲.۵‌درصد افزایش داشت که این کمترین نرخ از اوایل سال‌۲۰۲۱ است. کاهش قیمت سوخت می‌تواند انتقاد جمهوری‌خواهان از دولت فعلی را تضعیف کند. تام کلوزا گفت: «هرکسی که رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور بعدی شود، از کاهش قیمت سوخت و تورم کمتر سود خواهد برد.» با نزدیک‌شدن به انتخابات، همه توجه‌‌‌‌‌‌ها به قیمت بنزین و رأی‌‌‌‌‌‌دهندگانی که به پای صندوق‌ها می‌روند، معطوف خواهد بود.